Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Köpa imp. bil som inte är tagen i trafik ännu av kommanditbo

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    198

    Köpa imp. bil som inte är tagen i trafik ännu av kommanditbo

    Hej!
    Har ett litet dilemma: Jag har sett en bil som jag kan tänka mig att köpa om jag får ner priset lite. Har pratat med säljaren som bor i Stockholm.

    Det jag är orolig för är att det är ett bedrägeri av något slag. Jag är inte så hemma på vilka olika "scams" som det förekommer därute, men det är ju tydligt att man kan bli lurad även fast man själv genomför ett ärligt köp (t.ex. köper en bil med lån med återtagandeförbehåll eller vad det nu heter).

    Vad kan jag åka på för dolda avgifter och vad finns det typ av bedrägerier som jag kan råka ut för? T.ex. kan det väl tillkomma någon avgift första gången bilen tas i trafik men det är ju en ganska liten summa jämfört med att förlora hela bilen.

    Lite fakta om bilen/säljaren/företaget:

    Säljaren kör runt med bilen men den är inte tagen i trafik ännu. Bilen är registrerad på ett företag och säljaren sade att han inte ville skriva den på sig för att "slippa momsen". Det är en begagnad saab av 2004 års modell som nyligen är importerad. När den är nyimporterad begagnad så finns det väl ingen moms att undvika?

    Från vägverket får jag följande information:

    Nuvarande ägare fr.o.m. 2007-05-09:
    Motor Invest Last Fortune i Helsingb
    Box 12332
    252 80 Helsingborg
    Organisationsnr 916625-8039

    Fordonets status: Fordonet har aldrig tagits i trafik
    Att debitera vid avställnings upphörande: 883 kr. inkl. regh.avg/skyltavg.

    Undantag/dispenser för fordonet:
    T13J DATUM DÅ FORDONET HAR TAGITS I BRUK FÖRSTA GÅNGEN, 20040116
    T14D FORDONET TIDIGARE TAGET I BRUK MED STÖD AV EG-TYPGODK I STAT INOM EUROPEISKA EKONOMISKA SAMARBETSOMRÅDET(EES).FORDONET SKA EFTER NATIONELLT GODK FORTFARANDE BETRAKTAS SOM EG-TYPGODK MED NR: E4*2001/116*0077*01 .
    T31F FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS AVGASRELATERADE SÄRSKILDA ÅTAGANDEN OCH INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR FÖR AVGASRENINGENS HÅLLBARHET ENLIGT A60-REGULATION.
    T31W AVGASKONTROLLSPECIFIKATION 91/441/EEG
    T51A SAMMANLAGDA BRUTTOVIKTEN FÖR BIL OCH SLÄPVAGN FÅR HÖGST UPPGÅ TILL 3640 KG.
    T65C FORDONET ÄR ENLIGT UPPGIFT FÖRSETT MED KROCKKUDDE MONTERAD I INSTRUMENTPANELEN FRAMFÖR FRÄMRE PASSAGERARPLATS.


    Om kommanditbolaget som äger bilen får jag följande information:

    Organisationsnummer: 916625-8039
    Företagsnamn: Motor Invest Last Fortune i Helsingborg Kommanditbolag
    Adress: MAILBOX 12332
    Postnummer: 252 80
    Postort: HELSINGBORG
    Telefon: Kommer inom kort
    Karta: Kommer inom kort
    Bolagsform: Kommanditbolag
    Firmatecknare: Firman tecknas av Komplementären.
    Omsättning: *
    F-skatt: Avregistrerad
    Moms: Registrerad
    Registreringsdatum: 2007-06-08

    Firman verkar ju väldigt nystartad.

    Blir man garanterat lurad eller kan bilen vara ett bra köp? Bilen har ett bra pris redan men för att jag ska kunna tänka mig att köpa den måste säljaren gå ner lite till i pris, så då blir det ett riktigt bra pris. Säljaren har sänkt priset på bilen i annonsen flera gånger, så han verkar vilja bli av med den.
    Något som dock brukar stämma är att om något verkar för bra för att vara sant så är det ofta inte det heller.

    Möjliga fallgropar/dolda avgifter/lurendrejerier? Hjälp please!

    Mvh

  2. #2
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Det kan ju vara en företagsbil där den kommer ifrån. Momssnacket förstår jag inte. Firman får ju dra tex tysk moms men måste å andra sidan betala svensk på köpeskillingen. Kan ju vara så att han vill ha ett lågt belopp på kvittot och resten svarta pengar ?

    Kommanditbolag kan man ju ha för att man har medfinansiärer eller taskig ekonomi själv.

    Skall man köpa bilen måste man ju vara säker på att säljaren får företräda firman och är firmatecknare.

    Köper du bilen av en firma så har du konsumentköpslagen att luta dig emot. Dock väger det ju inte så tungt om det är en oseriös firma.

    Han har ju ingen anledning att skriva bilen på sig själv om firman är en bilhandlare eller hur.

    Han kanske har så taskig ekonomi att han inte får äga någonting då fogden vill ha pengar ?

    I tex tyskland är nyare 9-5:or dyra. Knappast idé att ta hem dom om inte skick och utrustning är exeptionellt eller man vet vem som haft den. Däremot går tyska bilar ganska långt årligen och faller tyngre i pris än här hemma. Kom ihåg att Saab är ganska udda i alla andra länder än Sverige.

    Den som åker i bilen idag måste ju köra den med en handlarplåt "grön plåt".

    Ifall du skall ta den skall ju den vara besiktigad och eventuell skrotningsavgift betald.

    Känns som att det är bättre att pruta på en svensk Aero.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    198
    Jo, det känns som att konsumentköpslagen inte är värd särskilt mycket i detta fall.

    Kan jag åka på att betala momsen för bilen? Kan jag bli av med bilen om fogden vill ha pengar av honom och det är hans bolag? Eller är det hela grejen med kommanditbolag att det inte blir så?

    Hur vet man att säljaren får företräda firman och är firmatecknare? Jag har ju bara fått fram: "Firmatecknare: Firman tecknas av Komplementären.
    ". Vad är komplementären?

    Skruvade mil får man kanske räkna med, men är skicket bra så kanske inte några extra långfärdsmil gör så mycket om priset är rätt, bara den inte har gått som taxi.

    Han sa direkt över telefon att han har tagit in bilen för att tjäna pengar, men har svårt att bli av med den. Då tänker man ju direkt "aha, skambudsläge", men det kan ju vara det som är hela grejen. Många bedrägerier bygger ju på människors vilja att göra "klippet". Men som sagt kan det ju vara en bra affär också, bilen kanske är riktigt svårsåld för att de flesta är lika misstänksamma som jag?

    Tackar för svaren hittils.

  4. #4
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Magkänslan.

    Alldeles för många klockor som småplingar.

    Glöm bilen. Sök en annan.

    Att köpa en importbil behöver inte vara fel. Full servicebok/historik samt en möjlighet att prata med den tidigare ägaren.

    Skall man köpa importbil så skall det ju vara av den som åkt med den i Sverige under en tid, inte bara tagit in den för att tjäna pengar.

    Skruvad mätare skall man inte räkna med. Då är det fel objekt.

    http://www.blinfo.se/boksidor/eob/sok.g ... &limit=500
    Det är säkert inte komplementären som säljer bilen. I ditt fall låter det som att det är en annan "pajsare" som behöver ekonomisk hjälp. Har man på fötterna har man ett AB och inte ett KB.

    Mer info http://www.avdragslexikon.se/skatt/word ... ANDITBOLAG

    Att säga att man tagit in den för att tjäna pengar men den är svårsåld är väl för att du skall gå igång på alla cylindrar och blunda för varningsklockorna, eller hur ?

    Det säger väl inte en bilfirma

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463
    Herrejösses så många varningsklockor det ringer nu.

    Att överhuvudtaget ens fundera på att köpa en oreggad bil av en kommanditbolag är helt otroligt. Bilen kan mycket väl vara stulen och då kommer DU att få lämna tillbaka bilen. God tro finns inte längre. Eftersom firman är ett nystartad bolag med kontor på fickan och utan tillgångar som kommer du aldrig kunna få en spänn av bolaget.

    Att han nämner att han inte vill regga bilen för att slippa momsen säger allt. Varför vill du stödja en brottsling? Han har köpt bilen på firman och dragit av den tyska momsen. Gissa vem som kommer få betala den svenska momsen när bilen registeras i Sverige - DU.

    När hela Sverige verkligen dräller av så många 9-5or att de knappt är värda någonting, varför i hela friden ska du då stödja en fuskhandlare?

    Med detta sagt så menar jag inte att alla importbilar är fusk (för det vet jag att de inte är) men i det här fallet luktar det riktigt illa.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    280
    Nja
    Vet folk som har köpt stulna bilar av en bilfirma och de har inte behövt lämna tillbaka bilen pga god tro. EDIT ( detta skedde 2006)
    Enl rätten så är det skillnad på god tro om man köper av en firma eller privatperson.
    Jag vet dock ej om det är så för alla firmor eller bara bilhandlare.
    Du kan få gömma bilen i mitt garage

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463
    Reglerna för god tro är betydligt strängare nu än vad de var tidigare. 1 Juli 2003 ändrades reglerna och ställer nu väldigt stora krav på köparen. Se länk

    http://www.ssf.nu/om_ssf/pressrum/press ... _0008.html
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    996
    Citat Ursprungligen postat av mrspl
    Nja
    Vet folk som har köpt stulna bilar av en bilfirma och de har inte behövt lämna tillbaka bilen pga god tro. EDIT ( detta skedde 2006)
    Enl rätten så är det skillnad på god tro om man köper av en firma eller privatperson.
    Jag vet dock ej om det är så för alla firmor eller bara bilhandlare.
    Du kan få gömma bilen i mitt garage
    Reglerna för god tro är betydligt strängare nu än vad de var tidigare. 1 Juli 2003 ändrades reglerna och ställer nu väldigt stora krav på köparen. Se länk

    http://www.ssf.nu/om_ssf/press....._0008.html
    När det gäller godtrosförvärv så kan man fortfarande göra det, men sedan lagändringen 2003 är det mycket svårare. Man anses vara i god tro endast om det är sannolikt att egendomens beskaffenhet, de förhållanden under vilka varan utbjöds och omständigheterna i övrigt var sådana att man inte borde ha haft misstanke att överlåtaren saknade rätt att för foga över egendomen.

    Det innebär att det tex vid köp av en bilhandlare fortfarande skulle kunna gå att göra godtrosförvärv.

    /Jonas
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    63
    Komplementär(er)
    19 710227-xxxx Keric, Melvudin, MARIESTAD
    Kommanditdelägare
    19 701215-xxxx Emanuelsson, Luan Andreas, HELSINGBORG

  10. #10
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Citat Ursprungligen postat av Tjonk
    Komplementär(er)
    19 710227-xxxx Keric, Melvudin, MARIESTAD
    Kommanditdelägare
    19 701215-xxxx Emanuelsson, Luan Andreas, HELSINGBORG

    Varför är det en snubbe i Stockholm som säljer den ?

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    198
    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Herrejösses så många varningsklockor det ringer nu.
    Att överhuvudtaget ens fundera på att köpa en oreggad bil av en kommanditbolag är helt otroligt. Bilen kan mycket väl vara stulen och då kommer DU att få lämna tillbaka bilen.
    Den är väl i och för sig reggad i sverige då den har fått ett svenskt registreringsnummer? (Det var det jag fick fram vägverkets info från.)

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Han har köpt bilen på firman och dragit av den tyska momsen. Gissa vem som kommer få betala den svenska momsen när bilen registeras i Sverige - DU.
    Kan det bli så även om den redan är inregistrerad i Sverige? Det är sånt här som jag har dålig koll på.

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Med detta sagt så menar jag inte att alla importbilar är fusk (för det vet jag att de inte är) men i det här fallet luktar det riktigt illa.
    Jo, jag tycker också att det ringer en del klockor. Men som sagt, man vet ju inte om det är illa eller inte. Att den skulle kunna vara stulen hade jag faktiskt inte tänkt på, men det ska väl vara i princip omöjligt om den är reggad i Sverige?

    Citat Ursprungligen postat av mrspl
    Du kan få gömma bilen i mitt garage
    Det kan jag tänka mig! Dagliga provkörningar?

    Citat Ursprungligen postat av Tjonk
    Komplementär(er)
    19 710227-xxxx Keric, Melvudin, MARIESTAD
    Kommanditdelägare
    19 701215-xxxx Emanuelsson, Luan Andreas, HELSINGBORG
    TACK så mycket! Nu vet man lite mer om ägarförhållandena. Då går det väl att kolla upp ägarna lite mer antar jag. Damn it att Ratsit inte går att köra privatperson -> privatperson längre!

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Varför är det en snubbe i Stockholm som säljer den ?

    /F
    Det stod Andre i annonsen och han svarade Andreas i telefonen, så jag antar att det är herr kommanditdelägare. (Som har flyttat? )

    Tackar för hjälpen hittills. Det är som sagt mycket klockor som ringer, men jag försöker dela upp möjliga risker i två kategorier:

    1: Att bilen inte är i "rätt" skick (krockad, skruvad).
    2: Att det kommer till dolda avgifter som t.ex. moms eller att jag till och med kan bli av med bilen om den t.ex. är stulen eller om jag köper av fel delägare i bolaget.

    Kategori två går ju att "säkra" sig mot om man har rätt kunskap och då kan kolla upp dessa saker. Den kunskapen har jag ju inte själv dock, så det är där ni kommer in!

    Om det överhuvudtaget går att bli säker på kategori två så återstår ju kategori 1 att kolla. Det känns i alla fal lite mer "rättfram".

    Jag kommer i alla fall inte göra något hastigt köp innan jag vet mer, så fortsätt gärna med kommentarer/kunskap.

    Mvh

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463
    Ska se om jag kan bringa lite mer information här, det är rätt många frågetecken i luften.

    Som jag ser finns det tre typer av problem som är olika allvarliga som kan gälla här:

    1. Bilen är stulen
    2. Bilen är smälld och fusklagad
    3. Bilen har skruvad mätare.
    4. Bilen är fuskad med momsen

    Problem nummer 1 är alldeles allvarligt eftersom du faktiskt efter att du köpt bilen kan bli tvungen att lämna tillbaka den till den rätta ägaren. Detta har hänt tidigare, flera exempel har tagits upp i exempelvis Teknikens Värld. Normalt sett tycker man ju att man borde vara säker efter att bilprovningen gjort sin ursprungskontroll vid reggningen, men så är alltså dessvärre inte fallet. Du måste minst ringa till polisen och kolla chassinumret, helst också ringa till tidigare ägare. Ägarna står i bilens Fahrzeugbrif (som bilprovningen har) om det är en tyskimport. Du skriver inte var bilen är importerad ifrån (eller så har jag missat det).

    Problem 2 kan lika gärna hända svenska bilar och är inget unikt för importerade bilar.

    Problem 3 är betydligt större hos importerade bilar (de skruvas innan registreringen i Sverige men oftast på uppdrag av den svenske importören). Här gäller att kolla upp servicebok, ringa verkstälder och fråga efter miltal men även att ringa föredetta ägare och kolla.

    Problem 4 är det som jag blir lite orolig för. Att köpa bilen som firma i tyskland och lyfta den momsen för att sedan betala svensk moms är inte fördelaktigt. Den tyska momsen är nämligen lägre än den svenska så detta är rent ofördelaktigt. Som privatperson köper man ju bilen med tysk moms och får då ett lägre pris. Det som vissa bluffirmor gör är att köpa bilen som firma i utlandet och sedan registrera den i Sverige på en privatperson utan att betala någon moms. I det här fallet kommer Skatteverket kräva momsen av den registrerade ägaren. Du borde ju inte kunna råka ut för detta i och med att du inte är den första ägaren och dessutom är bilen reggad på ett företag nu. Men du MÅSTE kolla att de har betalat in den svenska momsen alternativt betalat den tyska. Har de inga dokument på detta så köp inte bilen. Skatteverket kommer garanterat att kräva in momsen och i värsta fall blir det dig de går på.


    Om du skulle köpa bilen och något av ovanstående inträffar, det är då det börjar bli jobbigt med den här typen av firma. Man driver nästan aldrig en firma som kommanditbolag idag eftersom det är skattemässigt olönsamt och dessutom har man solidariskt ansvar för företagets skulder (komplementären har det i alla fall). En av få anledningar till att inte starta Aktiebolag är att man helt enkelt inte har de 100.000kr som krävs i aktiekapital. Ett företag som inte ens har råd med 100.000kr i tillgångar är inget jag skulle handla av i alla fall.

    Tänk om du hamnar i en tvist med ovantstående firma. Komplementären kan mycket väl vara skuldsatt upp över öronen och då kommer du inte få in några pengar alls. Kommanditdelägaren har bara ansvar för sina insatta pengar och det lär inte vara några stora summor.

    Kombinationen av märklig företagsform (som gjord för konkurs?), nystartad bolag, små tillgångar och tveksamma momsförhållanden gör att du måste vara mycket, mycket försiktig.

    Seriösa bilfirmor drivs inte på det här sättet.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Sökmotorn ännu inte helt uppdaterad?
    Av JSN i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2013-05-04, 01:10
  2. Finns Euro 5 race katalysator att köpa ännu?
    Av -Rickard- i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-02-07, 22:19
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-15, 21:42
  4. Motorproblem, SAAB 9-5 '00/'03 - inte löst ännu ...
    Av root i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2006-06-13, 10:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •