Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Multiratt 9-3 ss problem

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    17

    Multiratt 9-3 ss problem

    Har en 9-3 ss 03 med as3. Volymkontrollen på multiratten funkar ungefär varannan gång. Även klickljudet som ska höras när man reglerar volymen låter ibland och ibland inte. Någon som har liknande problem, och vet vad det kostar att åtgärda?
    __________________

    9-3 SS 2.0t -03

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 290
    Jag skulle tro att du behöver byta knapparna i ratten. Kostar ca 500 kr och är ganska enkla att byta. Något klickljud när man ändrar volym har jag inte i min?
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    17
    Läste någonstans att klickljuden kom med en en mjukvaruppdatering till stereon. Den tidigare ägaren kanske har gjort den.

    Om det vore glapp så tycker jag man borde kunna få igång den nån gång utan att behöva stänga av strömmen. Tänkte att det kanske kunde vara ett mjukvarufel, men om ingen hört talas om det så är det nog inte det...
    __________________

    9-3 SS 2.0t -03

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 290
    Jag har senaste versionen som finns till stereon i min. (uppgraderades i mars/april)

    Aha, så du måste stänga av och på stereon för att det ska fungera? Allt annat förutom knapparna fungerar? Jag tänkte att det var varannan gång som du använde knapparna som det fungerade.
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    17
    Ja, det var något oklar beskrivning av mig. Fungerar knapparna så gör dom det hela tiden bilen är igång. Nästa gång kan de ha slutat fungera. Seek, och Nxt knapparna funkar dock alltid.

    Det var här jag läste det där om klickljudet
    http://forum.saabturboclub.com/viewt...ickljud+stereo

    Inlägget är från Juli
    __________________

    9-3 SS 2.0t -03

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    17
    Idag märkte jag ett nytt fenomen, när man trycker på knappen för att höja volymen så sänks den istället... Kanske har fått virus i stereon
    __________________

    9-3 SS 2.0t -03

  7. #7
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Om du stänger av och sätter på stereon när det börjar "fungera konstigt" och kollar om det fungerar då? Gör det det så känns det som du borde byta mjukvara i ICM om det inte redan gjorts.

    ICM1 = Panel, ICM2=Liten display, ICM3=Navigation. Du har något av dessa. AS3 använder vi inte när vi snackar ng9-3. Du har har någon ICM i kombination med visst antal högtalare. Premium150 / 300 är två högtalarvarianter, finns nog en minsting också.
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    17
    Blev lite begreppsförvirring... har ICM1 med premium 150.
    __________________

    9-3 SS 2.0t -03

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    17
    Att stänga av stereon när bilen är igång gör ingen skillnad. Däremot kan fenomenet komma när bilen varit avstängd. Nu senast funkade den tre starter i rad. Men nu sänks volymen när man trycker på + knappen på ratten. Och har varit så tre senaste starterna... Blir nog verkstaden
    __________________

    9-3 SS 2.0t -03

  10. #10
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    OK, surt Berätta hur det gick sen!

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    17

    Re: Multiratt 9-3 ss problem

    Har inte orkat göra något åt knapparna förrän nu...

    Men min SAAB-verkstad hade inte det specialverktyg som behövdes för att tat bort airbagen och kunde därför inte byta knappsatsen...

    Så jag fortsätter med att sänka på + knappen.
    __________________

    9-3 SS 2.0t -03

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    289

    Re: Multiratt 9-3 ss problem

    Citat Ursprungligen postat av xp2002
    Men min SAAB-verkstad hade inte det specialverktyg som behövdes för att tat bort airbagen och kunde därför inte byta knappsatsen...
    Det var märkligt att dom inte hade en skruvmejsel, enligt WIS är det det man behöver för att ta bort airbag.


  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    17

    Re: Multiratt 9-3 ss problem

    Ha ha, ja det var fan märkligt. Antar att han inte orkade byta den då. Han sa nämligen att det behövdes ett specialverktyg för just 03-an.

    Det var för övrigt SAAB-experten i Uppsala.
    __________________

    9-3 SS 2.0t -03

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    1

    Re: Multiratt 9-3 ss problem

    Hmm...måste dela med mig av mina erfarenheter här. Jag hade samma problem med min ratt (9-3 vector -03). Plusknappen minskade ljudet och minusknappen funkade inte alls och ibland kunde den fungera ett par gånger för att sedan sluta fungera dagen efter.
    Lämnade in den och fick bytt knapparna, som de på verkstaden trodde va problemet först, vilket visade sig att det INTE var. Problemet kom tillbaka igen efter bara några veckor.
    Visade sig, när de kopplade in mätutrustning en andra gång, att det var någon styrbox innanför ratten som var problemet. Denna tar emot signalerna från rattknapparna och hanterar även antispinnfunktionen och rattlåset bl.a. fick jag förklarat för mig.
    När de skulle byta denna visade det sig dock att styrboxen inte var kompatibel med den version av rattlås, vilket hade inneburit att man skulle få byta den också i så fall.
    Så jag har fortfarande icke fungerande rattknappar och ingen lösning, även om de är nya...

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    7

    Re: Multiratt 9-3 ss problem

    Jag uppar denna tråden lite.

    Jag har samma problem med min aero 04a. Blir tokig!!!
    Man sänker ljudet med + och minus funkar inte alls. Knapparna på vänster sida funkar dock utan problem.

    Har även kommit på att dom ibland funkar när man tar på nightpanel

    Är det någon som vet en lösning till detta problem? Vill ju inte byta ut halva bilen för att det ska funka

Liknande ämnen

  1. Multiratt på ng900?
    Av darobin§ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-07, 14:08
  2. Multiratt
    Av Kloaknisse i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-16, 16:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •