Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Nybliven Saab ägare !

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    29

    Nybliven Saab ägare !

    Hoj !

    Är nybliven saab ägare och har införskaffat mig en Saab 9-5 2.3T -00 som gått 21900 mil som jag fick för ett bra pris.

    Anledningen till detta var antagligen att det slarvats med servicen, 11000 mila.s va gjord, sen ett hopp till 19000 mil.

    Jag var lite skeptisk till detta när jag först titta på bilen för Saab har ju motorgaranti pga nån anledning (eller?), iaf min fråga är vad kan jag göra för att förhindra/förbättra bilens(problem) motor/turbo?

    En stor service givetvis med alla vätskor bytta
    Program uppgradering(chip) - är detta bra för turbon ?
    Vevhusuppgradering ? Lönt eller inte ?

    Kamkedja och turbo är inte bytt så ett M-Test kanske kan va bra ?

    Har 30dagar garanti på bilen, kan ju köra skiten ur den och se om den håller

    Tacksam för svar
    Skräckvit Saab 9-5 2.3T 2000
    Marinblå Bmw 320I Touring 1996
    Roströd Mazda 626 2.0 1992

  2. #2
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 960
    Medlem#
    6220
    Hej & Välkommen!

    Angående SAAB's förlängda motorgaranti så är den som bortblåst om du inte har nåra stämplar i boken mellan 11000-19000mil. Antar att förra ägaren har gjort service på bilen själv.

    Det kan ju vara lönt att SAAB går genom motorn, kollar skiket på kamkedja, är spännaren ute mer än 15mm så är det dags att byta.
    Vevhusventilationen kan vara värt att uppgradera i samband att saab går genom motorn.

    Bästa du kan göra är att byta kolvarna till smidda kolvar, då är detta med "oil-slugde" som bort blåst.

    http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... tegori=279

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    29
    Okej

    Men chip då, är det bara utslängda pengar eller kan det vara bra för bilen ?

    Sen har jag kollat på avlastningsventil(dump) till 9-5 på speedparts, är detta ett sätt att spara lite på turbon då den inte behöver ladda från 0 på varje växel.
    Skräckvit Saab 9-5 2.3T 2000
    Marinblå Bmw 320I Touring 1996
    Roströd Mazda 626 2.0 1992

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    362
    Citat Ursprungligen postat av ticcie
    Okej

    Men chip då, är det bara utslängda pengar eller kan det vara bra för bilen ?

    Sen har jag kollat på avlastningsventil(dump) till 9-5 på speedparts, är detta ett sätt att spara lite på turbon då den inte behöver ladda från 0 på varje växel.
    Chip: Är ju inte nödvändigt men givetvis en bra investering enligt mig, bilen går rappare och piggare, sänker bränsleförbrukningen osv. Kolla runt lite vad du tror skulle passa dig, finns många olika firmor. Företag samt privatpersoner som kan fixa.

    Vad beträffande dumpen där, så ska du köra på original den duger gott och väl. De är återcirkulerande som gäller på T7! Antar att du menar en sekventiell dump?

    //Mvh TP
    Saab 9000 Monte Carlo
    STCS Medlems nr: 6647
    http://www.garaget.org/samuelsson_123

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    29
    Kolvdumpventil, som även kan agera sekventiellt.
    Den är framtagen för bilar med Trionic 7 styrsystem
    Dvs alla Saab 9-5 (ej Aero) och vissa 9-3 (ej Aero) 00-

    Med sekventiellt menas D1560 har två utblås. Ett är återcirkulerande, och ett är atmosfäriskt med en ljudförstärkande tratt.

    Det återcirkulerande utblåset öppnar tidigare och lättare än det atmosfäriska, eftersom det är placerat ca 5 mm lägre i kolvloppet.

    Så ja sekventiell ventil.

    Jobbar inte turbo´n mindre med en sån här avlastningsventil ? Eller det är skrymmande lite kanske.
    Skräckvit Saab 9-5 2.3T 2000
    Marinblå Bmw 320I Touring 1996
    Roströd Mazda 626 2.0 1992

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    362
    Citat Ursprungligen postat av ticcie
    Kolvdumpventil, som även kan agera sekventiellt.
    Den är framtagen för bilar med Trionic 7 styrsystem
    Dvs alla Saab 9-5 (ej Aero) och vissa 9-3 (ej Aero) 00-

    Med sekventiellt menas D1560 har två utblås. Ett är återcirkulerande, och ett är atmosfäriskt med en ljudförstärkande tratt.

    Det återcirkulerande utblåset öppnar tidigare och lättare än det atmosfäriska, eftersom det är placerat ca 5 mm lägre i kolvloppet.

    Så ja sekventiell ventil.

    Jobbar inte turbo´n mindre med en sån här avlastningsventil ? Eller det är skrymmande lite kanske.
    Jo men de där är crap. Meningen är att en viss mängd luft ska tillbaka in, och med den dumpen gör de inte de. och de blir då helt fel! vilket resulterar i att den suger mer luft, mer bränsle och de mästa blir fel. Så du skulle lika gärna kunna köra med en helt öppen dump, samma princip, bara att de blir hälften så lite fel.

    //Mvh TP
    Saab 9000 Monte Carlo
    STCS Medlems nr: 6647
    http://www.garaget.org/samuelsson_123

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    625
    Citat Ursprungligen postat av ticcie
    Kolvdumpventil, som även kan agera sekventiellt.
    Den är framtagen för bilar med Trionic 7 styrsystem
    Dvs alla Saab 9-5 (ej Aero) och vissa 9-3 (ej Aero) 00-

    Med sekventiellt menas D1560 har två utblås. Ett är återcirkulerande, och ett är atmosfäriskt med en ljudförstärkande tratt.

    Det återcirkulerande utblåset öppnar tidigare och lättare än det atmosfäriska, eftersom det är placerat ca 5 mm lägre i kolvloppet.

    Så ja sekventiell ventil.

    Jobbar inte turbo´n mindre med en sån här avlastningsventil ? Eller det är skrymmande lite kanske.
    Turbon jobbar väl lika mycket vad du än har för dumpventil.
    Och ang. en sådan hybrid dump du beskriver, det blir ju fortfarande hälften fel med en sån. För att motorn inte ska fara illa så använder du org. eller eftermarknads återcirkulerande.


    MVH Oskar
    9000 CS 2.0t -96
    9-3 Cab 2.0t -04
    V70 DrivE -12
    Kia Cee'd SW 1.6 CRDi -08

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    29
    Så det finns egentligen ingen dumpventil förutom orginal som är bra för 9-5án ?

    Om man pluggar återcirkulationen och har en öppen ?
    Skräckvit Saab 9-5 2.3T 2000
    Marinblå Bmw 320I Touring 1996
    Roströd Mazda 626 2.0 1992

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    331
    Att köra med en öppen dump på en T7 motor istället för en återcirkulerande är som att köra med en luftläcka ungefär. Luft som är uppmätt av LMM:en försvinner ut ur systemet och bilen går fett. Mao. motorstyret tror det är mer luft i insuget än vad det igentligen är. Vilket inte är bra.
    CosmoBlå 9-3 Aero -01

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 989
    Citat Ursprungligen postat av ticcie
    Så det finns egentligen ingen dumpventil förutom orginal som är bra för 9-5án ?

    Om man pluggar återcirkulationen och har en öppen ?
    1. Nej


    2. NEJ

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Östra Ljungby
    Inlägg
    53
    Medlem#
    6785
    Hej Ticcie !

    Jag gjorde precis som du. Köpte en 9-5 2,3T -00 som gott 16700 mil utan rätt stämplar i boken. Jag visste inget om bilen. Nu har jag inte tummen mitt i näven angående bilar, men har aldrig haft en turbobil innan, så lite grisen i säcken trodde jag. Har nu kört 5000 mil utan problem. Inget rassel i kedjan och så. Har även trimmat bilen med steg 1 chip 230 HK och det var inga problem. Kolla bara så att tändkassetten är bytt på garantin. Bara och ringa saab och höra. Annars är det bara tuta och köra och följa service intervallerna rätt nu. Om du är rädd för att turbon s´ka rasa, så har det inte med om den är servad rätt eller fel. En turbo kan rasa ändå. Gå på magkänsla.
    Lycka till och grattis till ett lyckat köp. Det är jag iallafall.
    Ones SAAB, allways SAAB.

    Med vänlig hälsing

    Jonas L
    Skräcksvart 9-5 2.3T 2000

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    29
    Jupp jupp

    Lämnar in den på en genomgång och en service, och sköter den i framtiden.

    Blir nog ett chip men just nu är jag ganska nöjd med hur den går, kan ju chippa när jag inte tycker det räcker

    Så, en sänkningssats och en takvinge, nån som har en vit färdig lackad ?
    Skräckvit Saab 9-5 2.3T 2000
    Marinblå Bmw 320I Touring 1996
    Roströd Mazda 626 2.0 1992

Liknande ämnen

  1. nybliven ägare av SAAB 9-3
    Av danz i forum Allmänt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-10-20, 11:01
  2. Nybliven saab ägare
    Av jolle55 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-07-20, 08:55
  3. Nybliven Saab-ägare
    Av zerem i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-23, 07:36
  4. Nybliven Saab-ägare
    Av Philiph81 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-15, 12:12
  5. Nybliven Saab ägare
    Av Robin85 i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-10-09, 12:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •