Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: svårt att få ur 5an! hjälp!

  1. #1

    svårt att få ur 5an! hjälp!

    hejsan!

    har hittat en SAAB 9000 cse 2.3T -94 i super bra skick som jag tänker köpa. körd av en 50+
    som har bytt ut saker så fort de såg lite halv skabbig ut.. fin som bara den är den.. allt verkar så perfekt... men i ett senare mail beskrev han att man får ta i lite extra när man ska få ur 5ans växel.. han själv beskrev detta såhär:

    När man ska lägga ur 5:e växeln, så måste man ta i en aning för att den ska släppa. Det har varit så här i ca sju år och jag har fått en förklaring av Svenska Bil som jag ska försöka återge efter min förmåga. Någon form av mekanism/växelförare etc styrs i sin längsgående rörelse av två stålkulor på ömse sidor av den här mekanismen. När femman ligger i vilar stålkulorna mot ett säte av aluminium. Pga av de naturliga vibrationerna i växellådan, så nöter kulorna successivt ur var sin grop i aluminiumsätet. Detta för med sig att man måste dra lite hårdare i växelspaken när man lägger ur femman, för att kulorna ska åka upp över kanten på gropen. På 9-5:s växellåda har man bytt ut aluminiumsätena mot säten av stål, för att förhindra att det här uppstår. Det här innebär inte någon försämrad funktion eller rasrisk för växellådan, utan är mer att betrakta som ett “skönhetsfel”. Jag har därför inte brytt mig om att åtgärda problemet, utan kört med det som det är.

    Ringde SAAB här där jag bor och de sa att om man har väldigt tur så räcker det att byta olja men i sämre fall är växellådan behov av renovering som skulle gå på ca 14 000:-.

    blir så ledsen! det verkade vara den perfekta bilen!

    Men vad anser ni om växelådan? rasrisk?

    mvh Kenny

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    313
    Hej!

    Jag har ingen aning om rasrisk, men en bra begad låda kostar inte många tusenlappar.

    Mvh Stefan
    OG9-3 AERO BIOPOWER -01 No more.
    OG900T16 CAB -87
    STCS Medlem 6415

  3. #3
    någon mer?

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    om bilen är den prefeckta för dig och priset är det rätta så hade jag helt klart köpt den.

    som sagt då går att köpa en bra beg låda för några 1000lappar, då kan du ju även passa på att byta ut delarna själv om du kollar upp lite fakta.

    växellådorna är ju ofta det stora problemet på saabarna, dock så brukar ju emr problemet ligga i att växlarna är svåra att få i och hoppar ur, har alldrig hört om tidigare att de är svåra att få ur, de är inte kopplingen som är dålig och de inte kopplar ur riktigt?

    rasrisk tror jag inte om du kör vettigt, förr eller senare kommer du nog få fixa en ny låda ändå kanske, har själv ett problem med att 5an kan va lite tjurig att få i, sedan jag hade min låda på renovering, har kört snart 4000 mil så och inga ras än...
    har bilen haft "felet" i 7 år så tror jag nog inte de blir nått större problem, och så kostar inte en låda specielt mycket beg heller.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Cab hjälp OG9-3 Svårt byta kolvar?
    Av jimel i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-08-19, 13:04
  2. Hjälp! Sitter en svart DI-Kasset i när det ska vara röd....
    Av Perponken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-06, 14:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •