Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Slutsteg i 9-5 SC -02 Aero, några frågor

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    137

    Slutsteg i 9-5 SC -02 Aero, några frågor

    Hej,

    Tänkte höra lite med er som dragit ljud i dessa bilar..

    Vet att det är viktigt att dra stöm på ena sidan (Vänter) och Line kablarna på andra sidan (höger sida).

    Om man då kör med helt egna steg och drar ny kabeln till vänster dörrhögtalare fram + från instrumentbrädan så måste dessa dras över till höger sida med alltså?

    Får man plats med 2st Linekablar + 4st 1,5mm2 kablar under instegslisterna på höger sida?

    Ska man se upp för något speciellt när man plockar bort dörrsidorna fram?

    Hög till Lågnivå konverterare har jag inte kört med förut. Kan man koppla in denna på bakdörrarnas kablar?. Använder man sig av både höger och väntar dörrhögtalare bak = 2st konverterare?

    Någon som kan svara på dessa frågor?

    Mvh Micke
    9-5 Aero SC -02

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    457
    I min har jag högtalarkablar på båda sidorna. Ström till vänster och lågnivå till höger. Dock har jag inte dragit lågnivån under instegslisterna (Kabelkanalerna). Den ligger lite innanför dessa. Jag antar att övriga kablar i kanalerna ökar risken för störningar.
    Om du ska ha steget under golvet bak så verkar bästa vägen för kablarna vara över hjulhusen bak. Plocka bort sidopanelerna så går det lätt.

    Om du kopplar in dig på kablarna till bakhögtalarna så får du ingen nämnvärd bas. De är frekvensbeskurna.
    Om jag bara skulle ha en bas så kanske jag nöjde mig med högnivå från dörrhögtalarna fram.
    Om du vill ha stereosignal (eller en riktig mono) från omvandlaren så behöver du båda högtalarna.

    Jag skulle helt klart köra lågnivå (Sök på SAAB3) istället om jag skulle ersätta bilens steg helt.

    Dörrarna... Eftersom det sitter sensorer för sidokrockkuddarna i dörrarna är urkopplat batteri att föredra. Skumplasten på dörrarna ingår också i det systemet och det måste vara tätt. (Senorerna går på tryck)
    Annars är det väl bara att se till att inte bryta sönder något
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    137
    Tack för ett mkt snabbt svar.

    Skumplasten?, menar du det stora skyddet innanför själva dörrsidan? eller det som sitter precis runt högtalaren?.

    Om man endå ska dra helt nytt, fungerar det bra med mitt kit Amega Q-Comp 60 eller ska jag köra 6½orna som basar och montera dit 3,5" coaxialer i instrumentpanelen och strunta i medföljande diskant till kitet?

    Har inte byggt ljud i 9-5 förut.

    Mvh Micke
    9-5 Aero SC -02

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    457
    Jag menar det stora skyddet. Vet inte heller exakt hur viktigt det är, men skulle inte chansa.

    Jag kör själv ett tvåvägssystem. Det funkar och låter klart bättre än original, men det finns nackdelar också. Det är lätt att diskanten blir vass när den hamnar långt från mellanregistret. Det är svårt att lyfta hela ljudet. Delar ligger i brädhöjd eller däröver och annat blir kvar strax över knähöjd.

    Jag föredrar en lösning med mellanregister på brädan och lär nog hamna där förr eller senare. Men varför inte prova med Amega-kittet? Dra kablarna vettigt så är det ju en lätt match att byta diskant mot annat sen.

    Glöm inte heller att mittkanalen försvinner (eller löser du det?)
    Utan tidskomp så tycker jag att det är en förlust när jag åker ensam.
    När det är fler i bilen så är det alltid en, om än måttlig, förlust .
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    137
    Okej, då hänger jag med.

    Hmm just det, mittkanalen har jag inte funderat på. Har i dagsläget ingen lösning på detta Några tips?

    Mvh Micke
    9-5 Aero SC -02

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    457
    Nja...

    Jag har ju struntat i det (Min center är numera högtalare för Handsfree), man det finns ju flera sätt att lösa det om man vill ha den kvar.
    Två stereohögtalare som sitter tätt ihop funkar nog, fast egentligen ska det ju vara monosignal och denna ska helst vara lite beskuren.

    Aktiva delningsfilter som lämnar centerkanal finns (Har själv ett gammalt Coustic liggande), men då måste man ju ha ett steg till mittkanalen också.

    Ett vanligt bryggkopplat steg eller monosteg borde funka.

    Det finns steg som kan köras i multimode(?) så man kan få ut en monosignal och två stereosignaler. Sen får man lite jobb med att få rätt nivå ur centern. (Detta var nog vanligare i början av 90-talet iofs)

    Jag har även sett nån huvudenhet som kunde skicka ut högtalarsignal direkt till en center, men det är nog rejält ovanligt.

    Vill man absolut ha det så är det ingen omöjlighet. Kanske samma där... testa först och fixa om du inte är nöjd.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    137
    Kan man låta den lilla centern sitta kvar på originalsteget?.
    Används originalsteget AS2 för att driva högtalarna i bakdörrarna med?

    Mvh Micke
    9-5 Aero SC -02

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    457
    Lite bakvänt att ställa in resten av systemets nivåer baserat på centerkanalen, men det borde funka att låta den drivas av originalsteget.

    I AS2 och AS3 drivs samtliga högtalare av steget. Steget är också delningsfilter för samtliga högtalare.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

Liknande ämnen

  1. 9-5 Aero några frågor.
    Av Robbbin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-12-07, 14:00
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-11, 14:25
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-18, 09:47
  4. Några frågor om min nya ng9-3.
    Av T200 i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-01-19, 21:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •