Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: En A50 för vardagsbruk

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752

    En A50 för vardagsbruk

    Tjo, får vel lägga upp en tråd för min A50 me, vardagsbilen.

    Den röde som jag har hållit på med så länge var tänkt att kunna användas till vardags men då måste den ju funka först vilket den inte gör eller antagligen kommer att funka.

    Hursom, har köpt mig en A50 -97 2.3T200 med 30.000mil på mätarn.
    Första ägaren har kört dom 30.000milen sedan har ägare nummer två kört en par hunda mil och han har under den tiden bytt o fixat en del dyra grejer.
    Eftersom bilen är välservad, vilket syntes undre ventilkåpan, inget koksat alls bara guldfärgat alltihop så verkar de vara jävligt sjysst mekaninsk.

    Har gott igenom den nu o fixat lite småpill.
    Har bla bytt länkarmsbussningar på den och upptäckte då att någon klåpare hade gängat på en mutter till länkarmen snett så den varken gick att spänna eller ta loss vilket medförde att länkarmen inte satt fast.
    Såg även att klåparna som meklat med kopplingen harde "glömt" plåten som ska vara under motorn vid lådan vilket medförde att en distans saknades och dom har följdakligen knäckt örat till sumpen, hobbylagat var det men jag ska fixa det senare ordentligt.
    Oljeläckage, ventilkåpans packning ade ännu någon klåpar klämt sönder men det fixades enkelt och motorn läcker endast lite bak svänghjulet och någonstans i framkant vid oljefiltret.
    I övrigt funkar allt och den går väldans bra.

    Undrar dock över instrumentet i bilen, på min -96 lyser en symbol när ljuste e på och när farthålaren e på men det gör det inte på denna ska det vara så måntro??

    När jag köpte den var den helt standard men blinkers byttes till mer diskreta och sen tryckte jag dit 17" are men dom har åkt bort till förmån för A50 superAERO fälgar.
    Eftersom bilen såg lite häckig ut i bak så kapade jag ett varv på fjädringen fram så nu har den en bättre nivå helt enkelt.

    Vad det lider ska den fixas till ordentligt och det blir vel lite bilstereo i den med, vad beträffar effekt så ska VP bort sen blir det nog inget annat, den ska bara hålla helt enkelt.

    bilder....



    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710
    Du har inte 17"arna kvar?
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    Du har inte 17"arna kvar?
    Jag har 12st sånna.. 4st audifälgar o 8st saab dock e 2st spruckna en e skev utav helvete och resten e lite småmulade så det vibrerar som fan när man kör med dom de e därför jag tog av dom, dock e de inga som ska säljas av.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Får vel göra en liiiten uppdatering.

    Bilen har mest bara gått o gått o gått

    Fan dom e bra dom här gamle 9000.

    Har löddat om ljusreläet till halv o helljus och det kan jag rekomendera till ALLA som har problem och tänker byta reläet SKIT I DET LÖDDA!!!

    Övrigt så måste jag snart byta packboxen melllan motor o låda för det luktar som fan av bränd olja, rinner ju direkt ner på katten heheh..
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Citat Ursprungligen postat av M.L
    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    Du har inte 17"arna kvar?
    Jag har 12st sånna.. 4st audifälgar o 8st saab dock e 2st spruckna en e skev utav helvete och resten e lite småmulade så det vibrerar som fan när man kör med dom de e därför jag tog av dom, dock e de inga som ska säljas av.
    Dom där Audifälgarna - passar dom rakt på ? samma centrumhål som 9000 eller måste man modda? för att det ska passa...
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Citat Ursprungligen postat av csan
    Citat Ursprungligen postat av M.L
    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    Du har inte 17"arna kvar?
    Jag har 12st sånna.. 4st audifälgar o 8st saab dock e 2st spruckna en e skev utav helvete och resten e lite småmulade så det vibrerar som fan när man kör med dom de e därför jag tog av dom, dock e de inga som ska säljas av.
    Dom där Audifälgarna - passar dom rakt på ? samma centrumhål som 9000 eller måste man modda? för att det ska passa...
    Audifälgarna passar bra mot bultcirkeln MEN et:n skiljer så pass att du endast kan ha dom bak för dom skulle ta i skärmkanterna fram.

    Sen så e de som alltid så att du måste ha en centrering och det kan en fälgfirma ordna till dig.

    Den gula har jag bak o den andra har jag fram, går även att ha spacern bak med men det tar i fästskruvarna till skärmkanten då så de va bara att glömma.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Citat Ursprungligen postat av M.L
    Audifälgarna passar bra mot bultcirkeln MEN et:n skiljer så pass att du endast kan ha dom bak för dom skulle ta i skärmkanterna fram.

    Sen så e de som alltid så att du måste ha en centrering och det kan en fälgfirma ordna till dig.

    Den gula har jag bak o den andra har jag fram, går även att ha spacern bak med men det tar i fästskruvarna till skärmkanten då så de va bara att glömma.
    Kan du uveckla det där? Får ingen rätsida på vad du egentligen skriver. Det behövs en centrerings-ring för att det ska centrera upp bra mot 9000-navet - både fram och bak?!

    Audi-fälgarna passar tydligen bara bak ?! men inte fram. Samtidigt skriver du att du använder spacer fram? men då måste det väl ta i ändå mera ? Får inte ihop det där. Vad kör du med fram då? Har för mig att jag sett bilder på där du har Audi-fälgarna fram.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Citat Ursprungligen postat av csan
    Citat Ursprungligen postat av M.L
    Audifälgarna passar bra mot bultcirkeln MEN et:n skiljer så pass att du endast kan ha dom bak för dom skulle ta i skärmkanterna fram.

    Sen så e de som alltid så att du måste ha en centrering och det kan en fälgfirma ordna till dig.

    Den gula har jag bak o den andra har jag fram, går även att ha spacern bak med men det tar i fästskruvarna till skärmkanten då så de va bara att glömma.
    Kan du uveckla det där? Får ingen rätsida på vad du egentligen skriver. Det behövs en centrerings-ring för att det ska centrera upp bra mot 9000-navet - både fram och bak?!

    Audi-fälgarna passar tydligen bara bak ?! men inte fram. Samtidigt skriver du att du använder spacer fram? men då måste det väl ta i ändå mera ? Får inte ihop det där. Vad kör du med fram då? Har för mig att jag sett bilder på där du har Audi-fälgarna fram.
    ok, först o främst centreringringar.

    när man monterar eftermarknadsfälgar på vilken bil som helst så måste man alltid använda centreringsringar eftersom det nästan aldrig tillverkas fälgar just bara för ett specifikt märke.

    Dom 100+ fälgar som jag har kommer från Ford från början och för att ET ska bli rätt behöver jag både spacer och centreingsring så därför har jag sådana fram där jag INTe använder Audifälgarna.

    Audifälgarnas ET skiljer ungefär 20mm och om jag använder spacer tillsamans med dom så tar det i i skrämkanten bak och fram ska vi nog inte tala om för där kan man inte ha dom ens utan spcer.


    Såååå..

    Fram använder jag 100+ DTM med Ford ET som korigeras till SAAB ET med hjälp av Spacer/centrering.

    Bak använder jag 100+ DTM med Audi ET ENDAST med centrering.

    Anledningen till att jag har Audifälgar bak e att SAAB 9000 har smalare spårvid bak och Audifälgarna fixar till detta ganska bra, slipper man att det ska se ut som en 240 bak.

    Kan provmontera en Audifälg fram bara på skoj o se hur det ser ut hahah...
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  9. #9
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Vart fick du tag i spacerplattorna?
    ///Mackanized
    Tillbaka

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •