Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Motorn tänder till efter att man slagit av tändning?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 759

    Motorn tänder till efter att man slagit av tändning?

    Har märkt ett skumt fenomen den senaste tiden. Slår jag av tändningen så går det kanske 3-5s, sen tänder motorn till nåt varv igen. Hinner man lägga i växeln och släppa upp kopplingen så tar ju bilen ett kort skutt framåt. Märkte även nu att det blir som en liten avgasknall. Samma när man är ute och åker så kan man märka om man kör på väldigt låga varv att det knallar till lite grann i avgassystemet.

    Vad kan detta bero på? Att det är oförbrännt bränsle kan man kanske anta iaf.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 759
    Hmm verkade lösa sig med en omgång nya stift. Dock lite tidigt att säga om det försvann helt.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 794
    Medlem#
    10069
    Har inte 900:an eftertändning som 9-3an har, det där knorrande ljudet efter man vridigt av tändningen

    Så då kan det poffa lite i avgasröret om det är bensin kvar

    Fast låter underligt om motorn går något varv
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 759
    Citat Ursprungligen postat av kwansa
    Har inte 900:an eftertändning som 9-3an har, det där knorrande ljudet efter man vridigt av tändningen

    Så då kan det poffa lite i avgasröret om det är bensin kvar
    Jo visst har den renbränning av DI:n. Men så hade den aldrig gjort förut. Men som sagt blev det bättre med nya stift
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  5. #5
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 076
    Detta fenomen får du inte med bensin skulle jag tro.

    Har fått detta ngn gång vid kallstart på E85 på min.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 539
    Kan du se någon trend i hur bilen körts innan det inträffar? Korta/långa körpass?

    Rickard> Vad inträffar vid kallstart? Småknallar i avgassystemet? Eller kallstartar du för att genast stänga av tändningen?

  7. #7
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 076
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Kan du se någon trend i hur bilen körts innan det inträffar? Korta/långa körpass?

    Rickard> Vad inträffar vid kallstart? Småknallar i avgassystemet? Eller kallstartar du för att genast stänga av tändningen?
    Förstår inte riktigt hur du menar, men bilen går lite orent och vill gärna dö så fort man ger gas. Ibland kan man få starta om någon gång.

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 539
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Kan du se någon trend i hur bilen körts innan det inträffar? Korta/långa körpass?

    Rickard> Vad inträffar vid kallstart? Småknallar i avgassystemet? Eller kallstartar du för att genast stänga av tändningen?
    Förstår inte riktigt hur du menar, men bilen går lite orent och vill gärna dö så fort man ger gas. Ibland kan man få starta om någon gång.
    Iom att tråden även beskrev ett fenomen där bilen hoppade till efter det att tändningen var avslagen och du skrev att det hände för dig ibland efter kallstart. Men det var alltså misständningarna under gång du menade.


    Nåja, båda sakerna låter som E85-program som behöver finjusteras.

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 033
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Kan du se någon trend i hur bilen körts innan det inträffar? Korta/långa körpass?

    Rickard> Vad inträffar vid kallstart? Småknallar i avgassystemet? Eller kallstartar du för att genast stänga av tändningen?
    Förstår inte riktigt hur du menar, men bilen går lite orent och vill gärna dö så fort man ger gas. Ibland kan man få starta om någon gång.
    Iom att tråden även beskrev ett fenomen där bilen hoppade till efter det att tändningen var avslagen och du skrev att det hände för dig ibland efter kallstart. Men det var alltså misständningarna under gång du menade.


    Nåja, båda sakerna låter som E85-program som behöver finjusteras.
    Kan säkert behövas justeras lite. Lite svårt att testa alla luftfuktigheter/temp mm

    Och saab´s biopowerprogram har ju inte uppdateras något sedan säljstarten....

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 759
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Kan du se någon trend i hur bilen körts innan det inträffar? Korta/långa körpass?

    Rickard> Vad inträffar vid kallstart? Småknallar i avgassystemet? Eller kallstartar du för att genast stänga av tändningen?
    Såg ingen trend i hur bilen hade körts innan utan jag tyckte nog det kunde hända lite när som helst. Iofs har jag ganska hård körstil emellanåt men har alltid för vana att köra lugnt sista biten och ibland får den ju stå på tomgång lite extra också.

    Jag märkte ju av en knall i avgassystemet efter att jag hade kallstartat bilen, kört ut bilen ur garaget, gasat till lite på tomgång och sen stängt av bilen igen. När bilen är iskall går den ju ganska bluddrigt och ryckigt den första minuten. Tror det delvis kan bero på BCPR9ES-stiften också.

    Sen har jag märkt av att det knallar till i avgassystemet ibland vid lugn körning under 2000 rpm. Det bara händer helt plötsligt när jag håller konstant varvtal. Men detta fenomen hade jag även förra året när jag körde på 98/V-power och en annan spec.

    Hur som helst har jag ännu inte haft några problem med eftertändningar sen jag bytte till nya stift.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  11. #11
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 141
    Medlem#
    6234
    Att den glödtänder är att den inte har rätt förbränning. Oftast så får bilen för mycket soppa. Kan man få om man kör mycket med chock på förgasarbilar.

    Men tror nog att du har löstproblemmet med att du bytte tändstift. Sen att bilen tar ett skutt när man har stängt av bilen å släpper kopplingen med engång händer alla bilar men tar den flera skutt är de inte bra. Då glödtänder den alldeles för mycket. Då ska man gå över allt som har med förbränningen att göra. Typ tändning och bränsle/luft blandning.

    Så gör ja och bror iaf på våra gammla 99:or å 900:or som e folkracebilar.

    mvh//Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

Liknande ämnen

  1. Motorn tänder inte 9-5 01
    Av plåtis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-19, 08:58
  2. [LÖST] Tänder fel efter motorrenovering OG9-5
    Av Rosenblom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-02-20, 20:48
  3. Startproblem - Motorn tänder, men dör
    Av molle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-30, 14:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •