Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Favorit i repris; Oljefälla vevhusvent.

  1. #1
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469

    Favorit i repris; Oljefälla vevhusvent.

    Haft loss min oljefälla ett tag nu men beslöt idag att montera den igen. Jag har dock glömt vilken slang som skall sitta var! En går ju till ventilkåpan en går till röret före turbon. Men vilken vart?
    Bifogar följande bild;


    A ska till;
    B ska till;


    Ja jag har sökt, hittar inge bild
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  2. #2

    Re: Favorit i repris; Oljefälla vevhusvent.

    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Haft loss min oljefälla ett tag nu men beslöt idag att montera den igen. Jag har dock glömt vilken slang som skall sitta var! En går ju till ventilkåpan en går till röret före turbon. Men vilken vart?
    Anslutningen med strypningen (den som borras upp när Saab modifierar vevhusventilationen) ska gå till turbons inloppsrör. Anslutningen som inte är strypt ska anslutas till ventilkåpan.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  3. #3
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469

    Re: Favorit i repris; Oljefälla vevhusvent.

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Haft loss min oljefälla ett tag nu men beslöt idag att montera den igen. Jag har dock glömt vilken slang som skall sitta var! En går ju till ventilkåpan en går till röret före turbon. Men vilken vart?
    Anslutningen med strypningen (den som borras upp när Saab modifierar vevhusventilationen) ska gå till turbons inloppsrör. Anslutningen som inte är strypt ska anslutas till ventilkåpan.
    Anslutning "A" är den med strypning och skall därmed till röret före turbon då.

    Bilen har då gått 6 mil med slangarna felkopplade. Kan inte ha orsakat skada på varken motor eller oljefälla vad?
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  4. #4

    Re: Favorit i repris; Oljefälla vevhusvent.

    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Bilen har då gått 6 mil med slangarna felkopplade. Kan inte ha orsakat skada på varken motor eller oljefälla vad?
    Det finns inget magiskt i oljefällan. Det är helt enkelt en plastlåda med tre hål och en vägg mellan de två övre hålen. Väggen ser till att luften måste följa ett U på väg mellan de två övre hålen. Meningen är att oljan ska kondenseras på väggarna och samlas i botten av oljefällan. Strypningen sitter där för att begränsa den luft som sugs in i motorn genom oljefällan när luft sugs genom den tunna slangen. Med strypningen skapas ett undertryck i vevhuset. Allt laboererande med att borra oljefälla och nipplar är bara försök att balansera vevhusventilationen mellan undertryck i vevhuset eller flöde genom vevhuset. När olhefällan har borrats upp helt är det i praktiken ingen skillnad mellan de två anslutningarna, strypningen sitter nu i den nya ventilen på slangen mellan oljefällan och turbons inloppsrör. Det finns inget som går sönder i oljefällan och det kan inte skada motorn att skifta de två slangarna under 6 mil. Om vevhusventilationen är uppgraderat till modifiering 2 så betyder felkopplingen att det blir fel flöe genom oljefällan. Vad det får för långsiktiga konsekvenser är oklart, men 6 mil är inget problem.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  5. #5
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Mycket fakta i de svaret med...

    Vilket då ger mig möjligheten att fråga;

    Denna sitter ju nu monterad på en og900 och är lite uppborrad, men inte så mycket som rekomenderas. Det är ju något som gjorts på alla 9-5or, är det då lika viktigt på min bil? Har jag samma strypning innan för att skapa undertrycket?
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Denna sitter ju nu monterad på en og900 och är lite uppborrad, men inte så mycket som rekomenderas. Det är ju något som gjorts på alla 9-5or, är det då lika viktigt på min bil? Har jag samma strypning innan för att skapa undertrycket?
    Vad Saab försöker göra i 9-5:orna är att komma till räta med vevhusventilationen som belastas hårt av den ökade mängden blowby som orsakas av lågfriktionskolvringar. Det som fungerar i en 9-5 fungerar nödvändigtvis inte i en gammal 900. Olika motorer -> olika krav. Då din motor inte har oljefälla från början måste eventuell strypning finnas någon annan stans. Jag har inte tittat under huven på så gamla motorer på många år så jag kommer inte ihåg hur vevhusventilationen är kopplad, och hur du har kopplat vet jag inte alls, men med största sannolikhet finns det inget i din motor som förutsätter att oljefällan ska ha en strypning i sig.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

Liknande ämnen

  1. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-04-09, 08:24
  2. Bytt oljefälla? Samma sak som ny vevhusvent?
    Av drolug i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-06-01, 23:55
  3. Favorit i repris - ryckig gång 9-5
    Av fryczek i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2009-04-01, 11:08
  4. Favorit Cleaner?
    Av ByggareB i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-16, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •