Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: inkörnings teroi

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    ystad
    Inlägg
    335

    inkörnings teroi

    hej!
    vad tycker ni om denna teroin av inkörning av en renoverad motor?

    själv tycker jag att det är lite för hårt! eller skall man prova?
    http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 522

    Re: inkörnings teroi

    Citat Ursprungligen postat av ingo79
    hej!
    vad tycker ni om denna teroin av inkörning av en renoverad motor?

    själv tycker jag att det är lite för hårt! eller skall man prova?
    http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

    Jag tycker han snackar skit, men det är ju bara jag det....


    Då inga av biltillverkarnas labb vad jag vet rekommenderar eller stöder hans påståenden om inkörning av motorer så anser jag saken är ganska klar.

    Vet man sen hur man gör på biltillverkares motorlabb och liknande seriösa ställen, när de kör in en motor för att bli en referensmotor för vidare tester, så inser man att killens påståenden inte är så mycket att stå efter....


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    66
    mycket av det som han skriver om stämer rätt bra in på det som jag själv och många med mig upptäckt genom Racing (Karting och Roadracing) att det gäller att få ringarna att slitas in på rätt sätt.

    Värm upp motorn ordentligt genom att köra lugnt tills motortemp är rätt och sen köra i racetempo,då får man en "tät"motor som går bra och håller längre.

    Det finns olika teorier om detta men för mig så har det fungerat bra,säger inte att någon annan ska göra på detta sättet utan det är ett
    sätt bland andra.

    Mvh Jörgen

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 522
    Citat Ursprungligen postat av caper
    mycket av det som han skriver om stämer rätt bra in på det som jag själv och många med mig upptäckt genom Racing (Karting och Roadracing) att det gäller att få ringarna att slitas in på rätt sätt.

    Värm upp motorn ordentligt genom att köra lugnt tills motortemp är rätt och sen köra i racetempo,då får man en "tät"motor som går bra och håller längre.

    Det finns olika teorier om detta men för mig så har det fungerat bra,säger inte att någon annan ska göra på detta sättet utan det är ett
    sätt bland andra.

    Mvh Jörgen

    Och kontroll och uppföljning av dessa kartingmotorer är lika ingående som på en biltillverkares motorlabb. Ja så att det ni upplever rent subjektivt verkligen kan kopplas till seriösa och korrekta mätningar m.m.?


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    8
    Japp, det är "plattan i mattan" som gäller, grymt täta oljebyten de första 1000milen, sen har du en bra drivlina.

    Tycker resonemanget låter logiskt.



    Hur tror du de kör in motorerna i fabrik? Järnet och täta oljebyten så du får bort slaggprodukterna.

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 631
    När jag jobbade på Husaberg så körde vi alla hojar i testbänk. Starta motorn, rassla igenom alla växlar uppåt och neråt några gånger, kolla så det inte läcker något någonstans. Låt den gå på tomgång ett par minuter samtidigt som man kollade blinkers, tuta, lysen och sådant och sedan full rulle alla växlar tre gånger och så fick den svalna lite med fläktarna påslagna i testrummet. Varje hoj tog cirka 7 minuter att testa...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 522
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    När jag jobbade på Husaberg så körde vi alla hojar i testbänk. Starta motorn, rassla igenom alla växlar uppåt och neråt några gånger, kolla så det inte läcker något någonstans. Låt den gå på tomgång ett par minuter samtidigt som man kollade blinkers, tuta, lysen och sådant och sedan full rulle alla växlar tre gånger och så fick den svalna lite med fläktarna påslagna i testrummet. Varje hoj tog cirka 7 minuter att testa...

    Jo, men det är ju egentligen ingen inkörning som ni gjorde, utan mer ett funktionstest, eller hur?

    Ungefär samma sak gör biltillverkarna med, t ex SAAB, där motorerna startas upp när de är färdigbyggda och får gå igenom en tämligen hetsig testcykel där man om jag minns rätt är uppe på 6000 rpm inom 60 s från första start. Det hela är över på någon minut och motorn, eller egentligen den vagga den står i kopplas loss från testriggen och sen går motorn igennom en kyltunnel för att sen packas för transport till T-hättan. Märk väl att ingen bromsning av effekt sker under detta test.

    Motorer som plockas ut för att utgöra referensmotorer i andra tester och utveckling får gå i ett noga kontrollerat inkörningsprogram just för att få till en motor som är representativ och ger bästa möjliga funktion m.m. Annars är det ju inte mycket till referens.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 754
    Medlem#
    10798
    Hans "teori" ignorerar en hel del fakta gällande inkörning. Bland annat är det ett väl känt faktum att två friktionsytor som är i början av deras liv inte bara kan köras in av en kraftig belastning utan också förstöras. Olika motorer använder olikså olika material och ytbeläggningar/omvandlingar och dessa kan ha olika krav på inkörningen.

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 631
    [quote=Tony 418]
    Citat Ursprungligen postat av "mågis":3l6e3wlp
    När jag jobbade på Husaberg så körde vi alla hojar i testbänk. Starta motorn, rassla igenom alla växlar uppåt och neråt några gånger, kolla så det inte läcker något någonstans. Låt den gå på tomgång ett par minuter samtidigt som man kollade blinkers, tuta, lysen och sådant och sedan full rulle alla växlar tre gånger och så fick den svalna lite med fläktarna påslagna i testrummet. Varje hoj tog cirka 7 minuter att testa...

    Jo, men det är ju egentligen ingen inkörning som ni gjorde, utan mer ett funktionstest, eller hur?

    Ungefär samma sak gör biltillverkarna med, t ex SAAB, där motorerna startas upp när de är färdigbyggda och får gå igenom en tämligen hetsig testcykel där man om jag minns rätt är uppe på 6000 rpm inom 60 s från första start. Det hela är över på någon minut och motorn, eller egentligen den vagga den står i kopplas loss från testriggen och sen går motorn igennom en kyltunnel för att sen packas för transport till T-hättan. Märk väl att ingen bromsning av effekt sker under detta test.

    Motorer som plockas ut för att utgöra referensmotorer i andra tester och utveckling får gå i ett noga kontrollerat inkörningsprogram just för att få till en motor som är representativ och ger bästa möjliga funktion m.m. Annars är det ju inte mycket till referens.


    MVH Tony[/quote:3l6e3wlp]
    Mja, jag har ingen större koll på vad körcykeln kallades egentligen, men vi böt i alla fall olja och båda oljefiltren direkt efteråt och sedan skeppning till kund.
    Hur bryter ni in era STCC-motorer då...?
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 553
    Jag måste nog säga att jag är benägen att tro att det ligger en del i det som skrevs på den där sidan. Hypotesen med kolvringarnas tätningsegenskaper låter rimlig. Han förespråkar ju inte en "vårdslös" inkörning där ju mer man plågar på alla sätt och vis desto bättre, utan han fokuserar på kolvringarna och menar att ram/vevlager ändå inte är i kontakt. Men att man ska vara noga med att köra den genomvarm innan "proceduren" och byta olja efter denna korta repa. Sedan kan det ju hända att beroende på materialval och dimensioner för olika motorer så kanske man får kompromissa lite så man inte "härdar" för hårt. Sidan bygger mest på observationer av motorcyklar, och det finns flera skäl till att antaga att dessa tål tuffare behandling än en vanlig personbil.

    Så jag tycker hypotesen och hans resultat är intressanta, men jag vill veta lite mer innan jag överväger detta förfarande på en bil - jag är alltså inte främmande för att testa.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 522
    [quote=mågis][quote="Tony 418":18dar1rf]
    Citat Ursprungligen postat av "mågis":18dar1rf
    När jag jobbade på Husaberg så körde vi alla hojar i testbänk. Starta motorn, rassla igenom alla växlar uppåt och neråt några gånger, kolla så det inte läcker något någonstans. Låt den gå på tomgång ett par minuter samtidigt som man kollade blinkers, tuta, lysen och sådant och sedan full rulle alla växlar tre gånger och så fick den svalna lite med fläktarna påslagna i testrummet. Varje hoj tog cirka 7 minuter att testa...

    Jo, men det är ju egentligen ingen inkörning som ni gjorde, utan mer ett funktionstest, eller hur?

    Ungefär samma sak gör biltillverkarna med, t ex SAAB, där motorerna startas upp när de är färdigbyggda och får gå igenom en tämligen hetsig testcykel där man om jag minns rätt är uppe på 6000 rpm inom 60 s från första start. Det hela är över på någon minut och motorn, eller egentligen den vagga den står i kopplas loss från testriggen och sen går motorn igennom en kyltunnel för att sen packas för transport till T-hättan. Märk väl att ingen bromsning av effekt sker under detta test.

    Motorer som plockas ut för att utgöra referensmotorer i andra tester och utveckling får gå i ett noga kontrollerat inkörningsprogram just för att få till en motor som är representativ och ger bästa möjliga funktion m.m. Annars är det ju inte mycket till referens.


    MVH Tony[/quote:18dar1rf]
    Mja, jag har ingen större koll på vad körcykeln kallades egentligen, men vi böt i alla fall olja och båda oljefiltren direkt efteråt och sedan skeppning till kund.
    Hur bryter ni in era STCC-motorer då...?[/quote:18dar1rf]



    På STCC-motorerna använder vi inga "hokus pokus" metoder, utan kör in på samma sätt som är det vanligaste.

    Vi kör på samma olja som motorn sen ska gå på i racen, alltså em helsyntet 0W-20

    Belastar varierande på olika varvtal, utan segdragning och utan tokvarv med hög belastning. Fast ibland är det ganska fort, ja när motorn är genomvarm, järnet i bromsbänken, ofta för att det är ont om tid m.m. Men vi mäter inga skillnader på dessa "inkörningar" mot andra som får gå längre tid för att kammar m.m. ska få sitt.

    Vi har till hjälp på motorbiten en av de duktigaste i världen på motorer, i synnerhet då toppar. Han har jobbat på Ricardo i flera år, liksom hos Renault F1 och BMW F1 där han tagit fram och haft ansvar för deras toppar m.m. i flera år.

    Han förespråkar inga krusiduller med att köra in på mineral och byta sen m.m.




    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •