Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: ---

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    23

    ---

    ---

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: AC-frågor 9-3 Aero -01?

    Citat Ursprungligen postat av Ostbåge
    Hej!

    Min AC kyler inte ordentligt längre...

    Får upp "Fill coolant fluid" på SIDen... Har läst att om ACn behöver fyllas är det alltid p.g.a. läckage. Stämmer det även på min 9-3 aero 01or?

    Kör jag felsökningen på AC-panelen får jag 0 fel. Det borde väl synas om det är läckage?

    Innan jag fick upp meddelandet på SIDen så hade jag det problemet att om jag t.ex. hade ACn inställd på 21 grader och den låg där fint, så började den plötsligt pumpa ut ordentligt med kall-luft så man nästan frös. Knepigt... och nu kyler den inget alls... Fläkten matar dock på för fullt för att komma ner till rätt temp.

    Tips och funderingar? Jag funderar själv på att bara åka till första bästa firma som jobbar med sånt här. Tänkte mest höra några av era tankar först. Jag undrar mest om det kan vara fel/läckage på systemet trots att feltestet inte indikerar på det?
    om du har en 10 liters hink som är full med vatten och 30 minuter senare är tom, vart tror du vattnet tagit vägen?

    de är väl rätt självklart att ditt system sprungit läck då siden säger det?
    acn funkar ju inte heller.

    men som sagt, gasen försvinner inte, det enda sättet den kan ta slut på är om den läcker.

    som jag tolkar det på dig har accn pajat rätt fort?
    troligen nått rör som läcker då om det gått väldigt fort från fungerande till trasigt.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    319

    Re: AC-frågor 9-3 Aero -01?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Ostbåge
    Hej!

    Min AC kyler inte ordentligt längre...

    Får upp "Fill coolant fluid" på SIDen... Har läst att om ACn behöver fyllas är det alltid p.g.a. läckage. Stämmer det även på min 9-3 aero 01or?

    Kör jag felsökningen på AC-panelen får jag 0 fel. Det borde väl synas om det är läckage?

    Innan jag fick upp meddelandet på SIDen så hade jag det problemet att om jag t.ex. hade ACn inställd på 21 grader och den låg där fint, så började den plötsligt pumpa ut ordentligt med kall-luft så man nästan frös. Knepigt... och nu kyler den inget alls... Fläkten matar dock på för fullt för att komma ner till rätt temp.

    Tips och funderingar? Jag funderar själv på att bara åka till första bästa firma som jobbar med sånt här. Tänkte mest höra några av era tankar först. Jag undrar mest om det kan vara fel/läckage på systemet trots att feltestet inte indikerar på det?
    om du har en 10 liters hink som är full med vatten och 30 minuter senare är tom, vart tror du vattnet tagit vägen?

    de är väl rätt självklart att ditt system sprungit läck då siden säger det?
    acn funkar ju inte heller.

    men som sagt, gasen försvinner inte, det enda sättet den kan ta slut på är om den läcker.

    som jag tolkar det på dig har accn pajat rätt fort?
    troligen nått rör som läcker då om det gått väldigt fort från fungerande till trasigt.
    Egna teorier eller kunskap?

    En "ac-kille" jag pratat med menade att ac-systemen i bilar är de otätaste, och att det är ganska vanligt att gasen läcker ut utan "hål" i systemet.

    Ang. "fort fungerande till trasigt" så har jag för mig att nån ventil inte öppnar när trycket blir för lågt. Behöver nog som sagt inte betyda att det är hål...

    Mvh Stefan
    OG9-3 AERO BIOPOWER -01 No more.
    OG900T16 CAB -87
    STCS Medlem 6415

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    336
    Medelandet du får i Siden tror jag inte har med AC:n att göra. Kolla så att du har rätt nivå i expansionskärlet till kylarvattnet.

    Angående AC så sitter det en liten temp givare med en fläkt i. Visar den fel kan det ju bli som så att han pumpar in kall luft för ac:n tror att det är varmare än vad det är.

    Sen ska inte ett AC system bli tomt bara så där. Det kan finnas väldigt små läckor och gasen är väldigt flyktig. Har för mig att ca 10% av gasen kan läcka ut per år igenom tätningarna. Men mer ska det inte vara. Men i 90% av fallen så är det en läcka på systemet nånstans. Blir det för lite gas i så kommer inte ac kompressorn slå till efter som det är ett för lågt tryck i.

    På ng900 & og93 brukar det vara läckage i skarvara mellan rör till slang i ledningarna som går i nederkanten på kylaren i motorummet. Även rören som går under batterihyllan och bort till och ut med torpedväggen brukar bli lite läckage på.
    CosmoBlå 9-3 Aero -01

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    23
    ---

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    62
    Jag har för mig att det är ca5% som läcker ut varje år. Även om man räknar med 10% så ska det finnas tillräckligt med kraft kvar att kyla bilen med. Slutsats, kolla så du inte fått läckage.
    Nu: Saab 9-5 2,3T -00 Pilotpaket
    Saab 9-5 2,0t -00 Såld sen länge..

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    vanligaste på ng900 är att torkfiltret ger sig, och då läcker det ut.
    siden varnar för att man måste fylla acn

    om du byter språket på siden så får du det även på svenska.
    dock så drog jag nog lite snabba slutsattser först, meddalndet du får är kylarvatten, de står nått annat med acn, såg det på en ng900 jag var och kollad epå hos en handlare, där stod det i siden när man startade bilen.

    acn brukar ju kyla sämre och sämre ju mindre det blir, så att de skulle gå från iskallt till inte kyla något tycker jag tyder på läckage.

    att de läcker gas är nog väldigt beroende på bilmärke.
    farsan har en 10 år gammal ford och acn kylar lika bra i den nu som när den va ny och inget renoverat, på min ng900 så fick jag fixa det för 2 år sedan.

    läckage tror jag nog det är, vill väl påstå att de är väldigt få saabar som acn slutar kyla på och de inte är läckage (frånsett trasig ackompressor på 9-3/9-5)
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •