Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: bensinpumps byte med problem!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    62

    bensinpumps byte med problem!

    vet inte riktigt om detta är rätt avdelning då bränslesystemet tilhör motorn

    och nu tänkte jag efter mycke jobb både med våld och trixande försökt få loss locket till bränslepumpen (är det skruvbara locket i plast!)

    så nu undrar jag vad jag kan göra för att få loss det

    börjar nästan tro att idioten innan använt lim eller nån annan tätning iställe för o-ringen

    så hur kan jag fåloss den och hur gör jag bäst för det ska bli bra igen ?

    (det är en 9k -94 det rör sig om!)

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    jag gjorde en träkloss som jag skar lite svett i framänden så den passar in vid en av vingarna, sen är de bara knacka runt om med en hammare så lossnar det tillslut.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    62
    jag tog ett däckjärn och satte en skruvmejsel på den andra sidan så den skulle rotera men ack så lite det hände och fast jag hållit så långt in på flensarna så håller dom inte så jag börjar tro att nått drastiskt är fel !

    har sett vissa lagningar som tidigare ägaren gjort och det skulle inte förvåna mig om han limmat fast det!

    (ett ex på hans seriösitet var att han satte upp reflektorn i strålkastaren med limpistol och en träbit så den skulle stå rätt! och sen har jag hittat många andra diskutabla lösningar så det skulle inte förvåna mig om han varit där så har han nog gjort nått dumt!)

    och vist är det vanlig gäng ? att den ska skruvas motsols ??

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    Skall skruvas moturs ja. Böj till dig en bitt plattjärn som ett "U" vänd det upp och ner i flänsarna och ta en skiftnyckel runt basen på "U":et. Den seriöse svetsar fast en hylsa på basens undersida så man kan dra med ett spärrdrag..
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Hedemora Dalarna
    Inlägg
    6
    fick en ide om att silikon spray kanske kan hjälpa till lite gran. värt att testa!

  6. #6
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    En annan bra lösning är att använda en stor polygrip som du spänner isär käftarna på så de går i mitt emot varandra i spåren. Då kan du få lite kraft att dra.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    62
    har fått lös den nu och detdär med polygripen gickinte då den jag hadde var för rund i käftarna så den fick inte gräpp och flänsarna höll inte för detdär som det med U-et skulle bli då det nästan

    det sluta med att jag fräste isär den så jag fräste bort en bit av den på ca 2cm och då gick det att skruva loss den med bara lagom med våld !



    så nu är pumpen bytt och det var en massa mer jobb än jag räkna med då den slutliga lösningen för att få loss den var att fräsa och utan att sabba gängerna och det var en del pill och ta lite i taget så var det ändå ca 20-30min innan jag fick loss en bit men då funka allt fint efter det!

Liknande ämnen

  1. Problem med byte av bromsok
    Av fredrikr i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-02-16, 12:05
  2. Problem vid byte av bränslepump OG9-3
    Av Etnica i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-11-08, 11:42
  3. Problem vid byte av IC 9-5
    Av Per J 1051 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-24, 21:40
  4. Bensinpumps fråga ??
    Av Tigern i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-07-11, 23:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •