Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Anti-surge Kompressorhus?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    976

    Anti-surge Kompressorhus?

    Hej!

    Såg att det finns att köpa s.k. Anti-surge-kompressorhus. Ported Shroud som det heter på engelska.
    Hur fungerar dessa i teorin? Hur funkar de i praktiken? Jag tycker mig ha lite surge vid mellanregistret, runt 4xxx varv, skulle detta kunna hjälpa?

    Hålen som finns runt det "stora" inloppet, går dessa hela vägen genom?


    Bild finns ganska långt ner på denna sida, http://www.atpturbo.com/Merchant2/merch ... y_Code=GRT

    Mvh
    Björn

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Hej!

    På större aggregat t.ex till lastbilar är i princip alltid denna typ av kompressorhus.
    Det aggregatet du hittat är nog en "snyggare" version av samma princip.

    Lite bilder:

    När motorn arbetar hårt vid låga motorvarv och inte kan använda
    all den luft kompressorn försöker pumpa in, återcirkuleras denna
    överskottsluft via porten till det inre intaget.



    Vid höga motorvarv och högt laddtryck används hela
    luftvolymen från de två inloppen och på så sätt flödar turbon bättre.

    MVH Jonas

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    976
    Hej!

    Skulle vara en bra idé att använda alltså?

    Mvh
    Björn

  4. #4
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 262
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av BjörnR
    Hej!

    Skulle vara en bra idé att använda alltså?

    Mvh
    Björn
    Beror ju på hur mycket luft du tänker pumpa in i motorn, 200hk i en Saabmotor behövs ingen antisurge till
    ///Mackanized
    Tillbaka

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av BjörnR
    Hej!

    Skulle vara en bra idé att använda alltså?
    I teorin så ja......i praktiken har jag ingen erfarenhet.

    MVH Jonas

  6. #6
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 275
    Är nog lite svårt att veta praktiskt, man skulle behöva pröva båda på en maskin. turbo200 och TurboColle har surgeportade GT3582R, men jag gissar på att de inte vill låna ut sina kompressorhus

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Är nog lite svårt att veta praktiskt, man skulle behöva pröva båda på en maskin. turbo200 och TurboColle har surgeportade GT3582R, men jag gissar på att de inte vill låna ut sina kompressorhus
    Hej!

    Då får jag nog också slå till på ett sådant.

    Mvh
    Björn

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 013
    Nu måste du berätta vad som var fel på din bil Björn. Hur fixade du laddtrycket ?

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Nu måste du berätta vad som var fel på din bil Björn. Hur fixade du laddtrycket ?
    Hej!

    Ehhmm, lite pinsamt fel som helt var mitt eget. Vet inte om jag vågar berätta.
    Lite tristare är dock att en kolv sprack för mig, på väg hem från mappningen. Kolvbitar kunde jag hitta i flera cylindrar (4an som sprack vid ringlandet). Dessa bitar har åkt omkring och gjort märken i topplocket, ventilsäten, ventiler, samt att de tog med sig turbinhjulet på min GT35a Bilder kommer i min projekttråd senare ikväll...

    Måste försöka kontrollera vad priset är på ett sådant löst kompressorhus iaf. Måste ju ändå köpa ny core så man kan tycka att det är kanske lika bra att köpa ny turbo, men köper man coren så sparar man väl en slant på turbinhuset iaf. Behöver investera i bredbandslambda, egt-givare å lite sånt...


    Mvh
    Björn

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 013
    Citat Ursprungligen postat av BjörnR
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Nu måste du berätta vad som var fel på din bil Björn. Hur fixade du laddtrycket ?
    Hej!

    Ehhmm, lite pinsamt fel som helt var mitt eget. Vet inte om jag vågar berätta. Lite tristare är dock att en kolv sprack för mig, på väg hem från mappningen. Kolvbitar kunde jag hitta i flera cylindrar (4an som sprack vid ringlandet). Dessa bitar har åkt omkring och gjort märken i topplocket, ventilsäten, ventiler, samt att de tog med sig turbinhjulet på min GT35a Bilder kommer i min projekttråd senare ikväll...

    Måste försöka kontrollera vad priset är på ett sådant löst kompressorhus iaf. Måste ju ändå köpa ny core så man kan tycka att det är kanske lika bra att köpa ny turbo, men köper man coren så sparar man väl en slant på turbinhuset iaf. Behöver investera i bredbandslambda, egt-givare å lite sånt...


    Mvh
    Björn
    Berätta nu

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av BjörnR
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Nu måste du berätta vad som var fel på din bil Björn. Hur fixade du laddtrycket ?
    Hej!

    Ehhmm, lite pinsamt fel som helt var mitt eget. Vet inte om jag vågar berätta. Lite tristare är dock att en kolv sprack för mig, på väg hem från mappningen. Kolvbitar kunde jag hitta i flera cylindrar (4an som sprack vid ringlandet). Dessa bitar har åkt omkring och gjort märken i topplocket, ventilsäten, ventiler, samt att de tog med sig turbinhjulet på min GT35a Bilder kommer i min projekttråd senare ikväll...

    Måste försöka kontrollera vad priset är på ett sådant löst kompressorhus iaf. Måste ju ändå köpa ny core så man kan tycka att det är kanske lika bra att köpa ny turbo, men köper man coren så sparar man väl en slant på turbinhuset iaf. Behöver investera i bredbandslambda, egt-givare å lite sånt...


    Mvh
    Björn
    Berätta nu
    HEHE, okej då :P

    Det hela började med att jag skulle kapa bort 1 av de 2st 90graders svetsade böjarna från min IC. Lagomt med oljekladd i den tyckte jag att det är en bra idé att trycka in papper så att man itne får in allt för mycket spån som kladdar fast innuti IC'n. Sagt och gjort, trycker in en massa papper i gaveln där böjen skall kapas....

    Efter lite måttande så bestämmer vi oss för att inte kapa av den, och eftersom detta är ett tag efter så kommer jag inte ihåg exakt hur mycket papper jag stoppade in, men jag plockade ut en hel hög, och kollade sedan in i intercoolern, Bra bra, inget papper kvar.

    Tjiii fick jag, efter att jag fegat och besiktat med originalturbo och grenrör, så fick jag för mig att kolla in i IC'n vid demonteringen av 15T'n, och se på fan. Nog finns det papper som gömt sig inne i gaveln... Ojjj var visst ganska mycket också Var säker på att allt papper var ute eftersom jag tittat noga första gången...
    Billigt problem iaf

    Mvh
    Björn

Liknande ämnen

  1. Vrida kompressorhus t25
    Av Viktor burström i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-22, 19:37
  2. Demontering av kompressorhus på plats i bil
    Av Mr Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-04-22, 14:51
  3. Boost surge?
    Av Turbovin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2007-07-02, 11:59
  4. GT3071 VS GT3076 surge vs. choke
    Av V5turbo i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 69
    Senaste inlägg: 2006-08-30, 13:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •