Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Solenoiden problem?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29

    Solenoiden problem?

    Tjenare!

    Min bil funkar prima just nu förutom att ibland händer det inte ett piss när ja vrider om tändningen..... Ibland får jag rulla igång den, men det går aldeles utmärkt. Jag är inte jätte duktig på motorer men jag har ju fattat att det har med startmotorn att göra? Och att det kan vara solenoiden som spökar? Är det så att det kan vara glapp i den nånstans. Och i så fall, hur fixar man lättast det. Vad kostar en solenoid hos mekonomen t.ex?

    Saab 9000 2,3t CD -91
    -
    "Ta inte den Saab som ryker"
    -

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 576
    Njae, man byter snarare hela startmotorn i så fall...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1
    Tjena,
    skulle kunna vara startspärren i ditt larm, om du nu har ett sånt. Har varit med om det på ett gammalt cargard där en reläkontakt i larmet var defekt.

    Ett sätt att få reda om det är något annat än solenoiden är att ansluta 12V direkt från batteriet till den och se om den slår till. Gör den det så är felet inte solenoiden.

    Men vad du än gör var försiktig, kortsluta 12Vdc kan vara mycket olustigt. Om man vill kan man sätta en säkring på kabeln man fibblar med, placera säkringen så nära batteriet som möjligt.

    mvh
    9000 2,3t-200, 93

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 TDi startar inte alltid + gnistor från solenoiden
    Av sarajo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-08-16, 02:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •