Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: EFFEKT :D

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    328

    EFFEKT :D

    Tjena!

    Har en Ng900 -95 med speedpartstrimm..
    Ska relativt snart slänga dit en Viggen-intercooler samt
    ett 3" framrör utan katalysator.
    Hur mkt effekt (hk & nm) tror ni jag tjänar på detta?

    Har läst en del om värmeplattan också! Vad säger ni? ska jag ta
    bort den eller inte? Och hur mkt effekt tjänar jag på detta!?

    mvh

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 280
    inte mycket.... utan nytt program...

    i övrigt, spara tills du har råd med en ordentlig kat, miljö-gris!
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    328
    så IC'n ger ingenting om jag inte fixar nytt program??

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg/olofstorp
    Inlägg
    2 141
    Citat Ursprungligen postat av Oleander
    så IC'n ger ingenting om jag inte fixar nytt program??
    Lite ger den nog allt! Vid långa fullgas svep tex. 100-200 lär dne inte mattas av lika mkt. pga. lägre insugstemp med en effektivare IC! Katen behåller du på bilen! Det är bara miljösvin som kör utan! Även om vi gilalr effekt och trim får vi faktiskt tänka lite på miljön oxå?!?!

  5. #5
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968
    Citat Ursprungligen postat av Oleander
    så IC'n ger ingenting om jag inte fixar nytt program??
    Jo det gör den, du kan bättre utnyttja det du har, och trionic kan väl adaptera sig om jag inte missminner mig, så man behöver ju inte mappa om för minsta lilla förändring i hårdvaran.

    Mats

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    328
    jag får väl behålla katten då Och Ic'n åker dit... Värmeplattan då?

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    2 269
    Nu ska du inte lyssna på ovanstående förstå sig påare dom vet uppenbarligen inte vad dom pratar om.
    ICn på ng 900 är sorjligt dålig den konstrutionen den har stryper något fruktansvärt, när jag bytte från orginal till x-flowe så pallade inte kopplingen med längre hade känt av de i bland men det var droppen som fick det att rinna över så att säga.
    Sen skall du rycka ur värmeplattan fortare än kvickt den tar upp ca 30% av inloppsytan.
    den är lätt at meka bort plocka ur min stående på parkeringen. köp en ny packning och blutar som ca 10mm kortare än orginal.
    du kommer att märka skillnad när du ränsatupp luftvägarna på både in och utandning. när du bytt till 3" främre rör kommar du att märka att spoluptiden minskar (fast ska du behålla katen kan du liga gärna vänta med att byta rör tills du har råd med en race kat).
    Skulle nu tycka att det var dax för aningen styggare programvara när detta är gjort.
    Får du ca 4000 över nån månad skulle jag rekomendera en td04 15 t för ännu snabbar spolup.
    Visserligen kommer du att få punga ut slantar på en viggenplatta och lamell innan dess om den trimleverantör du väljer kan bygga ett hyggligt progam.
    Glöm för gud skull inte uppgradera bromsarna men speciellt chassit/framvagn. med den effekten beter sej ng 900 som en kåt snok på vägen.
    Har du fler frågor kan du gärna PMa då jag själv redan gjort de ändringar du skall till att göra.
    MVH Magnus.
    9-5 Sportkombi 2,0T -99, Ng900 2,0T -95
    Ng 9-3 2,0T -05 ss

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    328
    Citat Ursprungligen postat av MgnusH
    Nu ska du inte lyssna på ovanstående förstå sig påare dom vet uppenbarligen inte vad dom pratar om.
    ICn på ng 900 är sorjligt dålig den konstrutionen den har stryper något fruktansvärt, när jag bytte från orginal till x-flowe så pallade inte kopplingen med längre hade känt av de i bland men det var droppen som fick det att rinna över så att säga.
    Sen skall du rycka ur värmeplattan fortare än kvickt den tar upp ca 30% av inloppsytan.
    den är lätt at meka bort plocka ur min stående på parkeringen. köp en ny packning och blutar som ca 10mm kortare än orginal.
    du kommer att märka skillnad när du ränsatupp luftvägarna på både in och utandning. när du bytt till 3" främre rör kommar du att märka att spoluptiden minskar (fast ska du behålla katen kan du liga gärna vänta med att byta rör tills du har råd med en race kat).
    Skulle nu tycka att det var dax för aningen styggare programvara när detta är gjort.
    Får du ca 4000 över nån månad skulle jag rekomendera en td04 15 t för ännu snabbar spolup.
    Visserligen kommer du att få punga ut slantar på en viggenplatta och lamell innan dess om den trimleverantör du väljer kan bygga ett hyggligt progam.
    Glöm för gud skull inte uppgradera bromsarna men speciellt chassit/framvagn. med den effekten beter sej ng 900 som en kåt snok på vägen.
    Har du fler frågor kan du gärna PMa då jag själv redan gjort de ändringar du skall till att göra.
    MVH Magnus.
    Nu måste jag ju bara säga som så att, du verkar vara den mest klockrena stcs-användaren som jag "mött" under min tid på stcs.. Du hjälpte mig som f"n förut när min v-låda rasade i höstas. Jag ska dra iväg ett pm sen, ja menar, du verkar ju veta vad du snackar om!

    mvh

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 696
    Du måste byta/uppdatera programvaran om du ska ta bort
    värmeplattorna.


    Mvh

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    328
    Citat Ursprungligen postat av Kasumi
    Du måste byta/uppdatera programvaran om du ska ta bort
    värmeplattorna.


    Mvh
    måste o måste.. läste i lite trådar att det går fint utan uppdaterad programvara... dock att den kanske går lite tunt.. hur mkt kan det kosta att uppdatera programvaran så den anpassas för att köra utan värmeplatta? Vad säger besiktningen om att värmeplattan är borta?

    mvh

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 696
    Citat Ursprungligen postat av Oleander
    måste o måste.. läste i lite trådar att det går fint utan uppdaterad programvara... dock att den kanske går lite tunt.. hur mkt kan det kosta att uppdatera programvaran så den anpassas för att köra utan värmeplatta? Vad säger besiktningen om att värmeplattan är borta?

    mvh
    Det går fint utan katt åxå

    Är väl att föredra att byta programvara. Du får väl fråga din
    leverantör, hur mkt det kostar.
    Har själv aldrig haft problem med besiktningen utan VP.


    Mvh

  12. #12
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 876
    Medlem#
    2959
    Man måste inte nödvändigtvis byte programvaran bara för att man plockar bort VP. Vissa tuners ändrar i programmet, andra inte.
    Dock kan det ju vara idé att kolla med just din tuner.

    Mvh Stoffe

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    328
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Man måste inte nödvändigtvis byte programvaran bara för att man plockar bort VP. Vissa tuners ändrar i programmet, andra inte.
    Dock kan det ju vara idé att kolla med just din tuner.

    Mvh Stoffe
    får slå en pling till speedparts och kolla läget sen då!

  14. #14
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 337
    Citat Ursprungligen postat av Kasumi
    Du måste byta/uppdatera programvaran om du ska ta bort
    värmeplattorna.
    Då detta tidigare diskuterats utförligt; du kanske har ny up-to-date-info som vi missat?

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 696
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Då detta tidigare diskuterats utförligt; du kanske har ny up-to-date-info som vi missat?

    /jn
    Hänger du upp dig på ordet "måste"?
    Fel av mig att inte skriva som jag gjorde sen, direkt.


    Mvh

  16. #16
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 337
    Okej okej det är lugnt. Men det kunde faktiskt varit så att nya erfarenheter kommit fram som gjorde "måste"-ordet relevant, man vet aldrig.

    Vi kör på som vanligt så länge..

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 696
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Okej okej det är lugnt. Men det kunde faktiskt varit så att nya erfarenheter kommit fram som gjorde "måste"-ordet relevant, man vet aldrig.

    Vi kör på som vanligt så länge..

    /jn
    Är lugn som en filbunke
    Har full förståelse för vad du menar!


    Mvh

  18. #18

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    2 269
    den första sitter inne i röret som går från kompressorn till ic tror den är för att minska vinet från turbon. detta är inget du behöver tänka på då du skall byta ic då det är en anna sträckning på slangen mot ng 900an.

    nr två är ett "protat" trottelhus. skulle tro att du vinner mer på att bygga om ditt trottelhus ala 9-3micke (kolla hans sida på garaget) innan du behöver tänka på att göra ett sådant ingrepp så behöver dy bygga ett nytt insugsrör i ialla fall 2,5"

    När du byter in till 9-3ans köp ic slangarna till 9-3 sport tro jag den hette den har t25 med x-flow ic men med en slimad budget kan man bygga ett system med två 90graders böjar från 9000cc och en bit rör (har för mej att röret på förarsidan passar både på ng900 och 9-3 ialla fall passar 9-ans rakt av.
    9-5 Sportkombi 2,0T -99, Ng900 2,0T -95
    Ng 9-3 2,0T -05 ss

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    328
    vad tjänar man på att porta trottelhuset då?

Liknande ämnen

  1. Effekt ur en 2.0i
    Av Kalven i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-13, 22:08
  2. Vad är det för effekt?
    Av TuRbO Myran i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-11-11, 16:20
  3. Mer effekt?!
    Av Macke J i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-22, 01:41
  4. Effekt?
    Av Bobb_y i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-03-12, 13:44
  5. Vridmoment vs effekt...eller vad betyder effekt...?
    Av wesslan_theman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2004-11-13, 13:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •