Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: "kåpan" ?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 311

    "kåpan" ?

    Då som ni säkert fattat är jag underutvecklad när det gäller motorer.

    Nu till frågan, själva kåpan där det står ECOpower tex, är det bara en kåpa som går att ta bort utan att man blottar själva ventilerna, och olja rinner ut osv ? (vad bör man tänka på?)
    Tänkte ge mig på motorrummet för en uppfräshning.
    Sugen på att putsa upp min lite, alt lacka om.
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    615
    ska väl bara vara att plocka bort

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 311
    Ja men sitter det nåt mer lock över själva ventilerna osv ?
    Sitter det nån packning imellan kåpan och motorn?
    Så man vet om man måste köpa ny sån, för den lär väl inte vara fräsh när man tar bort kåpan
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 046
    Medlem#
    5389
    Hej!




    Så ser det ut när du har lyft på ventilkåpan. Det sitter en gummipackning mellan topp och ventilkåpa, kan vara idé att byta den ifall du endå ska ha isär eländet!

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 311
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Hej!




    Så ser det ut när du har lyft på ventilkåpan. Det sitter en gummipackning mellan topp och ventilkåpa, kan vara idé att byta den ifall du endå ska ha isär eländet!
    Tackar, nu blev jag nästan lite avskräckt.
    Men några fler frågor dök däremot upp.
    Om man vill ha ställbara kamdrev så räcker det väl bara att ta bort kåpan ?
    Om man vill byta kamkedja, krävs det att man lyfter ur motorn eller går det relativt lätt ?
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 046
    Medlem#
    5389
    Citat Ursprungligen postat av hammarslag
    Tackar, nu blev jag nästan lite avskräckt.
    Men några fler frågor dök däremot upp.
    Om man vill ha ställbara kamdrev så räcker det väl bara att ta bort kåpan ?
    Om man vill byta kamkedja, krävs det att man lyfter ur motorn eller går det relativt lätt ?

    Om du ska slänga dit ställbara drev så måste kåpan bort, ja...dock att tänka på så krävs det en del tid samt kunskap när du ska "klocka" in kammarna. Sök och du skall finna! Tror det var Phalanx här på forumet som skrev en bra "how-to" om detta. Kamkedjan byter du på plats på 9000. Sen om det är lätt eller inte är ju helt beroende på hur duktig mekaniker man är!

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 311
    Jo de ställbara dreven var bara nåt jag kikat in, igentligen ingen större susning vad de gör, förutom att det går att ställa dom.
    Kan inte mycket alls om motorer som du säkert märkt, men vill gärna göra ett kamkedjebyte mitt i mellan, kan inte skada. Vet ej när det är aktuellt på min 9000 heller, den har presis fått sin 15000mila service iaf.
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 046
    Medlem#
    5389
    Citat Ursprungligen postat av hammarslag
    Jo de ställbara dreven var bara nåt jag kikat in, igentligen ingen större susning vad de gör, förutom att det går att ställa dom.
    Kan inte mycket alls om motorer som du säkert märkt, men vill gärna göra ett kamkedjebyte mitt i mellan, kan inte skada. Vet ej när det är aktuellt på min 9000 heller, den har presis fått sin 15000mila service iaf.

    Det du kan göra är att mäta hur långt sträckaren till kamkedjan har gått ut. Är lite osäker ifall det gäller samma för 9000 som för 9-3/9-5. Då föreskriver Saab byte vid 15mm. Borde vara det i mina ögon iaf...Är inte sträckaren ute så långt ser jag ingen anledning till att byta kedjan.

    /M

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kluckande, Skrammel, "Klapprande ljud" i framvagnen OG9-5
    Av asppie i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2024-06-30, 12:30
  2. Fint renoverad och "förfinad" Porsche 911"RSR look-alike"
    Av LM i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-28, 06:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •