Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: byta försäk bolag innan förfallodag?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    770

    byta försäk bolag innan förfallodag?

    Hello
    Har folksam idag med kostnad på 6800:- /år
    Fick min offert från SAAB försäkringar på 4096:-/år med bättre vilkor än hos folksam

    Folksamförsäk. har förfallodag 2005-01-15 och no way att jag väntar tills dess.
    Hur går jag tillväga på lämpligast sätt här? Avställer bilen och omförsäkrar eller hur gör jag??
    Saab 9³ SC Aero 2.8 V6 TX XWD eLSD Aut. MapTun 1 på den.
    Garaget

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Lund
    Inlägg
    166
    du kan nog bara ringa folksam o be dem avsluta din försäkring, så borde du få tillbaka pengarna för resten av dagarna....
    /occe
    SAAB 900T8 -88 SÅLD....
    Har du en 900T16/900s över i södra sverige kommer jag gärna och tittar på den!

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    770
    Nej det gick inte att avbeställa. Jag avställer bilen i par dagar så löser det sig sa han gubben på folksam.
    ps. Betalar månadsvis nu så att få tillbaks pengar problemet är löst haha.
    Saab 9³ SC Aero 2.8 V6 TX XWD eLSD Aut. MapTun 1 på den.
    Garaget

  4. #4
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540
    Jag har för mig att man INTE får säga upp sin försäkring före förfallodagen, så länge man själv äger bilen.

    Så enklast (så har jag gjort) gör ett ägarbyte. "Sälj" den till morsan i 1 dag, sedan "köper" du tillbaka den ...

    Folksam kommer säkert bli tjuriga, men vad skall de göra??
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    627
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Jag har för mig att man INTE får säga upp sin försäkring före förfallodagen, så länge man själv äger bilen.

    Så enklast (så har jag gjort) gör ett ägarbyte. "Sälj" den till morsan i 1 dag, sedan "köper" du tillbaka den ...

    Folksam kommer säkert bli tjuriga, men vad skall de göra??
    Ja så är det. Ska man byta försäkringsbolag så får man snällt vänta till huvudförfallodagen. Om man inte tar till fulingen som nämns ovan förstås

    Dock så sölar man ner sitt regbevis med fler ägare men, men...
    Audi e-tron 55 Sportback -21 | Mercedes GLA -14

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    770
    Men, men ifall jag nu avställer bilen dvs avsäger mig försäkringen. Kan väl inte behöva betala försäkring när bilen inte är i bruk, inte ens trafik behövs när den är avställd. Ifall jag nu efter några dagar kontaktar annat bolag och ställer på bilen sp vad ska då dom kunna göra?

    Enligt kundtjänst på folksam verkade detta vara fullt möjligt ifall jag inte fattade fel? Ska kontakta bolagen imorgon så återkommer jag med besket. Att göra ägarbyte är inte aktuellt då jag inte får sälja bilen med det lånet jag har LO-lån

    EDIT* jag betalar inte tiden ut ifall jag nu ska behöva avregistrera hela bilen så gör jag det
    Saab 9³ SC Aero 2.8 V6 TX XWD eLSD Aut. MapTun 1 på den.
    Garaget

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    627
    Du avsäger dig inte försäkringen bara för att du ställer av bilen. Du kanske inte behöver betala något så länge bilen är avställd men så fort du ställer på den så börjar åtminstone trafikförsäkringen gälla igen.
    Hittade detta på Folksams hemsida:

    <--- klipp --->
    När kan jag byta försäkringsbolag?
    Det finns tre tillfällen då du kan byta försäkringsbolag:

    • När den nuvarande försäkringen förfaller (årsförfallodagen)
    • När du byter bil
    • Vid skada
    <--- klipp --->

    Jag är dock inte säker på vad som skulle hända om man gör som du planerat. Det låter ju iofs rimligt så jag väntar med spänning på fortsättningen
    Audi e-tron 55 Sportback -21 | Mercedes GLA -14

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    770
    När man avställer bilen hod Folksam så går en helförsäkring automatiskt till en avställningsförsäk.
    Den avställf. kan man säga upp och gör man inte det så går försäkringen tillbaks auto när mna ställer på den inom 6mån.

    Folksam hade inte riktigt svar på dett ifall man säger upp avställning fösäk då vägverket skickar sina signaler till bolagena när bilen ställs på igen.

    Ska kolla den andra bolagets syn på problemet också den sk opartiska bolaget.
    Saab 9³ SC Aero 2.8 V6 TX XWD eLSD Aut. MapTun 1 på den.
    Garaget

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 955
    Medlem#
    4181
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Jag har för mig att man INTE får säga upp sin försäkring före förfallodagen, så länge man själv äger bilen.

    Så enklast (så har jag gjort) gör ett ägarbyte. "Sälj" den till morsan i 1 dag, sedan "köper" du tillbaka den ...

    Folksam kommer säkert bli tjuriga, men vad skall de göra??
    Tyvärr är det så man måste göra...
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  10. #10
    Steg 2 tacts avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 671
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Jag har för mig att man INTE får säga upp sin försäkring före förfallodagen, så länge man själv äger bilen.

    Så enklast (så har jag gjort) gör ett ägarbyte. "Sälj" den till morsan i 1 dag, sedan "köper" du tillbaka den ...

    Folksam kommer säkert bli tjuriga, men vad skall de göra??

    seegt att bilen får 1 ägare till i papprerna el blir det 2? för tidigt på morgonen för mig att räkna ut..

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    627
    Citat Ursprungligen postat av tact
    seegt att bilen får 1 ägare till i papprerna el blir det 2? för tidigt på morgonen för mig att räkna ut..
    2 extra blir det - du gör ju två ägarbyten.
    Audi e-tron 55 Sportback -21 | Mercedes GLA -14

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    770
    Så här ligger det till:
    Man kan ställa av bilen och därmed blir det auto med typ avställförsäk. Avställförs kan man ha kvar under tiden.
    Bilen "måste" vara avställd i minst 30 dagar för att bolagsbyte kan ske.
    Surt att åka skruttbil i 30 dagar tycker jag så jag väntar nog tills 15 jan.
    Case is closed!
    Saab 9³ SC Aero 2.8 V6 TX XWD eLSD Aut. MapTun 1 på den.
    Garaget

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 460
    Citat Ursprungligen postat av NiX
    Så här ligger det till:
    Man kan ställa av bilen och därmed blir det auto med typ avställförsäk. Avställförs kan man ha kvar under tiden.
    Bilen "måste" vara avställd i minst 30 dagar för att bolagsbyte kan ske.
    Surt att åka skruttbil i 30 dagar tycker jag så jag väntar nog tills 15 jan.
    Case is closed!
    Har du snackat med SAABFörsäkringar om detta? Har fått för mig att de kunde påskynda beslut som dessa?

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 955
    Är väl bara till o snacka med ditt nuvarande bolag och säga att du gör som beskrivs ovan om dom inte går med på att avsluta försäkringen...

    Tror nog att dom vill ha ett bra "kundslut" med dig och inte någon totalt förbannad kund som lämnar dom...

    Med lite tur så kanske dom kontrar med att erbjuda dig samma premie som Saab-försäkring?


    Har själv fått det budet! Och tagit det...





  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    770
    Citat Ursprungligen postat av MrZ
    Är väl bara till o snacka med ditt nuvarande bolag och säga att du gör som beskrivs ovan om dom inte går med på att avsluta försäkringen...

    Tror nog att dom vill ha ett bra "kundslut" med dig och inte någon totalt förbannad kund som lämnar dom...

    Med lite tur så kanske dom kontrar med att erbjuda dig samma premie som Saab-försäkring?


    Har själv fått det budet! Och tagit det...

    jo nu är det faktiskt jag som har godkänt priset samt försäkringen i första början. Att jag som kund skulle bli förbannad på Folksam för "jag" valt försäkringen vore att ta i lite.
    Ska fundera på det att var lite tuffare men tror att dom skiter i det. Har andra försäkringar också där så lite jobbigt att gapa upp sig på mina egna beslut som jag tagit.

    Undra ifall dom får avsluta försäkringen helt så där bara utan gilltliga skäl?
    Saab 9³ SC Aero 2.8 V6 TX XWD eLSD Aut. MapTun 1 på den.
    Garaget

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    899
    jag har sagt upp en försäkring på en bil utan att ställa av eller göra ägarbyte. dock hade jag bara haft den försäkringen i en vecka..
    Kör ingen egen Saab längre men hjälper till att hålla en 9-3 1,8t Cabriolet -06 och 9-3 SportCombi 2,0t -06 igång

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    hej!

    Det är bara att stå på sig, ring å säg att du fått ett så pass mycket bättre bud!

    säg att du vill tala med chefen, de är väl införstådda med att du vill byta om det är nästan halva priset å har du andra försäkringar där så är de juh rädda om dig som kund......jobbar på ett försäkringsbolag....


    mvh

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 176
    Jag är i precis samma läge som du, fast min förfallodag är 1 aug har jag för mig. Ska byta till SAAB-förs då också från Länsförsäkringar. De är nästan exakt 1000:- billigare per år. Inte så jättemycket. Det går alltså från ca 7000:-/år till 6000:-/år. Det är ju alltid nåt!

    Ringde till Länsförs. och berättade att jag tänkte byta, om de inte kunde matcha den premien.

    -"Nä, tyvär, det finns ingen chans" typ, fick jag till svar. Är det så hårt belastat att dom inte kan sänka en tusing per år för en privatkund?

    Jaja, kommer byta 1 aug som bestämt.

    Tack för ordet.

    /D

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 198
    När jag vill ändra min försäkring så pratade jag med folksam, de sade att det gick inte så då sade jag åt dom.
    Inga problem då skriver jag över bilen på morfar och skriver tillbaka den igen.
    Deras svar var det kan du inte göra, jo det kan jag svarade jag. osv
    Det hela slutade iallafall med att folksam erbjöd mig samma premie som hos det andra bolaget, efter lite hot om att lägga om alla försäkringar.
    Fanatisk Sär Skrivare
    Kör: Fiesta ST 2006

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    770
    Hade en försäkrings gubbe från folksam hemma hos mig häromsdagen för lite översikt av mina försäkringar.
    Han tyckte försäkringen var för dyr och jag fick skriva ett PM där jag förklara prisskillnad och att jag ville avsluta den snarast.

    Har inte hört resultatet än men enligt gubben skulle det inte vara större problem. Han menar att är man missnöjd med sin försäkring så kan man byta och speciellt vid priskillnader som 2800:- per år.
    Väntar svar denna veckan, hoppas
    Återkommer.
    Saab 9³ SC Aero 2.8 V6 TX XWD eLSD Aut. MapTun 1 på den.
    Garaget

Liknande ämnen

  1. Byta spindelled mm innan hjulinställning?
    Av Mr Aero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-17, 12:10
  2. Byta bromsskivor, värma i ugn innan montering?
    Av Martin 2445 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-21, 13:05
  3. Säga upp försäkringar (förfallodag etc)
    Av zsh i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-05-26, 22:06
  4. Forsikrings bolag
    Av Duke of Cruel i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-17, 00:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •