Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: 9-5 2.0 -98 BSR steg 1 men var tog de där 65hästarna vägen?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    8

    9-5 2.0 -98 BSR steg 1 men var tog de där 65hästarna vägen?

    Hej! Chippade 9-5:an för någon dag sedan, BSR steg 1 (PPC). Enligt BSr skall chippet leverera upp till 65 hästar.

    Jag uppskattar dock effektökningen till max 30 hästar och förändrad motorkaraktär, men icke att bilen skulle ha över 200hästar nu. Skall det vara såhär? Jag är ärligt talat mycket besviken, farsan testade bilen och tyckte sig heller inte märka någon nämnvärd skillnad. Enligt chipparen höjdes bar trycket till 0.8 från original 0.6. Så vad säger ni? Är det verkligen bara så liten skillnad man märker? Gällande bensinförbrukningen så har den ökat med 0,2 milen i alla fall. KUL!

  2. #2
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    591
    Hur långt har du kört med trimmet i?

    Det tog min bil nästan 120 mil att bli inkörd!

    Ha tålamod.. eller ring BSR, det hade jag gjort!

  3. #3
    vad kör du med för soppa? du måste alltid köra 98 när du kör chipsat. mappning är anpassad för det. ge den lite tid eller gör en adaption. borde fungera. kanske din ppc fått fnatt?

    ring bsr!

  4. #4
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Citat Ursprungligen postat av Kippy
    Hur långt har du kört med trimmet i?

    Det tog min bil nästan 120 mil att bli inkörd!

    Ha tålamod.. eller ring BSR, det hade jag gjort!
    Är du allvarlig 120 mil. Hade du sagt 12 km så hade jag köpt det.

    En trimmad bil känner du direkt. Adaptionen sker eftter ett par fullgasaccelerationer.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  5. #5
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    591
    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Citat Ursprungligen postat av Kippy
    Hur långt har du kört med trimmet i?

    Det tog min bil nästan 120 mil att bli inkörd!

    Ha tålamod.. eller ring BSR, det hade jag gjort!
    Är du allvarlig 120 mil. Hade du sagt 12 km så hade jag köpt det.

    En trimmad bil känner du direkt. Adaptionen sker eftter ett par fullgasaccelerationer.

    /Fred
    Jag e gravallvarlig!

    SP sa att jag skulle köra 30 mil innan jag hade utlovad effekt.. men med en rejäl inkörning så kom effekten efter hand och först nu är den som den ska vara.

    Jag e ingen mekaniker-expert, men jag vet iaf hur min bil går!

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105
    Hej!

    Huga, orginal krävs det nästan bara en lång repa på en hög växel!
    Antar att orginal är rätt snabb på att adoptera sig för att inte orsaka onödigt slitage i motorn i onödan?

    När jag trimmade på ett annat företag hade jag effekten omgående....

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  7. #7
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Precis som Johan S skriver. Effekten kommer direkt. För fullständg adaption tar det ett par fullgasresor.

    Är däremot programmet av sådan art att det går med +-25% adaption för att gilla läget kan det säkert ta tid.

    Det har varit upp i tidigare trådar att det inte (alltid ?) skiljer i mjukvaran mellan de olika stegen hos tex BSR. Blir det andra faktorer som får begränsa effekten tar det säkert tid att få till en vettig gång.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    560
    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Precis som Johan S skriver. Effekten kommer direkt. För fullständg adaption tar det ett par fullgasresor.

    Är däremot programmet av sådan art att det går med +-25% adaption för att gilla läget kan det säkert ta tid.

    Det har varit upp i tidigare trådar att det inte (alltid ?) skiljer i mjukvaran mellan de olika stegen hos tex BSR. Blir det andra faktorer som får begränsa effekten tar det säkert tid att få till en vettig gång.

    /Fred
    Hej

    Vad har du fått detta ifrån?I steg1 och steg2 skiljer det inte i sw:n.Naturligtvis tar det inte några 120mil att adaptera en bil, vad gäller adaption som är effekt relaterad så går detta på ett par fullgas repor.Till trådskaparen så låter 0,8 bar lite lågt börja med att ta acc tiderna som finns till din bilmodell org/trim och kolla på den % skillnaden.Boka sedan en tid hos någon av våra ÅF eller hos en duktig Saab verkstad.Då vi på BSR varken har möjlighet eller tycker STCS är rätt plats att supporta våra kunder/produkter rekomenderar jag istället att använda vårat support system http://sv.bsrab.se/support

    MVH Micke BSR

  9. #9
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Här har det bland annat dryftats.

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... highlight=

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    560
    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Du blandar nog ihop det lite.Alltså Speedparts köper PPC från BSR alla andra av deras uppgraderingar har inte alls med BSR att göra.

    Micke BSR

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Saltarö, Värmdö
    Inlägg
    10
    Jag satte in ppc i min 2.0t. Jag körde från ekerö till svin rakan (ca 6-7mil) vid arlanda där jag löpte mätaren ut. Trimmet satt definitivt i då. Min förbrukning sjönk från 1,05 till 0,9 milen. Körde sen över 6000 mil utan problem.
    Kärlek kan mätas i BAR
    Aero SC -03
    http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... 000029.JPG

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    8


    tack för alla svar. Ska kolla med åf. Någon som kan bekräfta att 0,6 bar är standard i 2.0 motorn från -98?
    Kör på Shells v-power. Enligt åf stämmer acc-tiderna rätt bra med angivet enligt bsr. Har inte kollat själv, sedan visar iofs mätaren nästan 10 över.

    Men icke att bilen har äver 200hk. Får bli en m3:a till nästa ^^

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Lättast är att en Saabverkstad kopplar in sin Tech 2, som kan räkna ut effekten rätt så bra. Den kan visa MAX vrid i Nm och Max kilowatt som motorn lämnar. Bara till att dra ett par fullgasrepor på 4:an alternativt 3:an om vägen inte tillåter högre farter.
    Genom denna kan han också logga g/s luftmassa, som motorn förbrukar. Även med denna siffra går det uppskatta effekten rätt så bra.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Lättast är att en Saabverkstad kopplar in sin Tech 2, som kan räkna ut effekten rätt så bra. Den kan visa MAX vrid i Nm och Max kilowatt som motorn lämnar. Bara till att dra ett par fullgasrepor på 4:an alternativt 3:an om vägen inte tillåter högre farter.
    Genom denna kan han också logga g/s luftmassa, som motorn förbrukar. Även med denna siffra går det uppskatta effekten rätt så bra.
    Ska kolla upp det. Lär väl gå lös på en tusing eller?

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Beror på, hur mycket du smörar

    Kan vara så billigt som lite kaffebröd också

Liknande ämnen

  1. Kul på vägen..
    Av SirMacke i forum Off Topic
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-11-30, 12:15
  2. Minkar på vägen
    Av Brandten i forum Off Topic
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2010-10-31, 08:44
  3. 3" hela vägen med steg 2?
    Av Eindpeng i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-01-13, 00:18
  4. *Pangbom* hål i vägen!
    Av Henkan N i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-06-05, 00:10
  5. Körde av vägen
    Av Aero++ i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-12-28, 00:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •