Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: hur demonterar man as2 stereo 9-3 02a?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    25

    hur demonterar man as2 stereo 9-3 02a?

    ska plocka ut hela enheten för jag ska koppla in baslåda osv...(lågnivåadapter)...
    krävs de några speciella verktyg för att få ut stereo-panelen?
    eller hur gör man? vill helst inte testa mig fram och sedan få frispel och ta till våld :d

    mvh

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 231
    Brukar fungera att man trycker in tex 4st spikar i hålen på fronten och trycker lite lätt bakifrån. Prova att söka finns en del om det.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    13
    Jag försökte med spikar på min 9-5a men vågade inte ta i för mycket så jag var feg och knallade in på min lokala SAAB åf och frågade om dom hade verktyg. det hade dom så jag köpte mig en uppsättning (alltid bra å ha) kostade dock 116kr men det kändes som att det var värt.

    Mekanikern hos SAAB här i stan tyckte jag skulle ta 4 spikar och sen något i plast å bryta på sidorna med.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    13
    Jag har provat med spikar i min 9-5 '02, men attans heller att jag får lös den! Jag har verkligen inget tålamod då det gäller sånt här.

    Fick ett tips att ta lös SID(?) först, sticker ner handen och bryta lite innifrån, med spikar då också.

    Om någon har några mer utförliga instruktioner än att bara använda spikar, så tar jag tacksamt emot dom. T.ex. hur själva mekaniken fungerar där spikarna ska in, så man förstår om man gör rätt eller inte.

    "tdwiz", var det lätta med Saabs verktyg?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Hedemora Dalarna
    Inlägg
    6
    jag gjorde som så att jag försiktigt bände ut sid panelen med en kniv. sen satte jag i inseksnycklar i de fyra hålen. de ska tryckas in ca fem sex cm,, man känner att det är som en fjäder som ger sig när man trycker i de. det funkar säkert med spik med. sen när jag gjort det så tryckte jag bakpå stereon med handen, det brukar kunna gå ordentligt tungt. när man fått ut den en bit är det bara att dra ut den.// tobbe

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    13
    Tack Tobbe för svaret, ska gå ut igen och testa lossa SID'en, måste bara lugna mig lite annars går nåt sönder. Jag har VERKLIGEN inget tålamod då det kommer till detta...

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Sandnes, NO
    Inlägg
    2
    Jeg gjorde nettopp dette i min bil.
    Tor en gammel kleshenger, de av ståltråd, og klipte av 2 x 10-12 cm. Så laget jeg to stk. U av dem, og trykte dem inn i hullene. Så presset jeg disse U'ene utover, samtidig som jeg dro dem forsiktig til meg.
    Fikk ut spilleren lett som bare det!

    Et slikt verktøy er det du må lage:

    >> 1991 900i 16v 2,0 l. [solgt]
    >> 2002 9-3 Turbo 2,0 l. Sport Edition

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    13
    Tack för alla svar, jag gjorde ett nytt försök med spikarna. Satte in dom, och sedan med ett finger i kasett-bandspelaren drog jag, och så satt jag med stereon i knät!
    Var försiktig, om kasettbandaren tar skada vet jag inte, har inte ägt ett kasettband på 10 år, så jag använder den aldrig.

    Här är en bild på låsanordningen, så man enkelt kan förstå vad man måste uppnå för att få ut stereon:

  9. #9

    Re: hur demonterar man as2 stereo 9-3 02a?

    Har du lust att skicka bilden till mig i ett pm då jag ej kan se den på forumet själv har jag försökt hela kvällen men utan några framgångar, testade med plockepin pinnar och då lät det som om det fjädrade till, ska man dra ordentligt för jag tog i men det hände inget...

Liknande ämnen

  1. Hur man demonterar fronten på en 9-3 Sc
    Av mando i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-25, 22:59
  2. hur demonterar man ryggstödet ss -03
    Av Kristoffer T / 1653 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-25, 20:04
  3. Hur demonterar jag min baklucka (og 9-3)
    Av Heroo i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-19, 19:11
  4. Hur demonterar man dörrsidor på 9-3ss?
    Av sportsedan i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-05, 10:21
  5. Hur demonterar man midjelisterna på 9-3 og?
    Av green machine i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-22, 00:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •