Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: 900 SET -94 E85-Power (nu med bilder)

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800

    900 SET -94 E85-Power (nu med bilder)

    Tjo, får väl försöka skapa en projekttråd jag också.

    Bilen är min förstabil som jag köpte för fem år sen och den har utvecklats i etapper, tänkte redogöra lite för vad som hänt år för år till att börja med.

    2002/2003

    Bilen köptes och jag la mest pengar på diverse reparationer. Var egentligen standard förutom BSR steg 1 och lite Viggen/Aero-plast och 9-3 lucka.



    Under vintern började rosten bubbla upp på sina ställen, blev frustrerad och bestämde mig för att inte köra bilen mer på vintern.

    Våren 2003 gav växellådan upp och Växellådsjörgen gick igenom en 97:as växellåda åt mig då jag ville ha nya slutväxeln osv. Samtidigt byggdes bilen om till hydraulisk koppling.

    2004

    Ny intercooler införskaffades från Magnus 2074 som svetsade dit gavlar på ett cellpaket från Pace products i England.



    Till hösten köptes och monterades ett bättre begagnat JT 3" system från turbon med två dämpare. Framröret var utan katt så jag köpte till en metallisk sportkatt från katalysatorteknik.com

    2005

    Här började det hända lite saker. Tyckte det var dags för turbobyte då laddtrycket svajjade en del med den gamla T25:an, kass tryckklocka dvs.

    Ett stycke bättre begagnad 15t#5 inhandlades. Några månader senare satt jag och glodde på turbotorget och då dök en ca 20k mil gammal 15t#6 från 9000 Aero upp. Slog till med en gång och turbon anlände några dagar senare. Bytte bara avgashus på den fräschare turbon och sålde 9000 turbon med femmans hus istället.

    Turbon monterades, fixade nya stålomspunna slangar och gjorde nytt inloppsrör av en vanlig 2,5" avgasböj med ditsvetsade anslutningar för magnetventil och vevhusventilation. Denna anslöts med hjälp av en avkapad silikonböj till turbons inlopp.




    Efter uppstart och några provkörningsvändor upptäckte jag att grundladdtrycket skenade iväg nåt förskräckligt på höga varv. Minns inte det exakta laddtrycket men det var nog 0,5 bar med avhakad stång åtminstone. Så det var bara att ta ner turbon för att lossa avgashuset för portning.

    Tog lite försiktigt då jag inte visste riktigt hur mycket man vågade ta:



    Kan hända att jag tog mer senare, hittade ingen nyare bild. Hur som helst löste portningen detta problemet.

    Bilen gick bra men det kändes för farligt att åka omkring med steg 1-box så jag kontaktade bl.a Nordic om en anpassad programvara. På den tiden tog det extremt lång tid att få svar via mail/pm och jag tror jag skippade ringa dem tyvärr.

    Jag valde istället en Matsbox, något som jag resten av säsongen ångrade rätt bittert. Kort och gott gick bilen inte ett skit bättre än med BSR-boxen och den käkade dessutom tändstift. Bytte allt som kunde ställa till det utan att det blev bättre. Det var även då en Walbro 255-pump hittade ner i tanken för att eliminera risken för att den inte fick soppa.



    Men då kom Check Engine på fet blandning istället. Lessnade och ställde av bilen ganska tidigt...
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    2006

    Nytt år, funderade på spec, 15t med nytt program för grönisar, eller kanske T3-grenrör med 19T? Båda förslagen ratades och sålde min 15T till Magnus Aero.

    Blev för tight för downpipen med T3-rör (gammal TB03-turbo på bild)





    Jag köpte då istället en Garrett T2822 hybrid från Airtune och valde till 360-lager så att den skulle klara lite skönare laddtryck
    http://www.airtune.se/product_info.php? ... ybrid.html

    I samma veva köptes grönisar och V-bandsadapter för att få avgashuset att passa mot downpipen med påsvetsad V-bandsring. Ac:n plockades bort för att den var ivägen för ett vettigt inlopp till turbon och för att den ändå inte funkade.

    Nån gång i mars började vinterbilen läcka så förbannat med olja att jag va tvungen att ha den i garaget, fick putta ut NG900:an i snön. Notera hur satans ihopsäckad den var i bak med mina gamla sänkfjädrar.



    Det var sådär kul att stå ute och skruva i det vädret

    Sedan tänkte jag byta topplockspackning också för att vara på den säkra sidan. Tog toppen till en motorrenoverare för att han skulle bedöma om den behövde planas eller renoveras i övrigt. Då upptäcktes att ventiltätningarna läckte vilket antagligen förklarade problemet med pendlande/högt HC-värde på besiktningen året innan.


    Det skulle bli en ganska dyr affär att renovera hela toppen och jag fick då tag på en topp från en 97:a som endast hade gått 2-3 mil (nej jag har inte skrivit fel om miltalet) av en herre här på forumet för bara lite mer pengar. Valet var enkelt då jag då fick en komplett topp med så gott som nya tryckare och kammar osv. B234i-kammarna sålde jag vidare då jag hade köpt en uppsättning B202 T16-kammar som är de vassaste som monterats original.



    En fuelrail och en 3 bars BTR av den gamla stora typen införskaffades från en 9000i för att försöka lösa problemet med fet tomgång. Kapade sönder min originalrail för att få loss bränslerören då jag ville ha deras speciella anslutningar mot bilens bränsleslangar. Dessa kopplades sedan till 9000-railen med hjälp av vanlig bränsleslang. Tack till Airflow för hjälpen med svetsning av fäste till railen för att passa mot ng900-insuget. och ö.h.t. hela idén. Btr:en klämdes till ca 3,7 bars tryck.



    Så såg det ut med provmontering av turbon, ej V-bandsadapter på bild




    Allting monterades ihop och bilen startade utan några större bekymmer med ett grundprogram från Nordic. Dock kom check engine ganska omgående på bl.a lambdasond och bränsleblandning (igen). Köpte ny lambdasond men problemet med blandningen kvarstod. I väntan på mappningen lämnade jag in bilen för kopplingsbyte då jag inte ville ge mig på såna "bökiga" och tunga grejjer själv. En Sachs race engineering tryckplatta monterades tillsammans med en Viggenlamell.


    Några veckor senare var det dags för mappning hos Nordic. Det var lite strul med att få ut nåt riktigt bra ryt ur bilen. Bl.a lät bilen tydligen lite "strypt" och det antogs bero på min sportkatt samt att insugstempen blev något hög i bromsrummet vilket gjorde att laddtrycket inte riktigt ville hålla sig på rätt nivå. Men till sluts klämdes iaf ca 325 hk och 430 Nm ur bilen. På vägen kändes den tydligen rappare än så...


    Vid mappningen hade jag inloppsröret draget uppåt precis som original och sedan förlängt med rör ner till stötfångarn där jag hade ett stort Mannfilter som höjts till skyarna på detta forum Men detta blev bara skit på en 900 med Viggenpaket. Filtret stack ju ut nedanför stötfångarn och tog i när man åkte över vissa vägbulor etc. Så det kastades iväg och ett Lintec Yellowline köptes. Kapade bort en hel del på AC-kompressorkonsollen så att jag kunde dra inloppsröret neråt ut mot stötfångarn istället.






    Besiktningen gick utan problem med hjälp av byte till original filterburk och diverse småpill.



    Åkte sedan så här utan större problem i omkring 1200 mil och körde då ändå bilen rätt hårt så gott som dagligen. Enda var att man sprängde hål på så gott som alla gamla kylslangar men sånt får man väl räkna med


    Sist på säsongen bytte jag till en 100 cells racekatt och det blev något bättre prestanda, dock inte så mycket som jag hade hoppats. Turbon maxad dvs...

    Till råga på allt började den 1200 mil gamla Viggenlamellen slira vid gaspådrag. Tål 450 Nm jojo


    Den sista tiden på hösten hade jag enbart tutat och kört med NG900:an för att fokusera på att fulltryckskonvertera min 900S, men nu var denna klar och därmed dags för avställning av NG900:an.



    Mot slutet av oktober ställdes då bilen in i mitt grymma mekgarage som jag hade fått tag på.

    Började ganska omgående riva ner bilen lite grann:




    Närbild på min luftfilterlösning:



    Mycket vill ha mer sägs det, turbon demonterades och såldes:




    Detta var säsongen 06, fortsättning följer...
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    Beklagar att det blir lite grötigt, blir så när man ska försöka sammanfatta allt som hänt under nåra år. Sen verkar inte bilduppladdningen på geting funka nåt bra för mig just nu. Editerar lite och lägger upp fortsättningen sedan när geting vill funka igen.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 123
    Citat Ursprungligen postat av Turbovin
    Beklagar att det blir lite grötigt, blir så när man ska försöka sammanfatta allt som hänt under nåra år. Sen verkar inte bilduppladdningen på geting funka nåt bra för mig just nu. Editerar lite och lägger upp fortsättningen sedan när geting vill funka igen.
    Geting fungerar nu så fixa

    Fö. riktigt bra text och kul att läsa turbovin-the-story, ser fram emot uppdateringar 400+ är väl inget att nöja sig med


    edit: Du har ju lååångt kvar i historien, så slapp så slapp!

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    Citat Ursprungligen postat av redbull
    Geting fungerar nu så fixa

    Fö. riktigt bra text och kul att läsa turbovin-the-story, ser fram emot uppdateringar 400+ är väl inget att nöja sig med


    edit: Du har ju lååångt kvar i historien, så slapp så slapp!
    400+ räcker fint, däremot behöver hon bantas lite vilket redan idag inletts med -50kg

    Vad som hänt hittills säsong 07 kommer vid en senare uppdatering, kan ju inte ta allt på en gång
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 115
    Medlem#
    5389
    Trevlig läsning! Tack för åkturen igår, gick ju som tusan

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    2007 - Vad som har hänt så här långt.

    Efter att T2822:an och mina grönisar sålts började jag fundera på ett herrejösses-projekt med extraktorgrenrör, extern wastegate och Holset HX35. Men nånstans när det var som slaskigast i vintras försvann helt plötsligt all motivation för bilen och jag var riktigt nära att sälja bilen som den stog utan turbo och spridare.

    Men efter att ha insett att jag inte skulle få nån vettigare bil för pengarna jag fick för mitt icke körbara objekt, så beslutade jag att bara skruva ihop skiten med lite bolton-prylar igen och tuta och köra istället

    Så någon gång i mars anlände en GT2860R-Jap spec turbo från Airtune. Denna turbo är en variant av GT2871R anpassad för Skylines i normala fall, men Stefan bytte till vanligt GT28R kompressorhus och vanligt 5-bultat avgashus.

    Tanken med denna turbon var att den skulle vara skapligt liten till det yttre för att slippa alltför stora ombyggnationer från förra året, vara dubbelkullagrad för något trevligare respons men ändå räcka till närmare 400 hk.

    Så såg den ut precis när jag hade fått den, dvs utan adaptrar för inlopp och utlopp och med husen vridna så att de inte passade på min bil.



    Efter en första provmontering upptäckte jag att kompressorhuset ville ta i blocket lite grann vid balansaxeltunnlarna. Jag kände inte för att slipa på blocket eller kompressorhuset så jag skaffade en extra 10mm grenrörsfläns och dubbla packningar istället.



    Fortfarande återstod lite pill med att få till wastegateklockan samt att inloppsadaptern som var 3" gjorde att det blev lite väl tight för inloppsröret.

    Här har en 2,5" inloppsadapter + banjo/restriktor för olja in skruvats på plats, distanshylsorna till grenrörspinnbultarna kapats på hälften och wastegateklockan kommit på rätt plats. Dvs turbon var färdiganpassad för bilen nu



    Och så här sitter den i dagsläget med alla slangar osv inkopplade



    Ett problem med en större turbo och att jag flyttat ut turbon en cm från toppen var att wastegateklockan då tog i original kylfläkt. Därför beställdes en sugande spalfläkt och monterades med hjälp av mycket smidiga monteringspinnar.


    Siemens 630cc spridare hade inhandlats och monterades, grundprogram från Nordic hade dykt upp och jag hade bytt till en 3 bars BTR istället för 3,7. Allt som behövdes för uppstart skruvades samman och kl 2 en lördag natt i slutet av maj startades bilen upp till sist. Dock inte helt utan komplikationer då det läckte lite bränsle från railen. Men det var fästskenorna som böjde ner railen i fel vinkel så det löstes ganska snabbt.

    Provturen gick ju utan större bekymmer även om jag blev ruggigt besviken på prestandan, gick ju som förra året


    Hade under våren lämnat in min front till Improx Customs i Trollhättan för att få gapet förstorat och nu hade jag fått hem den och provade lite hur det såg ut...



    Direkt efter lack sprack fronten upp, behövde inte göra mer än att lyfta upp fronten från lackställningen. Uppenbarligen inte den bästa idén att blanda spackel med plasten i Viggenfronten, men Improx har lovat att åtgärda fronten vilket jag kommer låta dem göra i vinter.



    Hade även under vintern skruvat dit en 22mm bakre krängningshämmare från Genuinesaab.com och en styrväxelklämma.



    Det sista jag gjorde innan jag började köra bilen på gatan var att byta ut de gamla sunkiga sänkfjädrarna där bak mot nya HR och dämparna byttes också mot gula Koni. Även dämparna var helt slut och det blev en helt fantastisk skillnad i höjd och känsla på bakdelen
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    2007 - Fortsättning - bilen i bruk

    Då hade det blivit juni och bilen var återigen i trafik. En Spec specialamell skulle ersätta min Viggenlamell som hade börjat slira med redan förra årets spec. Hade lite bråttom med att få bytet gjort och ville inte nu heller försöka mig på det själv, så det fick bli SQR-Micke som gjorde jobbet åt mig. Snabbt gick det minst sagt och resultatet blev finfint. Tyvärr slarvade jag med inkörningen...

    En öppen Forge-dump av kolvtyp monterades också då jag inte vågade lita på att originalet skulle orka med laddtrycket.



    Som jag nämnde tidigare blev jag besviken på prestandan med den nya setupen, hur gick den då? Jo 100-150 på ca 4,3s och 100-200 på ca 12.2 enligt mätarfilm. Det var ju faktist sämre än vad jag presterade som bäst förra året. Men det verkade räcka för att hålla en M3 3.2 och en Hirsch 305 bakom sig iaf.

    Men bilen gick verkligen inte bra, sotade ganska mycket och luktade illa om avgaserna vittnade omkörda kompisar för mig. Check Engine pekade även på lambdasonden och bilen gick mer och mer ryckigt med sonden inkopplad. Till slut valde jag helt enkelt att köra med den urkopplad.

    Var ruggit nära att köpa en ny, men det kändes surt då jag hade köpt en ny förra året, visserligen en universal men ändå Bosch. Som tur var så hade pengarna tagit slut så jag begav mig till mappningen med sonden urkopplad

    Mappningsdags

    Den 26:e juni var det dags att åka upp till Norrköping för att klämma ur lite mer effekt. Hade två/tre "stora" bekymmer som gjorde mig ganska skeptisk; det första var att kopplingen hade börjat slira till lite oroväckande på fyran, det andra var att bilen tokryckte med lambdasonden inkopplad och det tredje var den dåliga prestandan.

    Hade sänkt mina förväntningar ganska rejält och hade nöjt mig med 350-360hk t.o.m. Sen fick jag ett infall om etanolkonvertering där jag blev lite inspirerad av Robbans E85-konverterade röda 900 så jag körde tanken så gott som tom på vägen ner.

    Robban körde bilen till macken och reagerade precis som jag tidigare gjort på att det inte var nåt riktigt ryt i maskinen. Bredbandslambdan visade på att den gick alldeles för fett vilket förklarade en hel del. Nåja full tank med E85 och nytt justerat program. Fy satans vilken skillnad det blev helt plötsligt Och det bästa var att kopplingen verkade greppa utan några större slirtendenser. 100-150 gick på ca 3,8-3,9 och 100-200 på strax under 10s enligt racelogicen i detta skede om jag inte minns galet.

    Nåja sen var det dags att få upp bilen i rototesten efter byte till nya BCPR9ES-11. Tyvärr strulade utrustningen en del den dagen och det gick åt del tid åt felsökning. Men till sist hoppade allt igång. Skeptisk som jag var trodde jag väl på max 380hk men man blev ju minst sagt positivt överraskad när första testet slutade på ca 415hk.

    Lite finjusteringar i programmet ledde till 421hk och 506 Nm





    Och problemet med lambdasonden verkade vara som bortblåst också och jag har än idag inte fått CE på den heller.

    Prestandan slutade på 100-150 på 3,7s och 100-200 på 9,4s med full tank och två personer + 20 kg verktyg och garagedomkraft som jag hade med. Dock på 15" vilket hjälper en del.

    Hur som helst så kanske ni kan förstå att jag var extremt nöjd med tanke på mina låga förväntningar när jag åkte dit. Färden hem var ett rent nöje även om jag faktist var lite rädd för att använda kraften då den är lite bångstyrig med de gamla länkarmarna som föregående ägare av nån anledning valt att skippa garantiåtgärden på.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    Nuläget - juli 07

    Har mest tutat och kört utan några större problem. Den sölade lite olja i tryckrör och inloppsrör från vevhusventilationen vilket bl.a ledde till att tomgångsmotorn blev igenkladdad och funkade dåligt med hög tomgång som följd.

    Oljefälla från 9-5 har därmed monterats, återstår att se om det löser problemet fullt ut.

    Orkade inte åka på de förskräckligt fula 15"-fälgarna längre så jag köpte en uppsättning 17" lite impulsivt.



    Tyckte jag tappade lite lite prestanda med 17" och så kan man ju inte ha det. Så då fick jag kompensera för det på annat sätt. Min verktygslåda som satt fastspänd i bagaget med i princip alla mina verktyg och garagedomkraft åkte ut. Viktbesparing på 20kg där. Passade samtidigt på att plocka ur baksätet lite snabbt för skojs skull och väga upp det. Fick det till ca 30kg inkl. hatthyllan. Då är inte bältesbalken medräknad då jag lät den sitta kvar.

    Så 50kg lättare är den just nu Och det märks faktist på prestandan.

    Vad händer framöver?

    *Montera mina HR-fjädrar och Gula koni fram. Byta till nyare länkarmarna med polyurethanbussningar och 9-3 diesel krängningshämmare.

    *Förmodligen byta framstolar för att sitta still i kurvorna och för att spara vikt.

    *Eventuellt kolfiberhuv

    Tar saker lite som de kommer nu framöver, har grejjat mycket med bilen nu i vår och vill passa på att använda och njuta av bilen nu i sommar.

    Sen kan jag flika in att jag i princip inte kunde ett skit om bilar när jag köpte den 2002, vill inte påstå att jag är speciellt duktig nu heller, men man har allt lärt sig en del på vägen när man försökt göra det mesta själv.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Trevlig läsning! Tack för åkturen igår, gick ju som tusan
    Kul att höra, man har ju fått lite inspiration av din tråd och framförallt av provturen i din bil efter att den vart mappad, så tack själv
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

Liknande ämnen

  1. V-POWER
    Av glenn i forum Allmänt
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2021-10-12, 13:31
  2. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-07-12, 03:09
  3. cc power chiptrimning
    Av grekholm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2007-03-20, 15:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •