Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: BSR steg 1 till 9-5 2,0T, etanol eller inte?

  1. #1

    BSR steg 1 till 9-5 2,0T, etanol eller inte?

    Har sökt på forumet efter info men inte funnit någon om BSR´s nya etanolkonvertering för 2,0T motorn (har en -04).

    Jag vill såklart trimma upp bilen då jag kört BSR steg1 bilar och vet vilken skillnad det gör.

    Dock så har BSR kommit med sin etanolkonvertering som ger samma effekt med etanol men lite mindre (197) med ren bensin. SJälva toppeffekten är inte det viktigaste, jag vill dock gärna vara säker på vilka övriga delar i insprutningssystemet eller tanksystemet som måste bytas (om några) för att konverteringen ska funka bra utan skador.

    Visst vore det najs att kunna (efter den första januari) regga om bilen som mijöbil och slippa tullarna i stockholm och kanske tanka lite billigare och dessutom hjälpa miljön lite på traven?...

    Är det någon som har erfarenhet av detta PPC-trim från BSR?

    Stefan

  2. #2
    För att klargöra lite.... Som det ser ut nu så blir det nog etanoltrimmet, eftersom man alltid kan fortsätta att köra på bensin om man nu vill, eller om systemet är lite känsligare kanske köra på en mix av bensin/etanol istället för ren E85.

    Stefan

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    El Stockhlmo
    Inlägg
    2 346
    Slå en pling till BSR. De kan säkert hjälpa Dig med svaren på många av Dina frågor.


    M.v.h.
    This profile is dead...

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 799
    Hej !

    Prova att söka på forumet så dyker lite intressanta saker upp !

    Jämför gärna vad som är utbytt på BioPowerbilarna som tillverkas i Thn, jämför sedan med en "glad i hågen konvertering".
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 344
    Nordic har annars börjat komma igång ordentligt med etanolkonvertering men dom byter då även bränslepump vilket nästan är ett krav på 9-5.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  6. #6
    Jahaja.

    Jo jag har läst om vad SAAB ytt på sina bilar. ventilsäten, slangar, tank och lite till.

    Det intressanta blir väl när man får reda på vad som behövs för en certifiering.

    Hur mycket kan originalbränslepumpen flöda och hur mycket ger den som nordic monterar? Är det samma pump som sitter i BioPower?

    Stefan

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    19
    BioPower Trim
    Jag har BSR steg 2 (Mjukvara, 2,5" från kat) på min BioP 2,0 t -05.
    Mycket nöjd. Vridet är ruskigt för att vara 2,0. Gissar att det är i Aero nivå minst. Skall i med steg 3 nu 240 hk/390 Nm.
    Prisvärda grejor. 1500 för uppgradering av mjukvara. Här har onekligen BSR försteg med ppc. Steg 4 ger 285 hk. Vi får väl se. !

    Kan alltså rekommendera Bio Power trim. Gissar att det krävs byte av pump och lite ledningar. Tank ?

    MVH
    Labo

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Citat Ursprungligen postat av labo
    Jag har BSR steg 2 (Mjukvara, 2,5" från kat) på min BioP 2,0 t -05.
    Mycket nöjd. Vridet är ruskigt för att vara 2,0. Gissar att det är i Aero nivå minst. Skall i med steg 3 nu 240 hk/390 Nm.
    Prisvärda grejor. 1500 för uppgradering av mjukvara. Här har onekligen BSR försteg med ppc. Steg 4 ger 285 hk. Vi får väl se. !
    Ja, det går att få riktigt skapligt med effekt och vrid i en 9-5 BioPower. Min 2,0t BioPower M/06 har 360+ hk och 460+ Nm.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Jo det märks att potentialen finns där...

    KK, din skattesmitare är helt störd! VROOM!!!

    Jag mailade BSR och enligt dem finns det egentligen inget skäl överhuvudtaget att välja bensintrim över E85.

    Kan nog bli ett sånt!

    Stefan

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Citat Ursprungligen postat av StefanL
    KK, din skattesmitare är helt störd! VROOM!!!
    He he... Nej, den är alldeles, alldeles lagom.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    44

    Missljud i bränslepumpen, E85

    Gjorde en Steg E85 (BSR) konvertering på min 9-5 2.0 -02 för ett par månader sedan, bilen går klockrent, särskillt sen jag även satte i ett sportluftfilter, också det från BSR.

    Dock har bränslepumpen nu börjat låta lite illa... Ett "pipande" som vid närmare inspektion låter som en liten elmotor som går för fullt (OK, det ÄR en elmotor i pumpen, men den har inte låtit så tidigare). När jag tankade i vanlig BF95 så försvann ljudet, men återkom (delvis) när det igen kom E85 i tanken.

    Är pumpen på väg att rasa?
    Vad göra?
    Har bytt pränslefiltret!
    Saab 9-5 2.0 Linear Sport Combi 2002
    BSR steg E85

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    150

    Re: Missljud i bränslepumpen, E85

    Citat Ursprungligen postat av ErOg
    Vad göra?
    Köp en pump att ha i reserv.
    9-5 2.3t -03 nu med BioPower.
    9-3 -99 Cab.
    Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 098
    Hej,

    Det är en annan topp på Biopowersbilarna än bensinarna, vilka konsekvenser kommer man att få om man inte byter den efter 5-10.000 mil?

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 098
    ^upp
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    44

    Re: Missljud i bränslepumpen, E85

    Citat Ursprungligen postat av General Failure
    Citat Ursprungligen postat av ErOg
    Vad göra?
    Köp en pump att ha i reserv.
    Vad för pump ska jag köpa?
    Ny? (pris?)
    Beg? (kommer den hålla?)
    Fabrikat? (var?)
    Kan pumpen gå att fixa ändå? (byta nån del?)
    Saab 9-5 2.0 Linear Sport Combi 2002
    BSR steg E85

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 098
    Hej,

    Pumpen torde vara den ringa kostanden, iafl om man klurar på toppen(8-9000 kr(?))+arbetskostnaden....och eventuell vad mera som kan hända(?)

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    44
    Citat Ursprungligen postat av Johan S
    Hej,

    Pumpen torde vara den ringa kostanden, iafl om man klurar på toppen(8-9000 kr(?))+arbetskostnaden....och eventuell vad mera som kan hända(?)

    Mvh
    Johan
    Jojo, men nu var det ju pumpen som (ibland) lät lite illa...
    Nån som vet var (och vad) jag kan köpa en ny?

    Antar att det inte är den högre belastningen som är problemet, eftersom samma pump tydligen används i bilar med "större motor", utan snarare att etanol inte smörjer(?) lika bra som bensin...
    Saab 9-5 2.0 Linear Sport Combi 2002
    BSR steg E85

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 541
    En kanske helt galen fundering. Men jag undrar vad som händer ifall man häller i en liten skvätt recin-olja när man tankar. Det skulle kanske kunna skydda pumpen. Frågan är bara vad katalysatorn tycker i längden?
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  19. #19
    Hmm, min okonverterade original 2,0t piper (i bensinpumpen låter det som) ändå, så det behöver ju inte ha med etanolkonverteringen att göra!

    Mvh,
    /Robert

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 740
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    En kanske helt galen fundering. Men jag undrar vad som händer ifall man häller i en liten skvätt recin-olja när man tankar. Det skulle kanske kunna skydda pumpen. Frågan är bara vad katalysatorn tycker i längden?
    Lite olja lär inte göra mycket för att skydda bränslepumpen, det är korrosionsinducerat slitage som är problemet med etanol. Korrosion resulterar i korrosionsprodukter på ytorna vilka sedan avlägsnas genom slitage varvid en nya korrosionsprodukter byggs upp på ytorna. Detta innebär att pumpen slits väldigt snabbt i förhållande till bensindrift.

    Högt innehåll av svavel i bränslet verkar attackera pumpsektionen medans högt innehåll av kloridjoner verkar attackera elmotorn i pumpen. Etanolens högre strömledningsförmåga öppnar även en möjlighet för elektrolytisk korrosion såväl som galvanisk korrosion.

Liknande ämnen

  1. Etanol eller inte?
    Av HeRmAN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2014-05-21, 10:55
  2. Maptun SAAB 9-5 Aero Steg 4 eller 5 på etanol
    Av tuwesson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-08-13, 22:02
  3. [LÖST] Steg 3 VSS box 9000 Aero, giftas in eller inte?
    Av XtraX i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-09-22, 11:43
  4. Steg 1 - Momenbegränsning eller inte?
    Av jurkko i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-12, 09:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •