Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Jag har råkat köpa öppet luftfilter - bara att slänga det?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    70

    Jag har råkat köpa öppet luftfilter - bara att slänga det?

    Jag råkade köpa ett öppet luftfilter utan att ha läst har på forumet. Jag har ju 9-5 så det fungerar ju tydligen inge bra. Finns det nått sätt att "fixa" så att filtret renar bättre? Fö det ser ju ganska snyggt ut med öppet filter.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    362

    Re: Jag har råkat köpa öppet luftfilter - bara att slänga de

    Citat Ursprungligen postat av GaFFe
    Jag råkade köpa ett öppet luftfilter utan att ha läst har på forumet. Jag har ju 9-5 så det fungerar ju tydligen inge bra. Finns det nått sätt att "fixa" så att filtret renar bättre? Fö det ser ju ganska snyggt ut med öppet filter.
    Fungerar o fungerar. upp till var och en, men livslängden på lmm tex blir kortare osv. Men funkar bra gör de så länge de går. Ser snyggt ut?? Filtret sitter ju ute i skärmen

    //Mvh TP
    Saab 9000 Monte Carlo
    STCS Medlems nr: 6647
    http://www.garaget.org/samuelsson_123

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 187
    om du hade en 9-5 som det står så kommer ju inte det öppna filtret att synas, så det ligger i framskärmen.

    Så farligt som alla säger.
    Visst om man inte rengör och använder för mycket olja så tar både luftmassemätaren och turbon skada vilket inte är någon fördel.

    EDIT: såg att Turbo_Performance var en minut före mig. :P

  4. #4
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    586
    Sälj det! Marknaden finns!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    362
    Citat Ursprungligen postat av tuvor
    om du hade en 9-5 som det står så kommer ju inte det öppna filtret att synas, så det ligger i framskärmen.

    Så farligt som alla säger.
    Visst om man inte rengör och använder för mycket olja så tar både luftmassemätaren och turbon skada vilket inte är någon fördel.

    EDIT: såg att Turbo_Performance var en minut före mig. :P


    Kanske ska tillägga att jag alltid kört med öppet filter, och ännu har de aldrig strulat för mig.

    //Mvh TP
    Saab 9000 Monte Carlo
    STCS Medlems nr: 6647
    http://www.garaget.org/samuelsson_123

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 443

    Re: Jag har råkat köpa öppet luftfilter - bara att slänga de

    Citat Ursprungligen postat av GaFFe
    Jag råkade köpa ett öppet luftfilter utan att ha läst har på forumet. Jag har ju 9-5 så det fungerar ju tydligen inge bra. Finns det nått sätt att "fixa" så att filtret renar bättre? Fö det ser ju ganska snyggt ut med öppet filter.
    Jag kör med trycksatt öppet filter som sitter i skärmen , snart i ett år och aldrig haft problem..
    Man får Alltid friskt (kalt) luft vilken är de A o Ö i gasflöde samanhang. Så klart du ska inte åka strax bakom en bil sommar dag på en grus väg.

    Min tips är att du behåller den men inte i motor rummet de är helt fel. Värme från motor gör att du sänker din efect på motor, främst vid stads körning.

    IN i skärmen ska de vara och med borrade hål i filterbehållaren som nästan alla gör.

    MVH
    GEorge
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Performance
    Citat Ursprungligen postat av tuvor
    om du hade en 9-5 som det står så kommer ju inte det öppna filtret att synas, så det ligger i framskärmen.

    Så farligt som alla säger.
    Visst om man inte rengör och använder för mycket olja så tar både luftmassemätaren och turbon skada vilket inte är någon fördel.

    EDIT: såg att Turbo_Performance var en minut före mig. :P


    Kanske ska tillägga att jag alltid kört med öppet filter, och ännu har de aldrig strulat för mig.



    //Mvh TP
    samma sak här.. har kört 4.500mil med mitt öppna, o hör här det är inte tvättat en enda gång..
    9-3sc -08 hirsch/TX kittad exteriört. Nordic
    9-5 -02 Nordic biopower

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Östra Ljungby
    Inlägg
    53
    Medlem#
    6785
    Jag har öppet filter på min och det har funkat bra. Men du måste hålla det i ordning.
    Inte köra 4.500 mil som föregående talare. Det går att skita i att rensa det och olja det, men det kan få konsekvenser. Jag skall ta bort mitt nu, pga att jag vill inte ha det jobbet varje 1000-1500 mil att plocka bort det och så. Har köpt en dieselsnok istället och ett nytt orginal filter. Har du inte trimmat jättemycket, duger det alldeles utmärkt.

    Men du ska inte vara rädd för öppet. Jag har det och många med mig och jag tror att ingen haft problem.

    Med vänlig hälsning

    Jonas L
    Skräcksvart 9-5 2.3T 2000

Liknande ämnen

  1. BMC CDA luftfilter bara att slänga???? ELLER??
    Av Spets i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-01-03, 01:45
  2. Öppet luftfilter
    Av Woody i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-29, 00:33
  3. Öppet luftfilter med t7
    Av läppglans i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-12-01, 13:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •