Hur ökar man tubotrycket 9000t -88? den ladar 0,6 i dag lite lite tycker jag.
Hur ökar man tubotrycket 9000t -88? den ladar 0,6 i dag lite lite tycker jag.
chip som gäller...
Reality beats fiction.
Vardagsbil: BMW 120D M-Sport.
Finbilar: Saab 9000 Aero . BMW M3 Kompressor.
Njaäe, på en -88 finns det väl ändå en APC-box att skruva i?
Mvh
/Martin
1. skruva lös förarstolen
2. Under lite annan plåt så ligger en svart låda men en stor kontakt. Står APC på den.
3. plocka lös och skruva isär
4. På själva kretskortet finns det 3 st hål och där gömmer sig 3 st pottar som du ska vrida på
5. Skruva på pott F och P efter behov. K ska du fullständigt skita i, annars kan det gå illa.
Själv kör jag maxat på F och P samt lite lödning
kolla även in http://popeye.rty.nu/2002/apctrim.htm
EDIT: Kan vara bra om du justerar tryckvakten också eller rentutav plockar bort den, valet är ditt. Finns även på popeys sida hur du går tillväga
Subaru Legacy
hur gör man när man skruvar APC-box ????? går de att seta t-rör på slangen inan turbon?
Sätta t-rör på slangen innan turbon är sk. pystrim, billigt men du ökar chanserna för rejält ras med enorm skala. Då man pystrimmar kommer det lilla APC systemet inte att kunna sänka laddtrycket när de känner av de farliga spikningar vilket slutligen resulterar i hål i kolven/kolvarna!
Sök på forumet efter APC så hittar du nog hur man ska skruva i APC boxen.
9-3 SC Aero M6 -06
Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen
hoppas du läste mitt inläggUrsprungligen postat av hstark
Subaru Legacy
Jag har kollat på di/apc boxen men de fins inga skruvar att skruva på vad göra?????????????
Då är det en tidig -89a du har, APC/DI-system dvs Chipning som gäller..
Hur vet man vad de sitter för chip? Jag har detta Chipet Saab 911854 (64-90502-03)
Hur mycke ska en 9000t -88 lada orginal min ladar 0,6. Hur kan man få mer fart? jag har 3" system luftfilter
ja du kan köpa chip och ställa in ditt laddtryck lite granna så får du genast några fler hästar.
9-3x TTID 20x9,5
vad ska jag köpa för chip och var?
hmm, det låter skummt att den laddar BARA 0.6, du bör rycka kabelskon te magnetventilen och se om det ligger kvar eller sjunker drastiskt när du stämplar på.. ligger det kvar på 0.6 så är din APC pajj och Grundtrycket uppställt för högt och ligger det UNDER 0.4-0.45 bar så bör du reglera upp Grundtrycket till JUST 0.4-0.45 bar och testa några repor igen med Magnetventilen inkopplad för att se om du hamnar runt 0.75-0.8 i stabilt Ladd..
EDIT: glömde en sak.. kolla oxo upp dina tryckslangar och framförallt om din Bypassventil rockar som den skall i annat fall kan en del ladd pysa förbi den oxo .. och du uppfattar det som att bilen inte laddar på fullt.. :EDIT...
Lycka till.!
Kör: Saab 9000 A50 -98.
vart siter magnetventilen ? och hur ändrar man grundtrycket
Vet inte riktigt va magnetventilen sitter på en 9000 men skulle tippa i närheten av turbon.. är en pryl med 3 st anslutningar som går te turbo & watgate + slangen mellan turbo & Luftmassemätaren.
Om detta är för krångligt för dig så kan du även rycka säkringen te APC systemet i din säkringsbox.
Hur du justerar laddet går till på så vis att du monterar ner din wastegate klocka + axel från turbon och vrider IN.. axeln... tills det motsvarar rätt tryck, det skall vara 0.03 Bar ber helvarv om mjag minns rätt..
Lycka till..
Kör: Saab 9000 A50 -98.
Ingen har svarat på frågan ännu väl , så jag svarar att om den är utan kat så skall den ladda 0,85 bar i mellanregistret, medan den om kat finns endast skall ladda 0,75 bar. Båda faller ett par hekto uppåt maxvarv.
Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.
Subaru Legacy
Vad har jag för chip??? chip nr: Saab 911854 (64-90502-03)
Ursäkta mig men jag lånar tråden jag också.....
SAAB 911854
----------------------------
090-101 12 439D
Står det på mitt chip (9000T -89 DI/APC)
//Mvh Chrille