Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Problem med styrning till stereo i ratten.

  1. #1

    Problem med styrning till stereo i ratten.

    Hejsan, har köpt en pioneer stereo och tillhörande styrningskit till min bil, men jag får inte styrningen att funka, det sitter ju två kontakter direkt under ratten, en som är helt orange och en gråsvart. styrningen som jag har har kontakter som passar för den som är orange... men när jag kopplar in styrningen i den så börjar stereon bara att hoppa och byta band, höja och sänka osv precis som den vill. jag har kopplat tillbaka till original för att kolla så det inte var nåt fel på själva styrningen och med original funkar det som det ska.

    Testade att mäta med multimeter, dvs. skruvade loss ratten och kopplade ur de kontakterna som gick till stereostyrningen och mätte där till vilka kontakter de gick ut i. då visar det sig att det är den gråsvarta, iaf enl mina mätningar... men den kontakten som sitter på pioneer passar inte till den. Finns det fler sånna kontakter någon annanstans, eller är det helt enkelt så att den inte passar min bil fastän den borde göra det enl. pioneer.

    http://www.service.pioneer-eur.com/pees ... PI.191.pdf

    där kan ni se hur det är meningen att man ska koppla in den...
    Silvrig 9-3 200hk inget gjort, inget ska göras

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Jag vet inte hur det är på 9-3 (om det är på den du menar), men på 9000 så är det den grå kontaken som går till tuta (rattknappar). Den orange är till airbagen och den skulle jag vara väldigt försiktig med. Det BORDE ju vara samma på 9-3.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    459
    Var en del trassel när jag skulle ha in en sådan i min 9-5a också...
    Historien fins en bit ner i den här tråden. Låter som liknade problem.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  4. #4

    ja precis

    "Jag skippar då kontakten under ratten och kopplar in den vid Sid:en istället. Funkar bra."

    Får kolla upp!

    sitter det kontakter där då eller får man stifta in sig??
    Silvrig 9-3 200hk inget gjort, inget ska göras

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    459
    Vet inte hur det ser ut på 9-3.

    Jag klippte kabeln till sid:en (Färgen överensstämde med den på kabeln under ratten) och kopplade ihop den i igen en flatstiftshylsa.

    Därefter klippte jag kabeln på adaptern och klämde på ett flatstift. Kopplade ihop dem och hade därmed ersatt kopplingen under ratten.

    Nackdelen är att garantierna på adaptern antagligen ryker när man klipper i kablaget.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  6. #6
    men klippa kontakten eller ta bort kanten på den... funkar det att bara ta bort kanten så verkar ju det smartare. I vilket fall, jag testade en sak genom att göra 4 skarvsladdar, och tog minsta modellen hanar och minsta modellen honor, flatstift, de passade nämligen i kontakterna så kopplade jag in mig så, jag tror dock att jag valde fel kabel för när jag tryckte hände inte rätt sak...

    Ska ringa Pioneer imorgon och fråga vad jag ska göra, säger dom att jag ska fila ner kontakten så frågar jag vad som händer med garanti osv om det ändå skulle visa sig att det är fel / styrdosan är trasig. förhoppningsvis säger dom att de fixar garantin om det skulle vara något.
    Silvrig 9-3 200hk inget gjort, inget ska göras

  7. #7

    om nån undrar...

    Så är det den kontakten som är gråsvart som går till styrningen för stereon, den andra (orange) går antagligen till airbagen som vfr tidigare påpekat.
    Silvrig 9-3 200hk inget gjort, inget ska göras

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    459
    När du kopplade in den... Hände det något endast när du tryckte på knapparna? Annars var det lugnt?
    Om du trycker och det händer något, men inte riktigt rätt sak, så tyder det på att du har fel dosa. Vad har du för årsmodell?
    På 9-5 så ger en adapter till en -03 troligen det resultatet om den kopplas in på en -02.

    Jadå. Att fila är snällare lösning. Ett ingrepp mindre i bilens elsystem.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

Liknande ämnen

  1. Problem med styrning 9000 -97
    Av 900 Power i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-04-22, 20:27
  2. Problem - Styrning
    Av Caylon i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-21, 00:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •