Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Kan försäkringsbolaget tvinga mig att använda beggade delar?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 930

    Kan försäkringsbolaget tvinga mig att använda beggade delar?

    Har ju krockat bilen som bekant och enligt Saab kostar bilen 90000:- att laga med nya delar.....då vill försäkringsbolaget (Trygg-Hansa) använda beggade delar istället!!??

    Anledningen är att vagnskadegarantin har gått ut och att bilen är en 98:a....Kan de göra så här och finns det något jag kan göra för att bestrida detta?

  2. #2
    Skadeverkstäderna ska i första hand välja begagnade delar, det är inte bara Trygg-Hansa som har detta som krav utan alla försäkringsbolag.

    Det finns nog ingen chans att kunna påverka detta.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 930
    Citat Ursprungligen postat av Blomman
    Skadeverkstäderna ska i första hand välja begagnade delar, det är inte bara Trygg-Hansa som har detta som krav utan alla försäkringsbolag.

    Det finns nog ingen chans att kunna påverka detta.
    Det är så jäkla dåligt!!! Hur vet jag att den nya delen motsvarar den gamla i skick?

    Detta måste nog vara det sämsta jag varit med om!

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    2 418
    Alla bolag idag använder främst begagnade delar.

    Jag vet inte om du kan påverka deras val av delar.
    Om du sparkar en tiger i baken, bör du vara beredd på att handskas med dess käftar

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 427
    Medlem#
    3020
    Citat Ursprungligen postat av Zed82

    Det är så jäkla dåligt!!! Hur vet jag att den nya delen motsvarar den gamla i skick?

    Detta måste nog vara det sämsta jag varit med om!
    Har du en 6 år gammal bil så kan du ju inte kräva nya grejer, du kommer förmodligen få delar som är likvärdig om du inte får bättre, -98:a är ju första året så de kan ju bli både -99/2003.
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 955
    Alla försäkringsbolag tar i första hand begagnade delar om det finns.

    Dock så får delen under inga omständigheter vara äldre/mer mil än den del som byts ut på din bil.
    (Inte heller i sämre skick även om den är nyare...)

    Miltalet/år på dom begagnade delarna måste kunna redovisas för kunden om han så kräver.

    Bilen måste bli i samma utförande eller bättre jämfört med omedelbart före krocken.

    (jobbar på Saab i plåtverkstaden)





  7. #7
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Nej nej, inte använder de nya delar. Bilen var ju inte ny när skadan skedde. Det ska ju repareras till motsavarande skick som bilen var innan. Att man ska få en bättre bil på deras bekostnad funkar ej.


    *flyttar tråden till rätt forum med*
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    431
    Jag fick inte höjd premie när jag hade bytt till turbo i min 99a. Jag var upp till försäkringsbolaget och frågade också. Men det var för tio år sedan. Kanske är det annat nu?

    Lika var det med en polares 99a. Han krockade med sin och fick mer än listpriset för bilen för att det var turbo mm på den. Men det var den andras fel, så det var den andras försäkring det gick på.
    SAAB 9-5 Sportkombi -06, SAAB 9-5 Turbo Sportkombi Vector 03, SAAB 9-5 Turbo Sportkombi Vector 06, Pontiac Trans Am -75, Kawasaki ZX10 Ninja -90

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 930
    Vad kan jag begära i inlösning för en:

    9-3 Turbo -98 185hk

    Grönsilver
    12700mil
    fullservad
    mr.cap behandlad
    läderinredning
    AS3
    larm med nivåsensor
    16tums Viking med bra 205/55 däck


    Bilen var i perfekt skick innan den blev påkörd, verkligen inte en enda skavank, en pärla helt enkelt!

    Enligt Saab så skulle de begärt 105 för en likadan ute i hallen?

  10. #10
    ja då ahr du ju ett riktmärke vad du kan få för den om bilhandlaren sätter ut den för 105 och då ahr dom tittat på sina listor.Att den är i perfekt skick höjer tyvärr itne bilens värde speciellt mycket hos en bilhandlare ej heller stora fälgar och allt annat lull lull.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 955
    Citat Ursprungligen postat av Tommynr1
    Jag fick inte höjd premie när jag hade bytt till turbo i min 99a. Jag var upp till försäkringsbolaget och frågade också. Men det var för tio år sedan. Kanske är det annat nu?

    Lika var det med en polares 99a. Han krockade med sin och fick mer än listpriset för bilen för att det var turbo mm på den. Men det var den andras fel, så det var den andras försäkring det gick på.


    Det är ALLTID din egna försäkring som täcker skadorna på DIN bil oavsett vad som händer och vem som är skylldig!

    Det är en uppgörelse mellan försäkringsbolag för att slippa flytta pengar mellan varandra, det jämnar ju ut sig i slutändan ändå...



Liknande ämnen

  1. Använda delar från rasad växellåda Saab 99/90/900?
    Av jonka i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-01-29, 07:54
  2. tipps på bra beggade delar till OG900
    Av Tottetee i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-03-14, 20:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •