Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Hjälp mig med val av sommardäck.

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710

    Hjälp mig med val av sommardäck.

    Tänkte försöka vara ute i god tid med att införskaffa nya sommardäck men jag har inte en aning om vad jag ska välja för däck.

    Vet inte riktigt vilken dimension som är vettigast att köra med på mina 16" Aerofälgar med polerad kant.

    Ska inte ägna mig åt någon bankörning eller sådant utan vill bara ha ett par slitstarka däck med bra våtgrepp och sådär.

    Har haft Michelin Pilotdäck innan både på Saaben och på min BMW. Men man ska ju inte stirra sig blind på ett märke antar jag.

    Hjälp mig i denna djungel av däck och dimensioner

    MvH Magnus
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 679
    205/50-16 är nog rätt lagom skulle jag tro... Hade själv den dimensionen på min og900 och åkte på Firestone Firehawk, inte supertysta, men samtidigt bra våtegenskaper och slets mkt lite.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    324
    Kan rekomendera Dunlop sport maxx(?), dvs efteföljaren till SP9000..
    Har nu 205-55-16 på Aerofälg.
    Mkt tysta, bra torr-grepp, goda våtegenskaper, och ganska slitstarka också tror jag - har iof inte kört så jättemånga mil ännu men hitills är jag mkt nöjd med dessa.
    Hade någon typ av Michelin pilot däck på nuvarande bilen när jag köpte den, iof var dom säkert några år gamla och gränsfall till olagliga vilket gör jämförelsen lite haltande men Dunlop var iaf ett stort steg uppåt, inte minst vad gäller ljudnivån..imponeras faktiskt av dess våtegenskaper också..

    Har också en gång i tiden varit väldigt nöjd med Firestone Firehawk SZ40 som dom hette då, vet ej vad den aktuella efterföljaren heter.

    Om jag köper dom igen på 16" fälg skulle jag nog välja 50 profil istället, tror iof inte det gör nån direkt skillnad i egenskaper men det "ser" lite bätte ut med ett lägre däck inte minst på en sänkt bil..
    Saab-lös.... Men många har passeras revy.. 900OG, 9K Talladega, Aero & A50...
    +Alfa 164:or. Nu med Corvette C6-LS3 som sommarleksak.

Liknande ämnen

  1. Sommardäck 9-5
    Av 900T8 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2014-04-08, 09:03
  2. Hjälp vid val av sommardäck?
    Av MrStarhouse i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-04-03, 20:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •