Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Vägrar kallstarta

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    158

    Vägrar kallstarta

    Hej

    Har problem med min saab. Det är en 9000CD 2.0 -90
    tex varje morgon vägrar den starta man får hålla på et tag innan den startar asså nåra minuter. inge fel på batterit tror jag för den går fint på starmotorn men startar inte. När bilen är varm är det inga problem. Nån som vet vad som kan va fel?

    Imorse när jag skulle iväg så försökte jag säkert 15 gånger typ innan den startade. i slutet började det låta att batteriet började bli dåligt men ändå så gick han igång.
    Projekt: Linnéa nästan klar
    R.I.P Saab 9000 CSE 2.3 Turbo -94 R.I.P
    http://www.garaget.org/Turbo-Danne

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 134
    låter som den får för lite sås vid starten, kolla över kallstarsventilen om den kärvar
    Subaru Legacy

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    158
    oki. tack ska kolla upp det.

    kom och började tänka på om det kanske kan va batteriet. Tog batteriet från en volvo 360 som jag hade innan. För saab batteriet va ganska slut.

    Det är inga problem och starta bilen när den är kall om man får starthjälp av an annan bil.

    Tänkte om batteriet är för svag för saaben.
    Projekt: Linnéa nästan klar
    R.I.P Saab 9000 CSE 2.3 Turbo -94 R.I.P
    http://www.garaget.org/Turbo-Danne

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 679
    finns ju risk att spänningen sjunker så pass så att gnistan blir för klen...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    Citat Ursprungligen postat av plexi
    oki. tack ska kolla upp det.

    kom och började tänka på om det kanske kan va batteriet. Tog batteriet från en volvo 360 som jag hade innan. För saab batteriet va ganska slut.

    Det är inga problem och starta bilen när den är kall om man får starthjälp av an annan bil.

    Tänkte om batteriet är för svag för saaben.
    Då skulle jag sätta en slant på att ett batteribyte kan förbättra läget på mornarna...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    158
    vad ska man ha för batteri då. Finns det nåra bra/billiga?
    Projekt: Linnéa nästan klar
    R.I.P Saab 9000 CSE 2.3 Turbo -94 R.I.P
    http://www.garaget.org/Turbo-Danne

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 134
    spelar ingen större roll bara det är nytt och att det är 12 volt såklart, typ ok/q8 batteri. vill du ha ett bättre så satsa på ett med fler Ah
    Subaru Legacy

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    Citat Ursprungligen postat av plexi
    vad ska man ha för batteri då. Finns det nåra bra/billiga?
    Som davva skrev, högt Ah är alltid bra. Klappa till med det största som går ner i batterihållaren och tillåter att du kan stänga huven...

    ELLER så kan det vara dålig jordkontakt om du kopplade Plus till plus och minus på hjälpbilen till ditt motorblock...(alltså om du kopplade enligt handbok)
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557

    Re: Vägrar kallstarta

    Citat Ursprungligen postat av plexi
    den går fint på starmotorn men startar inte
    Varför föreslår ni batteribyte? Den kommer INTE gå bättre med ett annat batteri. Okej lite bättre kanske för att ett nytt batteri alltid är lite bättre än ett gammalt, men det gamla verkar ju vara ganska okej och kommer från en lika stor motor med t o m högre komp. Man kan ju inte sätta i en kamaxel från en Volvo i en Saab. Men batteriet spelar ingen som helst roll ifall den kommer från en i storlek likvärdig motor.

    Så om du byter till nytt batteri kommer den troligen bli aningens mer lättstartad, men absolut inte bra.

    Mitt tips på tillfällig lösning tills felet är avhjälpt: Skaffa startgas med pipmunstycke. Ta av en vacuumslang på spjällhuset och spraya in startgas i ca 2 s där. Sätt tillbaks slangen och gå in och starta motorn. (skulle det vara så att den spinner igång fast bara ngn sekund, så är det bränsletrycket som är dåligt, annars borde den starta och gå bra av denna metod)


    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 134

    Re: Vägrar kallstarta

    Citat Ursprungligen postat av Grandmaster-T
    Citat Ursprungligen postat av plexi
    den går fint på starmotorn men startar inte
    Varför föreslår ni batteribyte? Den kommer INTE gå bättre med ett annat batteri. Okej lite bättre kanske för att ett nytt batteri alltid är lite bättre än ett gammalt, men det gamla verkar ju vara ganska okej och kommer från en lika stor motor med t o m högre komp. Man kan ju inte sätta i en kamaxel från en Volvo i en Saab. Men batteriet spelar ingen som helst roll ifall den kommer från en i storlek likvärdig motor.

    Så om du byter till nytt batteri kommer den troligen bli aningens mer lättstartad, men absolut inte bra.

    Mitt tips på tillfällig lösning tills felet är avhjälpt: Skaffa startgas med pipmunstycke. Ta av en vacuumslang på spjällhuset och spraya in startgas i ca 2 s där. Sätt tillbaks slangen och gå in och starta motorn. (skulle det vara så att den spinner igång fast bara ngn sekund, så är det bränsletrycket som är dåligt, annars borde den starta och gå bra av denna metod)


    eftersom han skrev att bilen började starta dåligt med det batteriet, och startar klockrent med starthjälp så kan det vara värt att byta, nog för att problemet inte försvinner helt men det är ju som sagt en bit på vägen
    Subaru Legacy

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    158
    oki tack för alla svar.

    Tycker att bilen är fan lite lustig. Imorse hade jag inga som helst problem att starta den. Gick direkt på första försöket.
    Projekt: Linnéa nästan klar
    R.I.P Saab 9000 CSE 2.3 Turbo -94 R.I.P
    http://www.garaget.org/Turbo-Danne

  12. #12
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Tips på ganska stort batteri som passar

    Har ett Saab 70Ah batteri i min, gick precis ner i hyllan på 9000 med skohorn och lite våld.

    Fast särskilt billigt tror jag inte det är, vet faktiskt inte vad det kostar för det följde med i ett bilköp.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

Liknande ämnen

  1. Farthållare som vägrar..
    Av StRob i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-08, 08:25
  2. kallstarta 900t
    Av Xorth i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-02-24, 12:57
  3. [LÖST] Vägrar starta OG9-3 T5 -98
    Av wiseguy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-07-11, 12:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •