Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Check Engine problem.....

  1. #1

    Check Engine problem.....

    På min 9-5 99 så tändes nyligen check engine lampan när jag körde uppför en väldigt brant backe. Tänkte väl att den slocknar nog men se det gjorde den inte.
    Kollade allt som går att kolla med kylarvatten, bromsvätska, olja och nivåerna såg bara bra ut.
    Igår så skulle jag åka nerför en lång och rätt sluttande backe och då fick check engine lampan lite frispel, den blinkade å hoppade för att sedan lysa igen.
    Ska säga att bilen går lika bra som vanligt och inga oljud eller diverse problem finns.

    Någon sa att koppla bort minuspoolen på batteriet och se om den tänds igen.
    Gjorde så och den ar ej börjat lysa ännu.

    Vad kan detta bero på??? Kan det vara något större fel eller?
    Är det bara att köra på?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Östra Ljungby
    Inlägg
    53
    Medlem#
    6785
    Fel med att ta bort någon kabel på batteriet är att du raderar ev. felkod. Då kan aldrig se vad det var för fel. Om lampan börjar lysa, kör till saab och be dom kolla felkoden.
    Det är en lite peng för ett ev. stort svar.

    Med vänlig hälsing

    Jonas L
    Skräcksvart 9-5 2.3T 2000

  3. #3
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Blinkande CE på T7 är kraftiga misständningar.

    Fast lysande kan vara vad som helst.

    Åk till närmaste SAAB verkstad om den börjar lysa igen så de kan läsa ut felkod.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  4. #4
    Har varit och kört idag men check engine lampan lyser ej, däremot så har bilen börjat gå illa...Vid rätt mycket gaspådrag så känns det som att den går på 40-50% av kapaciteten.
    Och var även lite ryckig...

    Vad kan detta vara?

  5. #5
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    När gjordes service sist på bilen?

    Låter som det är dags för stift byte. när du är där och pillar så kolla över alla vaccumslangar, är de torra med sprickor så byt ut dom. byt även olja och olje filter, luft filter.

    Sen ska man tänka på att CE kan börja lysa om man inte dragit åt tanklocket ordentligt. MINST 3 klick, själv kör ja kanske 5-8 klick

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  6. #6
    Köpte bilen på en bilfirma i April månad i år och då gjordes det service med oljebyte, tändstiftsbyte å filter.
    De har även bytt ut tändkasett och modifierat något spjäll som det på dessa årsmodeller varit trubbel med.

    Ska gå ut och titta över slangar och se om jag kan se något tokigt där..

    Men visst låter det märkligt att den från den ena dan till den andra tappar acceleration som den gjort.

    En ytterligare fråga, om det droppar/rinner vatten ur dräneringspluggarna under bilen både på höger och vänster sida, är detta något som är galet då?

  7. #7
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Citat Ursprungligen postat av joskin73
    En ytterligare fråga, om det droppar/rinner vatten ur dräneringspluggarna under bilen både på höger och vänster sida, är detta något som är galet då?
    Nej inget som är galet, det är kondensvatten från AC-systemet.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  8. #8
    Har nu varit och kikat under huven och det finns inga slangar som är trasiga eller har lossnat.
    Åkte iväg en sväng och när man gasar på så känns som motorn vill jobba emot accelarationen (visst förstår ni).
    Däremot när jag kom upp i 130-140kmh så kändes det bättre och han svarade då på gasen...

    Verkar bli ett besök hos saab detta....

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Holmsund (Umeå)
    Inlägg
    3
    First post!

    Jag fick ett liknande probelm med min 95 -02 härom veckan. Bilen känndes svag och inte alls lika rolig som tidigare och den ryckte till nångång när jag körde. Det visade sej vara vevaxelgivaren som var kass, kan kanske vara nåt sånt.

    / J

Liknande ämnen

  1. Check Engine problem
    Av Kkeilo i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-26, 20:50
  2. Check Engine ett problem?
    Av Nightwish72 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-14, 14:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •