Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Tungt att dra runt vevaxel?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189

    Tungt att dra runt vevaxel?

    Detta gäller en B234 från -94.
    Jag har efter ram- och vevlagerras börjat på renoveringen. Satte i nya ramlager och axiallager (original) idag. Mätte med plastigage (trodde det stavade plastiguage, men det gör det inte) och spelet var inom toleranserna men i överkant. Allt är inoljat och draget med rätt moment och rätt överfall på rätt plats. När jag drar runt det med spärrskaft, alltså endast vevaxeln, går det oroväckande trögt. Jag får ta i en hel del för att den ska rubbas. Är detta normalt?
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    310
    min b202 med nya lager o nya kolvar drar jag runt lätt med spärrskaft.
    Det har gått lätt på de motorer jag har renoverat, men det kanske är annorlunda på de nya motorerna?
    SAAB 900 cab-87,99t16 samt 9000 a50-97

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 756
    På en sån motor med ramlagerras fick de fräsa om lägena för vevaxeln på mekanisk verkstad pga att de var ovala..

    Den gick trögt att dra runt, efter det så gick den lätt och fint.

    Man fräser som sagt ner det gamla och sedan tar man lite på överfallen, inget man gör hemma i garaget iaf
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189
    Det låter allvarligt... Men jag tror inte de blivit ovala, det borde bara kunna hända om ramlagerna snurrat tycker jag, vilket de inte gjort.
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  5. #5
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 319
    Medlem#
    10610
    Vevaxeln var inte skadad då? Det får ju absolut inte vara några repor i den.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    227
    Du har inte råkat vända något av överfallen fel då? siffra mot siffra gäller... Gjorde den missen en gång, vilket resulterade i en rätt trög vev.
    Co-Founder SNOWIS Racing - Teori och praktik i fullständigt förvirrad symbios.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189
    Veven ser fin ut, absolut inga repor utan alldeles blank på lagerytorna. Man kan inte vända överfallen fel, där sitter en styrhylsa vid ena bulten och nån pinne vid andra. Angående numreringen så hoppas jag att det är samma ordning som annat, ettan vid kamkedjan...
    Kanske kan vara nån minimal skit under lagerhalvorna? Ska iväg nu och pilla lite mer. Har läst mig till att axiallagren ibland kan kärva, ska pilla bort dem för att utesluta det. Sen får jag spänna överfallen ett och ett för att förhoppningsvis få reda på var det kärvar.
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    550
    veven ska absolut inte gå trögt!Man kan väll säga så här med bara veven monterad brukar jag snurra till den med handkraft på dom mittre balans vikterna och då ska den snurra ca 2-3 varv.Gör om från början var nogrann.Annars släpp överfall för överfall för att se vart problemet ligger.
    _________________

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189
    Oj, ska det gå så lätt?
    Så är det inte ens när inga överfall är monterade
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  10. #10
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 319
    Medlem#
    10610
    Citat Ursprungligen postat av xl15
    Oj, ska det gå så lätt?
    Så är det inte ens när inga överfall är monterade
    Nja, jag tyckte då att det lät lite väl lätt för att vara sant, bytte vev och lager i en folkrace motor för några dagar sen och den gick då långt ifrån så lätt att vrida runt.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    966
    Hej!

    Har du satt överfallen i rätt ordning? Tänkte så att du inte satt 5ans överfall på 1ans plats osv?

    Mvh
    Björn

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189
    Har gjort vad jag kan nu tycker jag. Verkar jävligt skumt. Började med att rengöra ytorna på blocket och överfallen där lagren ska ligga riktigt noga. Putsade med smärgelduk, torkade rent, tvättade med bromsrengöring och luddfri trasa, var noga med att inte röra några ytor som hade med lagren att göra. Oljade in lagerytorna och vevaxeltapparna. Det blev liiiite bättre inbilldar jag mig med fortfarande riktigt trögt. Bytte plats på ramlageröverfallen så de satt "fel" mest för att testa. Med ordningen 5-2-3-1-4 istället för 1-2-3-4-5 blev det bättre men det krävs fortfarande ca 50 Nm för att få snurr på den (samma moment som man drar muttrarna på vevstakarna).
    Så vad kan lösningen vara? Köpa nytt block? Eller kan det räcka med ny vevaxel?
    Innan jag började på renoveringen gick det enklare att snurra motorn komplett med kolvar, topp, kamaxlar osv än vad det gör nu med bara vevaxel...
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    966
    Citat Ursprungligen postat av xl15
    Har gjort vad jag kan nu tycker jag. Verkar jävligt skumt. Började med att rengöra ytorna på blocket och överfallen där lagren ska ligga riktigt noga. Putsade med smärgelduk, torkade rent, tvättade med bromsrengöring och luddfri trasa, var noga med att inte röra några ytor som hade med lagren att göra. Oljade in lagerytorna och vevaxeltapparna. Det blev liiiite bättre inbilldar jag mig med fortfarande riktigt trögt. Bytte plats på ramlageröverfallen så de satt "fel" mest för att testa. Med ordningen 5-2-3-1-4 istället för 1-2-3-4-5 blev det bättre men det krävs fortfarande ca 50 Nm för att få snurr på den (samma moment som man drar muttrarna på vevstakarna).
    Så vad kan lösningen vara? Köpa nytt block? Eller kan det räcka med ny vevaxel?
    Innan jag började på renoveringen gick det enklare att snurra motorn komplett med kolvar, topp, kamaxlar osv än vad det gör nu med bara vevaxel...
    Hej!

    Har du haft fel ordning på överfallen, så skulle Jag, om jag varit du, Köpt nya lager. Lagren kan bli lite ovala / få fel form, när de suttit på fel ställen.

    Mvh
    Björn

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189
    Överfallen satt i rätt ordning när jag demonterade motorn. När jag monterade ihop den igen satte jag överfallen i rätt ordning, ettan vid remskivan. Det var när den gick så trögt att dra runt jag provade att skifta för skojs skull.
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ankarsrum, småland
    Inlägg
    939
    Jag tycker du ska testa med en annan momentnyckel...Detta hände då min motor skulle ihop. Den drog hårdare än inställt.
    prova dra typ 20nm eller ännu mindre än angivet (110nm?) och känn om den går lätt då.
    /John
    SAAB 9000 BIOPOWER DRAGRACING
    Bästa ET 10.58s bästa topspeed 226 km/h!!

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    227
    Citat Ursprungligen postat av xl15
    Man kan inte vända överfallen fel, där sitter en styrhylsa vid ena bulten och nån pinne vid andra.
    Tänkte mer på vevöverfallen
    Co-Founder SNOWIS Racing - Teori och praktik i fullständigt förvirrad symbios.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189
    Det sitter inga vevstaksöverfall på, endast vevaxeln och ramlager...
    Det här med att momentnyckeln kan visa fel är ju intressant, ska kolla på det.
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189
    Provade med en annan momentntckel med samma resultat. Även om jag bara drog bultarna till 80 Nm var det trögt. Så jag kapitulerade och körde till självplocken och köpte ett nytt block med vev, stakar, kolvar mm för 500 spänn... Men jag tänker ändå peta i de nya lagren i det blocket.
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 139
    Citat Ursprungligen postat av Mokko J
    Citat Ursprungligen postat av xl15
    Oj, ska det gå så lätt?
    Så är det inte ens när inga överfall är monterade
    Nja, jag tyckte då att det lät lite väl lätt för att vara sant, bytte vev och lager i en folkrace motor för några dagar sen och den gick då långt ifrån så lätt att vrida runt.
    Det är inte för lätt för att vara sant, veven utan stakar skall snurra jättelätt. Knycker man till i motvikterna så skall veven snurra precis som Micke skrev. Kanske inte 3 varv är ett måste men den skall gå jättelätt runt.

    Rengör och olja in, låter som något är väldigt fel i mina öron.

    /Kenneth
    "Utan tvivel är man inte klok"

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 746
    För att få en uppfattning om vad "jättelätt" är kan nämnas att vi har ett rotationsmoment på under 12Nm på motorerna på jobbet.
    Då är det en motor på 12 liter med 7 ramlager.....
    Monterat med kolvar skall det ligga på <60Nm
    Man skall alltså med lätthet dra runt axeln med näven.

    Lagerna....hur såg de ut när du demonterade de? inga repor eller andra konstigheter?
    T.o.m en pappersbit på baksidan av lagret kan få det att gå trögt....lagerspelet är inte stort...
    Hur är det med axialspel....har du det?

    MVH Jonas

Liknande ämnen

  1. Og900 -93 Går tungt vid gaspådrag
    Av FreddiFish i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-14, 20:02
  2. Vevaxel går tungt på en specifik punkt, vad kan göra detta?
    Av bart112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2009-07-29, 23:22
  3. jag går i båttankar hur tungt går det dra
    Av Kristoffer T / 1653 i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-08, 23:26
  4. Tungt att koppla ur???
    Av Dirq i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-29, 13:21
  5. Hur tungt får jag dra med en 9000CD 2.3 92?
    Av Anmoniax i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-08-14, 19:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •