Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Är kolvarna och blocket slut eller?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    155

    Är kolvarna och blocket slut eller?

    Som topic lyder. Är kolvarna och blocket skrot eller går det att rädda? Tänkte byta topplocks pakning eftersom den läckte och då möter jag den synen.

    Vissa hål igen täppda helt och vissa har lite flöde kvar (inringade områden tex) Och sen om det går att ta bort beläggningen som finns på kolvarna, det sitter ju löst där så ifall man kan skrapa bort det försiktigt.

    Någon kunnig som kan bedömma bilderna och kolla noggrant vilka hål kanske ska vara igen täppta helt och vilka inte, kan ingenting om block osv. Är det illa eller brukar det se ut så efter många mil och läckage?









    Projekt: Linnéa nästan klar
    R.I.P Saab 9000 CSE 2.3 Turbo -94 R.I.P
    http://www.garaget.org/Turbo-Danne

  2. #2
    Jag vet inget om blocket och kolvarna. Men de som är inringat på bild 1 är ju som så att packningen faktist har "strypningar" i sig gentemot blockets gjutna kanaler. Det ser du även på en ny packning.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 182
    det är nog bara en massa sot som är på besök på kolvarna, så putsa bara av de lite samt kolla så att de inte glappar nått i vändpunkten. sedan om du ser att någon kant inte är sig lik på kolvarna så kan det vara en annan femma..

    som sagt putsa bort soten och ta nya bilder. (stålull fungerar bra att putsa bort det som ser ut som sprickor..

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    155
    Oki. Tack för tipset. Ska kollas. Får även hem nya packningen i veckan så då ska jag jämföra.

    Vill även minnas att när jag tog bort gamla packnigen då va även blocket igensatt på vissa ställen. Ska kolla extra noga nästa gång jag drar till garaget.
    Projekt: Linnéa nästan klar
    R.I.P Saab 9000 CSE 2.3 Turbo -94 R.I.P
    http://www.garaget.org/Turbo-Danne

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 182
    Citat Ursprungligen postat av Turbo-Danne
    Oki. Tack för tipset. Ska kollas. Får även hem nya packningen i veckan så då ska jag jämföra.

    Vill även minnas att när jag tog bort gamla packnigen då va även blocket igensatt på vissa ställen. Ska kolla extra noga nästa gång jag drar till garaget.
    där det sitter strypningar kan det ävan bli så att det sätter igen pga just att strypningen sitter där och all skit som åker runt i sysytemet hamnar runt om..

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    155
    Citat Ursprungligen postat av tuvor
    Citat Ursprungligen postat av Turbo-Danne
    Oki. Tack för tipset. Ska kollas. Får även hem nya packningen i veckan så då ska jag jämföra.

    Vill även minnas att när jag tog bort gamla packnigen då va även blocket igensatt på vissa ställen. Ska kolla extra noga nästa gång jag drar till garaget.
    där det sitter strypningar kan det ävan bli så att det sätter igen pga just att strypningen sitter där och all skit som åker runt i sysytemet hamnar runt om..
    oki. Men ska jag då ändå göra rent även hålen som är igensatta och göra rent alla hål som finns och sen låta packningen sköta strypningen?
    Projekt: Linnéa nästan klar
    R.I.P Saab 9000 CSE 2.3 Turbo -94 R.I.P
    http://www.garaget.org/Turbo-Danne

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448
    Citat Ursprungligen postat av Turbo-Danne

    oki. Men ska jag då ändå göra rent även hålen som är igensatta och göra rent alla hål som finns och sen låta packningen sköta strypningen?

    Ja, givetvis.

    Det finns væl ingen anledning att låta gammalt skit sitta kvar nær du byter topplockspackning. Eller tror du man på fabriken kletar dit gammal skit før att det ska bli rætt nær de bygger nya motorer....



    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    155
    hehe nee misstänkte att det ska bort. Men inte så kunnig vad det gäller block osv. Så hoppas allt kommer fungera sen.
    Projekt: Linnéa nästan klar
    R.I.P Saab 9000 CSE 2.3 Turbo -94 R.I.P
    http://www.garaget.org/Turbo-Danne

Liknande ämnen

  1. Ska jag bara byta kolvar+stakar eller hela blocket? T7
    Av Semb i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-12-03, 16:24
  2. Saab 9000 2.3T Ventilknack eller något lager som är slut?
    Av Rollon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-10-18, 23:28
  3. hjullagret slut eller??????
    Av freddyn75 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-11-05, 13:11
  4. Stötdämpare slut eller sönder?
    Av Sluden i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-04, 15:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •