Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Känner ABS-ristningar i bromspedalen.

  1. #1

    Känner ABS-ristningar i bromspedalen.

    Halloj...

    Har en 9-5 2,0T -04 som går kanonbra. Dock så har jag känt små ristningar i bromspedalen vid inbromsning, som om ABS-systemet kopplar in bara lite grann. Ni vet hur det känns med pulserande ABS... Inte alls så mycket, utan bara små "klick"i pedalen som känns ABS-relaterade.

    Skivorna bak kommer behöva bytas hyfsat snart, så jag vet inte om det har något med det att göra.

    Inga varningslampor lyser och allt är check OK. Bromsverkan är normal osv.

    Idéer? Det är inget stort problem alls men man undrar såklart vad det består i.

    Stefan

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    533
    Medlem#
    4354
    Kan vara en ABS-sensor som gett upp.
    Roligaste bil: 9-3 SportSedan - V6 Aero Hirsch - 2007 http://www.garaget.org/?car=87430 Åker numera: Skoda Enyaq iV80. Fick tyvärr aldrig den 9-5 SportCombi Vector jag beställt då Saab gick i konkurs...

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    mer troligt smuts i nån tandkrans. Läser den fel och tror att det är en tand mindre på en sida (pga smuts) så tror datorn att man slirar/låst nåt hjul och då brukar det durra till nån sekund i pedalen.
    Vanligt fel är att kransarna rostat så tänderna är diffusa men på en 04 borde det väl inte ha blivit så allvarligt än iallafall.

  4. #4
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Kan även bero på olika däckdimensioner, men du har antagligen samma dimension runt om!

  5. #5
    Hehe ja det är samma dimension runt om. Iof så är däcksdjupen lite olika, har precis vänt framhjulen bak eftersom det sliter lite mer fram. Så diametern fram är liiite större än bak, men i sida/sida skiljer ingenting. Så jag tror inte på det.

    Smuts på kuggkransar säger ni? Nu vet inte jag riktigt var jag ska titta, men jag får leta lite info om det. Och den skorrar inte i en sekund, utan mer en tiondel eller två. Som att den får för sig att gripa in men inser direkt att det inte är någon mening (eller nåt)

    Stefan

  6. #6
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Smuts brukar inte vara orsaken då givarna är "magnetstyrda" dva känner ej av smuts.
    Det som är vanligast är att en krans spricker och på så sätt får ett extra hålrum. Inte så troligt att det redan drabbat en M04 dock.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Hade samma fenomen på en 9000 och det försvann efter att jag bytt drivknut (inkl kuggkrans) och rengjort sensorn
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    818
    Hade samma problem på min 9000 men då var ena givaren inskruvad med fel avstånd. När detta var fixat försvann problemet.
    MVH Adam
    Subaru STI Racing-11
    http://www.garaget.org/?car=248218

  9. #9
    Har upptäckt en ny grej idag på motorvägen. Verkar som om det är nåt med givaren för vid knappa 140 så fick nog abs-systemet för mycket information för larmet pep till och varningslampor för broms, abs och antisladd tändes... Försvann efter omstart. Men det gick väl lite för fort. Stefan

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    187
    vi har haft en eller 2 där kransen har gått sönder och detta var en 9-5:a 04-05:a nått kommer inte riktigt ihåg vilken årsmodell det var men en hyffsat ny
    Saab 9-3 SS Aero -04
    www.garaget.org/Kristian_Moller

  11. #11
    Nu vet jag vad felet består i iallfall.

    Fick veta att kransen är spräckt till givaren, som du sa Phasio.

    Blir att byta hela drivknuten vad jag vet, SAAB vill ha 5000 med arbete. Får kolla efter billigare sätt att lösa det på.

    Men nu vet jag vad felet är.

    Stefan

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 183
    Citat Ursprungligen postat av StefanL
    Nu vet jag vad felet består i iallfall.

    Fick veta att kransen är spräckt till givaren, som du sa Phasio.

    Blir att byta hela drivknuten vad jag vet, SAAB vill ha 5000 med arbete. Får kolla efter billigare sätt att lösa det på.

    Men nu vet jag vad felet är.

    Stefan
    Det låter dyrt! Jag köpte en ny drivknut från speedparts när min krans hade sprukigt. Min lokala verkstad bytte den för 500:- inkl kvitto

    Hör dig för hos lite verkstäder vad de kan tänkas vilja ha betalt, det kan löna sig.

    Mvh Martin
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  13. #13
    Ja visst. Notan från lokala SAAB-verkstan är 5000, så jag sa "tack jag väntar"....

    Ska kolla upp vad speedparts tar för en knut, alltid bra att spara en slant. Tack för tipset!

    Stefan

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    187
    Har du kollat om det går att reklamera drivknuten pga att det förmodligen är konstruktionsfel, bristningar i tillverkningsprocessen? En krans ska hålla tills den rostar av. Kan inte säga att det går men det kostar inte att fråga som sagt.

    Hälsningar
    Kristian
    Saab 9-3 SS Aero -04
    www.garaget.org/Kristian_Moller

  15. #15
    mjo, det är en möjlighet, men jag tror inte att jag orkar tjöta med dom...

    Nybilsgarantin har gått ut och jag har inte så mycket att gå på, plus att en drivknut från speedparts nog trillar ner på mitt lokala postkontor redan idag.

    MEN dom ska inte få nöjet att byta min drivknut, det är helt klart.

    Stefan

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599
    Citat Ursprungligen postat av StefanL
    mjo, det är en möjlighet, men jag tror inte att jag orkar tjöta med dom...

    Nybilsgarantin har gått ut och jag har inte så mycket att gå på, plus att en drivknut från speedparts nog trillar ner på mitt lokala postkontor redan idag.

    MEN dom ska inte få nöjet att byta min drivknut, det är helt klart.

    Stefan
    Kan lova dig att det inte är ett nöje att byta drivknutar........

    Kladdigt som f*n, och ofta sitter de fast jäkligt bra också.
    Hinner inte med allt.....

  17. #17
    Haha jo och just därför så ska jag leja bort jobbet! Har fixat tid hos lokala verkstaden och även fast priset för jobbet är lite mer än 500 spänn så sparar jag en tretusing på att köpa speedparts knut. Den är redan hemma förresten, Speedparts var skitsnabba!

    Stefan

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Bromspedalen pulserar OG9-3
    Av Las Peras i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-27, 14:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •