Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Ännu ett 9-5 växellådeproblem

  1. #1

    Ännu ett 9-5 växellådeproblem

    Det verkar krylla av folk med växellådeproblem här, här kommer ytterligare ett.

    Bil: 9-5 2.0 -98

    Problembeskrivning:
    Det är svårt att få i backen. I övrigt fungerar lådan felfritt, inga som helst problem med övriga växlar. Jag tycker inte att det låter illa från den när jag kör. Eventuellt skramlar det lite när jag står still och har stängt av bilen och sitter och växlar mellan alla växellägen (torrväxlar så att säga).

    För att få i backen så är det lättare om bilen har lite fart och oftast går det bra att få i den om jag växlar igenom lådan en gång (torrväxlar).

    Jag hade exakt samma problem när jag köpte bilen för 6000 mil sedan, det har varken blivit sämre eller bättre.

    Har ni några teorier om vad det kan vara? Är det synkringarna som är slut eller kan det vara länkaget eller någon bussning? Jag är ganska kass på bilar så jag tänkte försöka få några råd här innan jag börjar att byta delar.

    Tack på förhand.

  2. #2
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Du är inte ensam om detta problem... det finns en sats att köpa på saab som tar bort detta problem, den kostar inte mer än lite drygt en tusenlapp, men sen ska den ju dit också!

    Om du använder sökfunktionen så hittar du massor i ämnet!

    Står lite i denna tråd... http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... synkringar

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Byta delar blir dyrt.... Har du bytt olja?? Det är ju steg 1 i såna här fall.

    På Farsan 9-5 1999, 11000 mil så har lådan vart svår. Backen var rent av mkt svår att få ett tag. Oljan byttes men blev måttligt bättre. Ett antal 100 mil senare så är lådan som ny igen, alla problem är borta och backen och även 1an som krånglat ramlar i så fint. Jag tyckte till farsan att han skulle sälja bilen ett tag innan det bli för dyrt, men nu behåller vi den.

    Men visst är det skumt att en låda plötsligt blir bra igen?
    MEDLEM 7032.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037
    Testa att lägga i trean innan du lägger i backen.
    Gone country....

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    634
    Lånar denna lite.

    Har en 9-5 Aero -04 med 16600mil på mätaren. Köpte den på ANA trollhättan för snart 1 mån sedan. Fullservad och senast servad vi 16300mil.

    Ibland när jag ska lägga in backen så går det riktigt trögt, när jag "bryter" till lite så hoppar den i och då hörs det som om jag rullar och skickar i backen (om någon nu har lyckats med det och vet hur det låter).

    Men ibland så går det jätte fint, har även testat att dubbel koppla och blir ingen skillnad.

    Är det synkringarna?

  6. #6
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Japp dåliga synkar. Olje byte kan göra underverk.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

Liknande ämnen

  1. växellådeproblem 95
    Av Paje i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-06, 23:41
  2. Växellådeproblem på 9-5 -98
    Av lohman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-28, 09:24
  3. SAAB 95 -99 Växellådeproblem
    Av Lancio i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-26, 16:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •