Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Skillnad i låda og900 - s mot turbo?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    194

    Skillnad i låda og900 - s mot turbo?

    Hej!

    Är det svagare låda i en 900s än i en fulltrycksturbo?
    Funderar på att putta dit ett APC-system i min 900s -91. Det är ju många som gör det men vad händer med riskerna? Självklart ger ju mer effekt större risker för vxl-ras och framförallt i 900.

    Men är det skillnad i lådorna?


    //Martin
    900 SET> 900 T16> 9000 Aero> nu 900s -91

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Det är lika klena båda, dvs samma. Kanske kan utväxlingen skilja lite men tror inte det.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Finns massa trådar om detta, sök lite.

    Lådorna är samma. S har en något mindre turbo som ger ett herrejössesbra vrid från mkt låga varv - allmänt känt som en växellådsdödare! Men många har uppdaterat sina S bilar med APC, IC etc och det håller rätt bra. Undvik hjulspinn, lägg i växlarna ordentligt etc så är det lugnt. Har lådan gått 20k mil så är det väl inte så konstigt att den ger upp så smått när du lägger på 50 hästar till, men det får man ta!

    og900 regerar.
    MEDLEM 7032.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    194
    Lådorna är samma. S har en något mindre turbo som ger ett herrejössesbra vrid från mkt låga varv - allmänt känt som en växellådsdödare! Men många har uppdaterat sina S bilar med APC, IC etc och det håller rätt bra. Undvik hjulspinn, lägg i växlarna ordentligt etc så är det lugnt. Har lådan gått 20k mil så är det väl inte så konstigt att den ger upp så smått när du lägger på 50 hästar till, men det får man ta!
    Helt enkelt undvika låga varv då!

    (Vet vet, borde sökt mer. Men trött som jag var så valde jag det enkla alternativet... )
    900 SET> 900 T16> 9000 Aero> nu 900s -91

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    292
    Maste rätta nagra fel i ovanstaende inlägg. 900 S och turbo har samma TE05 turbo. Växelladan är ocksa samma, men med annan primärutväxling. 6 pa S och 7 pa turbo. Det gör att momentet in i ladan blir större pa en S för samma moment pa motorn. Om ingaende axel och drev är den svaga länken haller alltsa en S-lada sämre än en turbo. Dock bör det inte vara nagra problem om du är lite försiktig som redan skrivits.
    Svart 900 T16 91

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    186
    Jag har en 900 S som jag har etanolkonverterat och ställt upp laddtrycket på, og900 IC också. Har kanske 170-180 hk och min låda håller än och bilen har gått över 37 000 mil.
    Laddtrycket kommer tidigt som sagt men jag tror inte det är några större problem på en frisk låda om man inte våldar i växlarna och försöker undvika att spinna över brunnslock och annat.
    Håller man sig under 200 hk borde det hålla för normalt gasande, aktiv misshandel vet jag inte om det pallar.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    194
    Så om man har turen att komma över en 8:ans primär (om jag har rätt i att det är 8:ans, är det den som får motorn att varva ca 2000 varv i 90?) skulle den då vara ännu snällare mot lådan?
    900 SET> 900 T16> 9000 Aero> nu 900s -91

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    292
    Ja 8:an är snällare mot ingående delar i lådan. Sen kan du alltid lägga i ettan, spinna vilt och eventuellt ha sönder slutväxeln. Då spelar primären ingen större roll. Just högre primär kan göra att man vill lägga i en lägre växel eftersom varje växel blir tyngre i jämförelse.
    Svart 900 T16 91

  9. #9
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Grattis!
    Är du säker på att det är en 8a? De är ovanliga. skall vara 33 / 24 kugg då. Jag körde med 8a och ihop men en 4vxl låda är det perfekt. De fem växlade lådorna är tyvärr inte lika bra.

    Så om du nu hittar en 4-vxl, gärna kokill, låda så har du en låda som tål rätt mycket sedan. Körde närstan aldrig med 5-vxl pga av deras förmåga att gå sönder men hade iofs max ladd (typ 1,2bar) vid ca 2500rpm med. he he
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    194
    Ja, har ju inte hittat någon 8:a. Bara spånade lite OM man nu skulle ha turen att snubbla på en

    Har inga planer att ladda på en massa, vill börja med att montera apc. Ska man sedan öka effekten ytterligare får man väl byta ut en hel massa delar om man ska hålla sig kvar på vägen - eller?
    900 SET> 900 T16> 9000 Aero> nu 900s -91

  11. #11
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Citat Ursprungligen postat av Martin900SET
    Ja, har ju inte hittat någon 8:a. Bara spånade lite OM man nu skulle ha turen att snubbla på en

    Har inga planer att ladda på en massa, vill börja med att montera apc. Ska man sedan öka effekten ytterligare får man väl byta ut en hel massa delar om man ska hålla sig kvar på vägen - eller?
    Oj, nu ska vi inte börja prata APC, då får jag säkert onda ögat av många här som vanligt. Jag vägrade apc och körde utan nämligen. Som jag sagt innan; apc ger ingen effekt, det är en mojäng som ska rädda motorn från att spika sönder. Dock inte 100% säker att den gör det ändå...
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    194
    Som jag sagt innan; apc ger ingen effekt, det är en mojäng som ska rädda motorn från att spika sönder.
    Får väl ändå anses vara en ganska bra mojäng... Varför skippade du apc:n? Finns det något att vinna på det? (har inga som helst planer på att trimma utan - ingen kunskap heller för den delen)
    900 SET> 900 T16> 9000 Aero> nu 900s -91

  13. #13
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Citat Ursprungligen postat av Martin900SET
    Som jag sagt innan; apc ger ingen effekt, det är en mojäng som ska rädda motorn från att spika sönder.
    Får väl ändå anses vara en ganska bra mojäng... Varför skippade du apc:n? Finns det något att vinna på det? (har inga som helst planer på att trimma utan - ingen kunskap heller för den delen)
    Visst är det en bra mojäng. Helst om man inte kan eller vill meka ifall det kniper. Jag fann ingen anledning till att ha apc, tänker man sig för och bygger rätt från början behövs det inte. (Enligt mig som att använda kondom med sin egen fru. ) Och OM det (mot förmodan) skulle skita sig kunde jag byta motor över en dag. Nu funkade det bra i mer än 15k mil med laddtryck på mellan 0,8 & 1,5 bar. Men som sagt, det gäller att tänka sig för. Har man inte tid, lust, kunskap eller råd att tokmeka och vara utan bilen skall man nog ha apc. Det jag ville komma fram till var att apc inte GER effekt utan är en säkerhets detalj som kan rädda motorn om något går fel.
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    194
    Visst är det en bra mojäng. Helst om man inte kan eller vill meka ifall det kniper. Jag fann ingen anledning till att ha apc, tänker man sig för och bygger rätt från början behövs det inte. (Enligt mig som att använda kondom med sin egen fru. ) Och OM det (mot förmodan) skulle skita sig kunde jag byta motor över en dag. Nu funkade det bra i mer än 15k mil med laddtryck på mellan 0,8 & 1,5 bar. Men som sagt, det gäller att tänka sig för. Har man inte tid, lust, kunskap eller råd att tokmeka och vara utan bilen skall man nog ha apc. Det jag ville komma fram till var att apc inte GER effekt utan är en säkerhets detalj som kan rädda motorn om något går fel.
    Men om man plockar över ett apc-system med tillhörande mv, ic mm så blir det väl några hk extra? Själv apc övervakar väl bara knackningarna och reglerar laddtrycket utefter den informationen. Vad är det som styr det ökade laddtrycket, är det mv?
    900 SET> 900 T16> 9000 Aero> nu 900s -91

  15. #15
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Citat Ursprungligen postat av Martin900SET
    Visst är det en bra mojäng. Helst om man inte kan eller vill meka ifall det kniper. Jag fann ingen anledning till att ha apc, tänker man sig för och bygger rätt från början behövs det inte. (Enligt mig som att använda kondom med sin egen fru. ) Och OM det (mot förmodan) skulle skita sig kunde jag byta motor över en dag. Nu funkade det bra i mer än 15k mil med laddtryck på mellan 0,8 & 1,5 bar. Men som sagt, det gäller att tänka sig för. Har man inte tid, lust, kunskap eller råd att tokmeka och vara utan bilen skall man nog ha apc. Det jag ville komma fram till var att apc inte GER effekt utan är en säkerhets detalj som kan rädda motorn om något går fel.
    Men om man plockar över ett apc-system med tillhörande mv, ic mm så blir det väl några hk extra? Själv apc övervakar väl bara knackningarna och reglerar laddtrycket utefter den informationen. Vad är det som styr det ökade laddtrycket, är det mv?
    Ja.

    Magnetventilen är en del av APC-systemet. Dennas uppgift kan dock göras av annan "utrustning" .

    Knepa du i dit apc, det kommer kanske kräva en del justeringar etc innan du får det dit du vill men som sagt, det är safety. Lite OT nu...
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

Liknande ämnen

  1. Skillnad Aut och Man låda 9000 A50 2,3 97-98
    Av Jlarsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-08, 20:50
  2. skillnad på v-låda?
    Av micke.l i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-05, 17:59
  3. skillnad på styrbox aut/man låda?
    Av Marcus_Petersson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-11-12, 16:30
  4. Skillnad låda på A50Ltt och A50 T
    Av Gunnervik i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-02-23, 17:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •