Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Hjälp med APC:n

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    27

    Hjälp med APC:n

    Har en 900t 8v från 89 som är helt genomgången, ALLT i motorn är renoverat & bytt så nu ville jag fixa APC:n.

    Rätta mig någon om jga har fel. Jag tog bort motståndet som satt på R40 och bytte ut detta mot ett aningen kraftigare. ( 2500ohm. )

    För att undvika att laddtrycket skulle sänkas med varvtalet så kortslöt jag R42, eller byglade den med en tråd.

    Original laddade jag 0,5 enligt min mätare, nu efter omlödningen så laddar jag fjuttiga 0,6 enligt mätaren. Känner INGEN skillnad.

    Har justerat F & P poten max. Vad har jag missat?

    Säkringen till APC:n är hel.

    Tack för snabba svar då jag INTE hittade något tidigare inlägg om detta.

    Mvh // Mathias

  2. #2
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 498
    Medlem#
    5622
    Vad ligger GLT på?
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    27
    GLT ligger på 0,45 enligt mätaren. Så efter min mod så laddar det bara 0,15 bar mer om jag inte räknar fel?!

    Vad kan vara knas? Tacksam för hjälp.

    //Mathias

  4. #4
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 498
    Medlem#
    5622
    Vad laddade den innan du började mecka?

    Nu är jag ingen expert på att skruva APC, men både F och P i max låter väl "sådär".
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  5. #5
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 322
    Medlem#
    10610
    Vrider man bägge dom i botten så kommer motorn garanterat att spika och apc sänka laddet, kolla om mätaren har någon högre peak än 0.6bar.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 503
    PoPeye har en bra beskrivning på hur man trimmar APC ...

    Men jag tog min beskrivning från 900Aero.com

    Har 1 bar i ladd nu.. typ.
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    27
    Har varit inne på popeye och kollat, likaså på 900aero.com. Det jag har gjort är samma som står där.

    Anledningen till att jag dragit båda till max är att inget annat hände innan. Jag har ju givetvis dragit dessa fram & tillbaka men detta var det enda som gett mig 0,15 bar + enligt min mätare.

    Jag har banne mig läst detta säkert 100ggr men kan inte se vad jag missat. Något är ju knas, frågan är bara vad.

    Ska jag testa att slänga på ett ännu värre motstånd på R40?

    Jag har även diod på pin 19 som inte ger något som helst utslag. Dioden är hel!!

    Tacksam för flera tips // Mathias

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    73
    Hej,
    har du kollat att tändningen står rätt?
    Hur mycket laddar turbon om du lossar slangen till wastegaten?
    Om den då laddar fullt skulle jag misstänka magnetventilen eller nåt knas med tändningen. I annat fall är det troligen turbon som är dålig eller avgassystemet som är igensatt.

    Mvh Jacke
    9000 2.0t Classic -98
    96 V4 -70

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    27
    Hej.

    Tänningen har jag inte kollat, inte slangen till wg heller. Ska kolla upp detta. Avgas & grenrör är nytt men dock så är det dags att kolla grenrörspackningen. Trots att den är nybytt så smattrar det dock lite.

    Men jag ska kolla upp slangen till wg & tänningen så meddelar jag hur det vart.

    Tack för hjälpen, kom gärna med fler förslag // Mathias

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    27
    Så där. Nu har jag varit effektiv. Har kollat tänningen och den stod rätt, vi testade att höja den 10 grader & sänka den 10 grader för att sedan ställa den rätt igen. Oavsett så vart det absolut INGEN skillnad hur den stod, konstigt!

    Drog slangen från wg och inget hände. INTE ETT SMACK.

    Testade att dra bort mv:n och inget hände. Jag drog slanden till wg och inget hände. INTE ETT SMACK!

    Ska förklara hur det ser ut. Startar jag bilen så har jag ett under tryck på 0.7 bar. Vid c:a 2500-3000rpm så är trycket reducerat och står på 0,0 bar. När jag drar på fullt så ger den bara 0,5-0,6 bar.

    Turbon är ju genomgången och ska tydligen vara frisk. Så vad kan det vara för fel?

    Snälla, hjälp mig // Mathias

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    136
    Medlem#
    4694
    Vilken slang ryckte du på mv:n? Ryckte du rätt så borde laddtrycket skena, låter som trasig mv..
    Medlem #4694
    Saab 9-5 2,0t BioPower 2006 | Saab 9-5 Aero Hirsch 2002
    I don't drive fast, I fly low.

  12. #12
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 498
    Medlem#
    5622
    Rycker du rätt slang (WG) och laddtrycket inte vill skena, så känns det som något mekaniskt är trasigt.. turbo?
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    27
    Jag pluggade alla slangar & kopplade bort kontakten till mv:n. Som jag skrev tidigare, inget hände. Jag lämnade ju in bilen på en AUTOVERKSTAD som gick igenom hela motorn & då ingick även genomgång av turbon som det inte var något att anmärka på.

    Bara renovering av motorn samt byte av alla lager & packningar har ju gått loss på nästan 10k så att kosta på en ny turbo är ju inga problem. Nu känns det bara som att jag kastat pärlor åt svinen eftersom att jag inte får ut något av bilen.

    Men kom gärna med förslag, dom är mer än välkomna.

    Ha en trevlig Lördags kväll // Mathias

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    27
    Har kollat lite nu och tror att jag hittat felet. WG verkar inte vilja stänga som den ska så jag tänkte ta en jag hade liggandes. Men då det var från volvon så passade ju inte den. Kan jag modifiera den så den passar ändå?

Liknande ämnen

  1. Byta till Trionic i OG900
    Av tummen87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 69
    Senaste inlägg: 2015-08-21, 02:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •