Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: 9-5,98: Check Engine när tändning slås på, släcks sedan

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Patamalm
    Inlägg
    89

    9-5,98: Check Engine när tändning slås på, släcks sedan

    Hej,

    som rubriken säger, har problem med CE. Historik:

    - 9-5, 98 2.0 T, 21.500 mil, servad själv sedan 7.000 mil...
    - Hade problem i vintras, vägrade starta, bytte stift och batteri. Löstes till slut med byte av tändkassett (beg).
    - I våras renoverades VevhusVent, hade problem med oljerök vid start. Har tyvärr fortfarande ibland oljerök - vet inte om SAAB fixade det helt OK
    - Nuvarande problem:
    - Larmet strulade och löste med bilen i garaget, ingen hörde så batteriet laddade ur. Vid försök att starta (ett antal försök) så orkade inte batteriet till slut. CE lampan tändes.
    - Lyckades få igång motorn mha startkablar, men det krävdes en hel del startförsök innan han spottade igång på i princip en cylinder åt gången.
    - Har kört den några mil nu, och den snurrar. Men, varje gång jag slår på tändningen så tänds också CE. Den släcks när motorn startar.
    - Har provat att lossa minuspolen för att resetta felregistret (dock bara någon minut), men samma symptom...

    Nån som har någon idé om vad som kan vara orsaken? Räcker det att bara lossa minuspolen, eller skall man vänta en viss tid?

    Till saken hör att "pärlan" skall besiktas på fredag (27/7)....

    /Uffe
    SAAB 9-3 Aero Cab -04

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    171
    CE o alla andra lampor tänds när tändningen slås på...därefter släcks dem om allt står rätt till (RTFM)

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Patamalm
    Inlägg
    89
    Ja bannemej - du har nog rätt... Men jag var tvungen att kolla hur det ser ut på Aeron först - blev väl schizofren när problemen började och inbillade mig att fler problem väntade... RTFM i detta ärendet försökte jag, men blev osäker på vilka lampor som är tända normalt... Lite lurigt att läsa sig till det...

    Pga strulen med hostande motor mm - kan man vänta sig problem med katen tex?

    Tack!


    /Uffe
    SAAB 9-3 Aero Cab -04

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    151
    Det är väl till och med så att man problem med besiktningen om CE-lampan inte tänds när man slår på tändningen (och slocknar sen).
    9-5 2.3t -03 nu med BioPower.
    9-3 -99 Cab.
    Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Liknande ämnen

  1. Check engine blinkar men släcks?
    Av DumDum i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-08-08, 01:58
  2. Ni med og900s, snabbfråga...om check engine, vid tändning
    Av Jlarsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-12-11, 15:25
  3. hur få ström när tändning slås av?
    Av DashOmid i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-07-20, 23:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •