Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Konstruktionsfel på 9-5?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    144

    Konstruktionsfel på 9-5?

    Var på saab idag och hörde om man kunde få sin felkonstruerade 9-5a fixad, svaret jag fick var att det inte fanns någon lösning på problemet och att bilen drack mycket olja (4L@500mil i mitt fall), frågade då om det var normalt då att det ska försvinna SÅ MYCKET OLJA, han flinar lite och säger jao kanske inte det, men serva den vart 1000mil... min är fullservad ... så vad ska jag göra? köra bilen till det börjar missljuda från motorn? i mina öron låter det som som saab handlaren bara ljuger för att slippa göra gratis jobb...
    SAAB 900s '96 2.0t automat

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    2 169

    Re: Konstruktionsfel på 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av Oakbeach

    i mina öron låter det som som saab handlaren bara ljuger för att slippa göra gratis jobb...
    Detta kommer tyvär många få uppleva när deras "erbjudande" är så pass suddigt som det faktiskt är , oavsett hur mycket dom har lovat,etc .

    Skulle ha varit mera definitivt strukturerat i deras lösning åt deras kunder .

    /P
    Tjänstebil : 9-3 08' BioPower SC Maptun 220Hk@340Nm
    Familjebil : 9-5 04' Aero Aut SC Maptun E85 272Hk@384Nm naven, 14,8@155km/h (19")
    ( prmperformance.com ligger på hyllan just nu )#4976

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    144
    men finns det nån sanning i det han sa om att det inte finns någon lösning på problemet?
    SAAB 900s '96 2.0t automat

  4. #4
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129
    Har du modifiering 3 av vevhusventialtionen?
    Till mitt garage: Garaget

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    144
    vet inget om historiken på bilen, men gissar på att det inte finns någon mod på vevhusvent. alls
    SAAB 900s '96 2.0t automat

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Låter som din bil är ett solklart fall för Saab att ta på sin utökade motorgaranti då den är fullservad och inte för gammal än, fortsätt prata med din Saabhandlare som inom några veckor med största sannolikhet vet hur han skall bete sig för att åtgärda dina problem GRATIS på garanti, det är inte säkert att han fått ala direktiv ifrån Saab än.

    Bilen skall inte dra 4 liter på 500 mil iaf, du har inget oljeläckage nånstans ? Kollade en 9-5:a idag, där hade anslutningen till den grova vevhusventilationsslangen vid ventilkåpan "ruttnat" bort så den tröck ur sig olja och drog in kondens, fick beställa en ny anslutning så det skall förhoppningsvis hjälpa !

    /Rydde!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    144
    ja saab har väl inte släppt sitt press medelnade ännu väl? får väl vänta tills det släpps och återgå till saabhandlaren efter det, ska kolla alla slangar m.m efter olje läckage
    SAAB 900s '96 2.0t automat

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 178
    Citat Ursprungligen postat av Oakbeach
    ja saab har väl inte släppt sitt press medelnade ännu väl? får väl vänta tills det släpps och återgå till saabhandlaren efter det, ska kolla alla slangar m.m efter olje läckage
    jorå

    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... meddelande

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    144
    står inget om dessa olika modiferingar av vehusventilationen, är det saab som gör dem?
    SAAB 900s '96 2.0t automat

  10. #10
    jag va in på saab också dom låtsades först som om det regnade då jag sa att det skramlade illa men meken föreslog att jag skulle gå in å boka tid för vhv uppgrade , jag går då in och undrar om saab kommer att stå för min nya turbo som skar beroende på att oljan var förstörd och jag anser att man inte skall behöva byta olja mellan servicen det är ju därför jag har denna bilen kolla stickan ok men servas skall det enligt serviceboken
    nämligen var 1000 mil. ialla fall så rekomenderades jag att vänta så skulle karln i disken höra av sig senare??? det finns nämligen ingen uppdatering att köpa den är stoppad!!!
    Detta bör bli ett lätt fall för Sverker (PLUS)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •