Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Demontera dörrinredning NG900 5D

  1. #1

    Demontera dörrinredning NG900 5D

    Hejsan,
    innan jag börjar med att göra sönder min dörr tänkte jag fråga här.
    Inredningen, insidan, av min förardörr sitter löst. Jag hade tänkt plocka av den för att sedan sätta dit den igen, om den inte är trasig någonstans dvs.
    Hur plockar jag den dörren lättast?
    Det är en 900 ifrån 1995.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    521

    Dörrsidor!

    Hej!

    Är det en 3 eller 5 Dörrars?!
    Är inte 100 om det är detsamma på dom, men nästan 100.

    Då sitter dörren fast med 5 torks. Två på underkanten av dörrsidan, som du ser om du hukar dig. Sen tar du bort handtaget, det går nämligen att dra bort övre delen på handtaget på dörren. På baksidan detta handtag så sitter det ytterligare två torks. Sen vid öppnigsspaken på dörrsidan,--> (Antingen om du har det silvriga eller det svarta). Där finns det ett litet lock som du kan ta bort med en liten mejsel eller en spik. Bakom det lock sitter det ytterligare en torks. Nu har du lossat alla skruvar. Nu ska dörrsidan bara sitta fast med klipps. Så det är bara dra från kant till kant så alla klippsen är av. Var försiktigt sen då du dragit bort alla klips att dra ut kabeln baktill, den kabeln som du öppnar bageluckan med. Bara att dra ut den utan några svårigheter. Sen får du även akta så du inte drar dörrsidan rakt ut med tanke på att den siter fasthakad i dörrlåsspaken på överkanten.

    Eftersom din dörrsida är lös så kan det bero på din dörrsida saknar torks eller att den inte sitter ordentligt i klippsen. Det lär du märka då du drar bort den sen.

    Sen en annan sak också kom ja på, det är att du får ta bort sidobackspeglens kåpa på insidan, den sitter med fästen som liknar klips. Det ska bara kunnas dra utåt, men var försiktig så det inte går sönder. Ta en skruvmejel till hjälp och börja upifrån. Du kan se ner baktill om du bänder lite försiktigt på kåpan, hur den sitter fast.

    Lycka till!

    //Jonas

  3. #3

    Re: Dörrsidor!

    Tack för ditt svar!
    Det är en 5 dörrars. >_<
    Jäkligt bra beskrivning må jag säga, jag misstänker att en klipp är sönder. Det och att en skruv saknas.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    117

    Demontera dörrsidan ng900

    Hejsan läste en väldigt bra tråd här för ett tag sedan om hur man går till väga när man skall demontera dörrsidan. Men nu så hittar jag inte riktigt den:S
    Tackar på förhand!
    //Waller
    95 2,0T -99

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Lund, Skåne
    Inlägg
    135
    vet inte vart den är , men det e inget svårt
    bara att losa 5 skruvar o plocka bort
    skruvanrna sitter ..
    2 st bakom handtaget (det man drar igen dörren med) sätt en stor flat skruvmejsel o lirka loss den övre halvan lite försikigt.
    1 skruv bakom en täckplugg som sitter på själva öppningsmekanismen.
    2 st längst ner , öppna dörren o böj dej ner, går inte att missa, längst ner på undersidan.

    sen sitter den bara fast med klips, dra lite försiktigt så kommer den loss.
    2,3i 900 -96 9-3 Aero -02

  6. #6
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 548
    Försökte förr att få bort dörrsidan, men jag gav upp eftersom den satt så jävligt hårt..
    Och Ja, jag hadde tagit bort alla skruvar..

    Hoppas det går bättre för dig.
    Sen så är det väl olika med skruvarna beroende på om det är coupe eller 5d.
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    117
    ok tack, får göra ett försök då jag måste få upp dörr sidan
    //Waller
    95 2,0T -99

Liknande ämnen

  1. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-12-21, 17:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •