Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: problem med ng900 --startar inte-- löst*

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    vänersborg
    Inlägg
    74

    problem med ng900 --startar inte-- löst*

    hej det är så att min broder har införskaffat en ng 900 för inte så länge sedan. och den har gått bra hela tiden tills för två dagarsedan när bilen bara dog vid körning.
    vi antog att bränslepumpen hade gått och det hade den, så vi har bytt till en ny. men den startar inte i alla fall.
    vi har även kollat tendkasetten och kollat med en annan men den vill helt enkelt inte.
    är det någon som har haft ett liknande fel eller kanske har några tipps så skulle det vara jätte snällt.
    mvh anders
    saab 900 s 91:a

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    211
    Några grejor att kolla först:

    -Vakuumslangar, leta efter slangar som hoppat/spruckit.

    -Kommer det fram bränsle till spridarna? (Koppla loss bränsleslangen från rampen och sikta på en hink, vrid på tändningen och se om det sprutar.)

    -Rör sig varvräknaren vid startförsök? Om inte->Vevaxelgivaren

    -Finns det gnista? (Ta ur tändkassetten och stift, jorda stiften och kör runt motorn.)

    Mvh en trött Daniel på nattskiftet som säkert blandat ihop en del grejor nu

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    vänersborg
    Inlägg
    74
    okej.. ja ska kolla upp detta imorrn.. sitter med på nattskift just nu.. börjar också bli seg.
    tack för tippsen.
    mvh anders.
    saab 900 s 91:a

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    vänersborg
    Inlägg
    74
    nu har jag och brodern kikat lite och pumpen får bara 6volt?? hel mysko. den ska la få 12-14konstant om ja inte har helt fel?
    någon som vet.?
    saab 900 s 91:a

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    211
    Citat Ursprungligen postat av saab_900i
    nu har jag och brodern kikat lite och pumpen får bara 6volt?? hel mysko. den ska la få 12-14konstant om ja inte har helt fel?
    någon som vet.?
    Hittade det här efter lite sökande, har du kollat ifall varvräknaren hoppar vid startförsök?

    David V:
    Jag vet inte hur det är på 9000 men på og900 är det iallafall så att strömmen till pumpen bryts ifall ingen varvtalssignal finns. Detta för att pumpen inte ska stå och gå ifall man har krockat.
    Detta gör att du förmodligen inte kan mäta med enbart tändningen på, motorn måste vara igång annars bryts strömmen efter en eller ett par sekunder!


    Mvh Daniel (återigen på nattskiftet )

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    vänersborg
    Inlägg
    74
    okej.. nä det har jag inte gjort. ska kolla det imorrn. jobar natta nu.. hehe..
    ska den verkligen göra det då?? för det tror jag inte att den gör nämligen.(varvräknaren)
    får kika närmare på det imorrn.
    men om den skulle bryta för att den inte motorn går hur kan man kolla då så den får rätt ström osv??
    saab 900 s 91:a

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    211
    Citat Ursprungligen postat av saab_900i
    okej.. nä det har jag inte gjort. ska kolla det imorrn. jobar natta nu.. hehe..
    ska den verkligen göra det då?? för det tror jag inte att den gör nämligen.(varvräknaren)
    får kika närmare på det imorrn.
    men om den skulle bryta för att den inte motorn går hur kan man kolla då så den får rätt ström osv??
    Natten är trevlig

    Om varvräknaren inte rör på sig är det (nästan) alldeles säkert att det är vevaxelgivaren, denna skickar ut tändimpulserna till DI som i sin tur skickar impulser till stiften och även varvtalssignalen till styrsystemet -> varvräknaren. Kolla därför även om du har någon gnista.

    Antingen sprutar du in startgas i insuget och ser om bilen går igång/hostar till. Då vet du att du har ett problem på "bränslesidan". Eller kollar du pumpen, tror att det lättaste sättet är att koppla loss bränsleslangen fram vid motorn och se om det kommer någon bensin när du vrider på tändningen. Tar inte många minuter

    Det där med att mäta spänningar är inte min starka sida.. Men kommer det bensin går ju pumpen iaf.

    Mvh Daniel

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    vänersborg
    Inlägg
    74
    yes. vi hittade felet nu.. det var igentligen 3 fel men pumpen var det första felet, sen var det en bränsleslang som hade hoppat, den som sitter på tanken (pumpen) tror jag. så vi gjorde en liten egen fästanordning så nu ska den sitta.. och sen var det även bensinfiltret. Kom typ ingen bensin alls ut ur filtret och de lilla som kom var kolsvart.. hehe..
    tack för tippsen.
    mvh Anders
    saab 900 s 91:a

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    211
    Härligt att det löste sig

    Mvh Daniel

Liknande ämnen

  1. [LÖST] 9000 -92 startar inte
    Av elmud i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-29, 10:58
  2. [LÖST] Startproblem OG9-5
    Av Eyeball i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-11-24, 22:28
  3. 9-3og startar inte. *Löst*
    Av Woody i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-10-15, 16:56
  4. [LÖST] Bilen startar inte (ibland), tänder inte? 9000 2,3T '92
    Av helvetes i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 11:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •