Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: tappar varv

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    karlshamn
    Inlägg
    235

    tappar varv

    Hej grabbar.

    Köpte en 9000 AERO -96 förra veckan.
    denna bil är chippad med Nordic st2 chip. luftfilter och halvsats.

    nu till problemet. när jag gasar fullt på tvåan så varvar bilen upp till knappt 4000rpm för att sedan tappa lite ner mot 3000rpm innan den drar upp i varv igen!

    vad kan detta bero på mina egna tankar går åt kopplingen. kan även påpeka att kopplingspedalen är riktigt hård att trampa ner. (jämför i och för sig då med 9-3 ss och 9-5 -02)

    vad har ni för tips?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    karlshamn
    Inlägg
    235
    kom på det.. kopplimngen kan det väll inte vara för det resulterar ju inte i tappat varvtal.

    vad kan det vara?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    karlshamn
    Inlägg
    235
    ingen som vet??

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    363
    Alltså, bromsar de in, lr hugger de lixom till?

    //Mvh TP
    Saab 9000 Monte Carlo
    STCS Medlems nr: 6647
    http://www.garaget.org/samuelsson_123

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    karlshamn
    Inlägg
    235
    njae. lite. drar upp i ca:4000 tappar sedan ner till drygt 3000 för att där sätta fart på bilen igen och dra fullt till varvstopp

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    313
    Så om du håller full gas från 2000 varv så går den upp till 4000 och sen dör ner till 3000 och sen går fullt upp till varvstopp?

    OG9-3 AERO BIOPOWER -01 No more.
    OG900T16 CAB -87
    STCS Medlem 6415

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    karlshamn
    Inlägg
    235
    ja typ. fast den "dör" inte riktigt utan sackar bara mellan 500-1000 varv sen rycker den tag i bilen och drar fullt ös till varvstopp

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    karlshamn
    Inlägg
    235
    var ute en runda igår och testade då lite exta. när jag då gasade fullt på 4, 5 så varvade bilen upp till 6-7000rpm men utan att dra. Detta måste ju innebära att kopplingen slirade. testade inte på lika hårt på de lägre växlarna.

    men nu känns det som om man har kunnat konstatera att kopplingen är lite sliten och i behov av att bytas.

    kan även tillägga att kopplingspedalen är ganska hård att trycka ner. (vet ej om den ska vara det på 9000 aero men i alla fall.

    vad behövs bytas?
    bara lamellerna eller är det något annat med?
    är inte intresserad av att ha något överdimentionerat racekit utan bara typ orginal eller något som är lite lagom för min bils effekt.

    vad rekomenderar ni??

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    karlshamn
    Inlägg
    235
    kan även tillägga att det luktar lite bränt efter denna händelse. testade nu igen och samma sak händer..

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 032
    Citat Ursprungligen postat av Tias
    kan även tillägga att det luktar lite bränt efter denna händelse. testade nu igen och samma sak händer..

    Låter som kopplingen....
    Ш E L i П - 9-3 2.0t

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    karlshamn
    Inlägg
    235
    jo det tycker jag med att det känns som. men vad på kopplingen? bara lameller eller? hur mycket ska orginal lamellerna till en 9000 aero klara av?

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    lamellerna slits ju hela tiden om det slirar och du fortsätter att köra så kan svänghjulet ta skad bland annat

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    karlshamn
    Inlägg
    235
    ja men det är bara om jag gasar utav bara FN... inte vid normalkörning.

    men vad jag är ute efter är vad mer än lamellerna bör bytas? och klarar orginal aerolameller ett steg 2+ från NordicUhr???

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    om du inte åker runt och sliarar med kopplingen så räcker det säkert med lamellen och det duger med en orginal aero lammel vill du safa lite så kan du montera en 600nm tryckplatta istället för orginal så har du en koppling som klarar 600nm vilket räcker gott

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Finland
    Inlägg
    1 133
    Om hastighet mätren går inte ner när rpm tappar sig är det kopplingen som slirar, så enkelt är det.
    Brukis 9-3 Viggen, "bone stock"
    Leksak 9-3 2.0T Stående 1700m, 313m/h http://www.garaget.org/?car=164450

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Tias
    kan även tillägga att kopplingspedalen är ganska hård att trycka ner. (vet ej om den ska vara det på 9000 aero men i alla fall.
    Hej,

    Kolla om din bil har den "skrovliga" kopplingsslangen. Om ja, byt den omedelbums, det är den "felaktiga" slangen som inte tål kopplingsvätska och löses upp invändigt och därmed kloggar igen hela systemet...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Om din koppling slirar då är de så här: du gasar och varvtalet ökar men inte din hastighet i proportioner med detta.
    Har haft många såna fel på andra trimmade bilar. Har du fått olja på lamellen då kan de blir samma sak, ingen svänghjul förstöring men slirning. Byter du koppling , byt allt , som KK säger slangen me ( urtrampnings lager lamellen slavcylinder, och slangen..+ köp på mekonomen rep.sats (ca100:- baks till huvudcylinder.)
    Men din fel känner jag inte som sliten lamell ??? Du gasar 4000rpm och den sjunker till 3000rpm och sen är de okej???????????
    Den ekvationer har jag aldrig sätt med sliten koppling däremot med dålig slang de är väl känt( har haft den fel me)

    SLIRANDE KOPPLING MEDFÖR ÖKANDE RPM I FÖRHÅLLANDE TILL HASTIGHET
    KK har RÄTT. Sätter 100:- spänn
    Resume: S L A N G E N.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Edit:
    Om någon undrar hur min resonemangen hittar här!!??? kan jag förklara imorgon, är ganska sent och jag måste sova.
    Kan bara säga att Saab slangen av gammal tip är kass!!! Och att vi måste tänka bakvänt .
    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Jo,
    Som sagt man ska tänka omvänt:
    Vid ett vis hastighet ( körnings sätt kan variera) RPM sjunker !! för att sen fortsätta som vanligt - allt är okej tills 6000 rpm+…

    JUST i denna dalande RPM SLIRAR inte koppling då fungerar den som de ska , slav och slangen har börjat släppa greppet om tryckplatta och motor får BELASTNING – vilken resulterar i minskade RPM och kopplingen på första gånger fungerar som de ska..

    Låter sjukt hur som helst men jag haft den problem på min bil och fick byta hela koppling inkl. båda slangar.
    Jo, växelloddan gick av motorn 3ggr. tills man kom på att slangen vilken var ingen synlig fel på, orsakat utsöndringen av gummi och på de viset blev drift störningar som i sin tur förändrade slavcylinders korrekta uppgift..!!( har byt slaven 2ggr. gick på garanti!!! )

    PS! att den var vanlig fel har jag hört ett år senare av en bonde som bor nera mig som reparerar grävare och andra jordbruksmaskiner,
    allt i allo….
    De va de hela …men hans fel kan vara syndrom av allt de här!!!

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    karlshamn
    Inlägg
    235
    mmm men första gångerna jag märkte det var det så att den som jag skrev dalade från 4000rpm till 3000 rpm för att sedan öka igen och funka som den ska. men igår när jag körde gasade jag och den tappade driv vid 3000rpm och uppåt gav efter vid 6500-7000rpm för att den skulle dra iväg som valigt. efter detta luktade det lite brännt med.

    så det lutar väll åt lamellerna. skit skit skit med. orkar inte grejja med sånt här på en nykköpt bil...

Liknande ämnen

  1. 95 Tappar laddtrycket vid 4000 varv -03
    Av SAntonAB i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-07-08, 21:53
  2. Tappar laddtryck vid 4500 varv OG 9-3
    Av smidifix i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-07-14, 21:03
  3. 9-5 tappar orken och går ryckigt på höga varv
    Av NEPTUNE GREEN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-06, 15:27
  4. tappar laddtryck vid högre varv, ng900 96:a
    Av kvirre i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 13:09
  5. Tappar ca 4 hekto över 3500 varv/min..
    Av NoeffectZ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-03-20, 21:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •