Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Byte av topplockspackning 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    76

    Byte av topplockspackning 9000

    Som rubriken lyder.. Så är det dags att byta topplockspackning..
    Nu har jag bara några frågor. Vad ska man byta i samband med att man byter packningen?? Ska man byta ventiler? Behöver man plocka ur ventilerna om man ska plana toppen eller går det ändå.

    Samt en sista liten fråga går det lätt att byta kamkedjan när man ändå håller på?

    Mvh Mattias.
    Saab 9000 CD 1990 års modell --> växellådsras..-

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    62
    måste göra det på min bil med som är en 9k 2,3ltt -94 och vill också ha råd!

    och det kan vara bra om du skriver vad du har för motor/bil!


    hörde en lösning som jag ville få åsikter av er om!

    den lösningen jag hörde var att skruva loss toppen och lätta på kamkedjespännaren och lyfta toppen så högt som går och ta bort den gamla och trycka i en ny!

    (så är det nått ni har åsikter om och om det inte är nått ni skulle tänka på hur svårt är det med att ställa kammarna mm om man tar bort allt helt ?)

    och ska man byta sträckbultarna eller kan man köra med dom en eller två gånger till ? (två ggr tänkte jag att man spänner och kör och lättar och efterspänner efter ett vist antal mil!)

    kompleterande frågor på den första frågan så ingen avsiklig trådkap altså!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    65
    Hej ang att bara lyfta toppen lite grann för att skjuta i en ny packning är nog bäddat för strul.Givetvis ska toppen av du kommer med största säkerhet ha rester av den gamla packningen kvar på tätningsytorna.Är inte svårt att få kammarna rätt nolla bara motorn leta rätt på markeringarna vid kammar och vev en v-handbok är toppen om man är osäker. Plana topp kan man göra med ventilerna kvar inga som helst probs även om en ventil inslipning kan vara på sin plats när toppen endå är av.Sträckbultar=Byt.Mvh//Andreas
    Kör:
    SAAB 9-5sc 2,0t-05 SAAB 9000cs 2,0t-96 SAAB 900T8 Konventerad till T16-88b

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    76
    Allright! Det låter as bra... Har iofs en fin topp som är renoverad på gång.. Föresten bilen är en 9000 CD 2.0i 1990 års modell.. Men tror ni att kolvar och annat kan ha tagit stryk ut av att topplockspackningen gått??? Plus ska man spola igenom kylsystemet eftersom packningen gått? Tänkte om det har kommit in olja eller kan det bli så??

    Föresten vad är sträckbultar och var sitter de???
    Tänkte också höra är det svårt att byta kedja när man lyft toppen? Eller ska man helt enkelt strunta i det?

    Ha en trevlig helg! Tack för svaren!! Mattias
    Saab 9000 CD 1990 års modell --> växellådsras..-

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    131
    Sträckbultarna han pratar om är alltså topplocksbultarna. Dessa sträcker sig en aning när man drar i dom och därför ska dom bytas vid demontering av toppen. ( läs dessutom i FAQ om efterdragning )
    Kam kedjan är inte speciellt svår, Men det är en del jobb.
    Hela transmissions kåpan måste lossas (Kåpan på höger sida av motor blocket) för att komma åt. Och för att komma åt denna kåpa måste höger framdäck och innerskärm lossas, och efter detta remmen, spännaren och lite annat smått och gott vilket kan ta en stund.
    Angående om kedjan skall bytas eller inte kan kedje spännarn avgöra, sitter på baksidan av toppen på höger sida. Finns trådar om mått och hur man mäter. Detta brydde jag mig inte ens om, Passade på när jag ändå "var där och grävde"

    Nu plingade käket i micron , Överlåter resten till någon annan.


    MVH Niklas
    Saab 9-3 2.0t -99

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    76
    Tack för eran hjälp.. Får ta och springa iväg till SAAB och köpa mig några sträckbultar! Hoppas bara att man får ihop bilen!

    Vi får se om kamkedje bytet blir av.. kanske vore bra att göra.

    Ha de bra! Mvh Mattias.
    Saab 9000 CD 1990 års modell --> växellådsras..-

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 924
    Bultarna kan återanvändas, 5 gånger säger boken. Detta gäller og900 men det är ju samma maskiner. Är man osäker på hur många gånger toppen vart lös så skall man nog byta ändå för att vara 100% säker.

    Och att skjuta in packningen utan att kolla ytorna etc är nog att be om trubbel. Kylarvätskan etc måste ju bytas ändå, för det kommer ju rinna ut en hel del när man tar loss toppen.
    MEDLEM 7032.

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 296
    När man tar bort toppen ska man skrapa av rester av gamla topp packningen men man behöver inte plana den om de inte är spår i den.
    Går att slipa lätt med ett våtslippapper och få de slätt och fint för montering bara man torkar rent med ett vått papper efter.

    Sen är de bara att montera.

    Men har du den nyare typen av topp bultar så byt till nya när du byter packningen!

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  9. #9
    sträckbultar innebär inte att dom sträckar på sig när man drar åt!

    det innebär att gängen är skev upptill på bulten för att dom ska sitta
    kvar så länge som möjligt med tanke på trycket uppåt.

    om jag har fel vill jag höra det ifrån Saab Scania.

    kolla på bultarna så får ni se själva, så ser ni det logiska i det.

    att dom sträckar sig är orimligt, men att dom är gängade som en
    så att dom sträcker är mera rimligt.

    stål är inte flexibelt och kan inte sträckas ut!!!!! det kan vilken som helst

    , bort med fördomar, och bort med alla myter. och fram med fakta!!

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427
    Stål ær vældigt flexibelt om æn inte som gummiband, har du inte gått i skolan pøjk.....

    Alltså kan stål stræckas ut och sen fjædra tillbaka, hur fint som helst. Men, givetvis kan det øverstæckas med, vilket normalt inte ær bra.

    Om du inte tror mig, så fundera på hur en skruv egentligen fungerar och varfør det ær viktigt att dra åt dem med korrekt moment. Och skruvar ær ju ofta gjorda i just stål....



    MVH Tony
    Senast redigerat av Moderator den 2023-12-03 klockan 19:37. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Sierra 2,3 Aero

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 550
    Citat Ursprungligen postat av TomasAndersson
    sträckbultar innebär inte att dom sträckar på sig när man drar åt!

    det innebär att gängen är skev upptill på bulten för att dom ska sitta
    kvar så länge som möjligt med tanke på trycket uppåt.

    om jag har fel vill jag höra det ifrån Saab Scania.

    kolla på bultarna så får ni se själva, så ser ni det logiska i det.

    att dom sträckar sig är orimligt, men att dom är gängade som en
    så att dom sträcker är mera rimligt.

    stål är inte flexibelt och kan inte sträckas ut!!!!! det kan vilken som helst

    , bort med fördomar, och bort med alla myter. och fram med fakta!!
    Men herre jävlar...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    76
    Jag har ingen aning om hur de ser ut! Men kommer att lägga upp bilder på topp och "sträckbultarna".. Så får man se om toppen behöver en planing eller nått!

    Ha en fortsatt bra dag! Mattias
    Saab 9000 CD 1990 års modell --> växellådsras..-

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 746
    Stopp o belägg här nu....
    Som några redan påpekat så sträcks en skruv ut när den dras, det är hela grejjen med hur en skruv håller fast 2 komponenter (mätbart t.o.m med ett skjutmått).
    När skruven dras ut skapas klämkraft och det är denna klämkraft som håller ihop förbandet.
    När man konstruerar väljer man dimensioner efter den klämkraft man vill skapa och skruven stäckning lägger man någonstans mellan 75 och 90% av vad den tål.
    I vissa förband lägger man sträckningen ruskigt nära 100% såkallad sträckgränsdragning och det är i sådana förband skruven bör bytas ut.
    Topplocksförband är just ett sådant exempel.

    Skillnaden på den nya och den gamla skruven är att på den nya har man gjort en "stäckyta" längst upp på skruven:

    Nya nederst.
    Detta har man gjort för att koncentrera sträckningen till en viss del av skruven, en del som ligger långt ifrån skarven mellan block/topp och där belastningen är som störst.
    En annan skillnad är att den nya typen har en extra bricka, en bricka som innebär att friktionsvärdet under skruvskallen minskar vilket är positivt för klämkraften.

    Nu har jag bara några frågor. Vad ska man byta i samband med att man byter packningen?? Ska man byta ventiler?
    Ventiler behöver inte bytas(om man inte hittar skador) men det kan vara värt att kontrollera tätheten på de genom att t.ex. hälla i sprit i insugskanalet/avgaskanaler och kontrollera hur mycket som läcker ut i förbränninsutrymmet.
    Viss fuktning är normalt men det får inte rinna "rätt igenom".

    Det som måste bytas är packning mellan grenrör/turbo och insugspackning OM du väljer att demontera detta.
    Packningar till hålskruven på inkommande bränsleledning kan vara värt att skaffa innan bytet och likaså med hålskruven till vattenröret till turbon i toppen.
    Ventilkåpspackning skall oxo bytas samt glykol och olja (om man inte är snål förståss)

    Lycka till!

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    76
    Jajjemän! Ska byta alla packningar jag kommer åt!
    Lika bra att göra det när man ändå grottar runt i motorn. Sedan om man får ihop allt så får det bli en stor service med olja bensin och luft filter byte samt kupe filter därefter byta bromsvätskan och kanske kanske växellådsolje byte... Men det sist nämnda är bara om jag hinner! :P

    Tack för all hjälp!! MVH: Mattias
    Saab 9000 CD 1990 års modell --> växellådsras..-

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    76

    Kamkedjan...

    Då har man monterat ner allting och funderar på om kamkedjan skall bytas!
    Fick höra att man skulle kunna mäta hur långt ut kam kedjesträckaren gått och då skulle man vet om det var dags eller inte!????
    Men hur långt ut får sträckaren gå??

    Min har gått ut ungefär 20 mm!?? Behöver jag byta eller inte??

    Föresten en till fråga medans man ändå är i farten..

    Hur påverkas motorn av att det är vatten i oljan??? Självklart kommer jag ju byta olja men jag undrar ändå? Om man ska köra bara några tiotals mil och sedan byta olja eller om någon verkstad kan göra någon rengöring av systemet?

    Tack tack!! Mvh Mattias
    Saab 9000 CD 1990 års modell --> växellådsras..-

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    154

    Re: Kamkedjan...

    För 9-3 & 9-5 så ska kamkedjan bytas om sträckaren är ute mer än 13mm tror jag det var, så det är nog dags att byta. Kanske ska passa på att byta drev och sådant också, annars kan nog kedjan slitas ut rätt fort igen.
    Vattnet kokar nog bort rätt fort fast om det är större volymer vet jag inte riktigt...
    Senast redigerat av Moderator den 2023-12-03 klockan 19:40. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    76
    Okej.. Men hoppas inte att det gällde för 9000 vore ju taskigt om det var 13 mm.. Eller ren tur kanske att den hållt ihop!

    Sitter det andra drev än kamdrev och det nedre drevet längst ner vet inte vad det heter??? Ska man byta spännaren eller kan man använda samma?? Föresten vet ni om man måste ta bort transmissions kåpan om man ska byta de nedre dreven eller kan man lyckas på något annat vis??

    Ha det så bra! Tack tack för svaret!

    Mattias
    Saab 9000 CD 1990 års modell --> växellådsras..-

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 746

    Re: Kamkedjan...

    Citat Ursprungligen postat av SAAB SCANIA

    Min har gått ut ungefär 20 mm!?? Behöver jag byta eller inte??
    Är du helt SÄKER på att du gjort/mätt på rätt sätt?

    1)Den lilla skruven på sträckaren skall skruvas ut först.
    2) Plocka ut fjäder och plastpinnen innuti.
    3)Lossa spännaren.
    4) Mät.

    Gör man i fel ordning går spännarn ut max (~20mm) och resultatet blir felaktigt.
    Har du gjort helt rätt är det bara byta kedja......

    är det nån som vet hur kännsliga FTT är för höjd kompression, om man nu skulle plana toppen?
    Man planar så lite det bara går, måste man ta mycket (1-2>mm) kan det vara värt att överväga en annan topp.

    mvh Jonas

Liknande ämnen

  1. Byte av topplockspackning 9000 Ltt -96
    Av lws349 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-06-23, 07:57
  2. Topplockspackning byte saab 9000
    Av FredrikAkesson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-27, 22:28
  3. [LÖST] Knackande motor efter byte av topplockspackning 9000 -85
    Av TheMPG i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-30, 00:31
  4. Topplockspackning --> Byte på 9-5
    Av jonegren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-09-12, 21:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •