Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Chip till 9-3 Aero -04?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    2

    Chip till 9-3 Aero -04?

    Hej!

    Första posten i forumet - härligt. Jag äger en Saab 9-3 Aero -04 och är lite sugen på att chippa den. Vad är för/nackdelarna? Vilken leverantör skall man välja? Jag har tittat på Nordic Uhr då jag har fått för mig att andrahandsvärdet kanske inte påverkas lika mycket om man väljer en mera namnkunnig chippare? Dom påstår att man får ut ca 250hk efterchipning, någon som chippat som kan beskriva skillnaden från orginal - märks det mycket?

    Kom på en till fråga:
    Min bil är inte bestyckad med NÅGON mugghållare alls. Mycket irriterande. Vet någon vänlig själ om det finns orginaldelar att byta ut så man får lite mugghållare? Jag har instrumentpanelen förberedd för telefon med den lilla extra fyrkantiga displayen. Vilket leder mig till en till fråga: jag skulle vilja koppla in luren i bilen via blåtand - vad behöver jag då? en extra box i bagageluckan antagligen? Går dom att köpa löst? På skroten kanske?

    Tack på förhand!
    / Christoffer

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 890
    Kör med deras Steg1 i cabben, är skillnad som dag och natt, klar värt pengarna.

  3. #3
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 876
    Medlem#
    2959
    Instämmer med Pumpe3, även om jag kör modifierat St2 till min. Blir verkligen en helt annan bil. Tyvärr är kopplingarna i klenaste laget till dessa bilarna så min började slira tämligen omgående. Med ny koppling och lite nedjusterat vridmoment så funkar det grymt bra. Blir verkligen grymt rolig att köra.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    2
    Tack för svaren.. Låter som att det är värt att köra ner bilen till Nordic grabbarna. Att kopplingen är klen, är det ett faktum? lika bra att byta till något kralligare på en gång?
    / Christoffer

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Hej,

    Skillnaden på en 9-3 SS är verkligen som natt och dag. MapTun erbjuder ungefär samma effektnivåer som Nordic: http://www.maptun.com/webshop/products. ... storder=78

    Här finns en del matnyttigt också: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=179734

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 890
    Citat Ursprungligen postat av png
    Tack för svaren.. Låter som att det är värt att köra ner bilen till Nordic grabbarna. Att kopplingen är klen, är det ett faktum? lika bra att byta till något kralligare på en gång?
    Eller så får man köra mindre aggresivt

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Danderyd
    Inlägg
    83
    Citat Ursprungligen postat av pumpe3
    Citat Ursprungligen postat av png
    Tack för svaren.. Låter som att det är värt att köra ner bilen till Nordic grabbarna. Att kopplingen är klen, är det ett faktum? lika bra att byta till något kralligare på en gång?
    Eller så får man köra mindre aggresivt
    Kul kille
    9-5 Biopower - Nordic Extreme Steg 3
    Nu även med Aerobromsar

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Danderyd
    Inlägg
    83
    Citat Ursprungligen postat av png
    Tack för svaren.. Låter som att det är värt att köra ner bilen till Nordic grabbarna. Att kopplingen är klen, är det ett faktum? lika bra att byta till något kralligare på en gång?
    Tjena Christoffer ... kul att du ska trimma! Ska själv kanske ner till Nordic snart
    9-5 Biopower - Nordic Extreme Steg 3
    Nu även med Aerobromsar

  9. #9
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 544
    Medlem#
    4936
    Vad gäller mugghållare saknades det även på min gamla Vector 2003:a. Påtalade det för Saab och fick hållare installerat kostnadsfritt och fri lånebil över dagen. Kanske är för sent att påtala det för en 2004:a nu men man kan ju alltid testa.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    498

    Re: Chip till 9-3 Aero -04?

    Citat Ursprungligen postat av png
    Hej!

    Första posten i forumet - härligt. Jag äger en Saab 9-3 Aero -04 och är lite sugen på att chippa den. Vad är för/nackdelarna? Vilken leverantör skall man välja? Jag har tittat på Nordic Uhr då jag har fått för mig att andrahandsvärdet kanske inte påverkas lika mycket om man väljer en mera namnkunnig chippare? Dom påstår att man får ut ca 250hk efterchipning, någon som chippat som kan beskriva skillnaden från orginal - märks det mycket?

    Kom på en till fråga:
    Min bil är inte bestyckad med NÅGON mugghållare alls. Mycket irriterande. Vet någon vänlig själ om det finns orginaldelar att byta ut så man får lite mugghållare? Jag har instrumentpanelen förberedd för telefon med den lilla extra fyrkantiga displayen. Vilket leder mig till en till fråga: jag skulle vilja koppla in luren i bilen via blåtand - vad behöver jag då? en extra box i bagageluckan antagligen? Går dom att köpa löst? På skroten kanske?

    Tack på förhand!
    Hej!

    Beträffande körsätt sa haller originalkoppling allt fran 10 till 2000 mil med 250 hkr-kitet sa det är lika bra att ha med det i budgeten.

    Här kommer en länk som behandlar olika kopplingar:

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... highlight=

    Mvh

    Thomas Alexanderson
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Letzebuerg
    Inlägg
    137
    Min originalkoppling höll 3000 M med steg 3. och min andra koppling oxå . oxå original. fick ny på garantin (de påstod på verkstan att något var löst på lamellen hmm) har nu gått 3500 M. Om du har tur kan den nog hålla men byt upp när det är dags...
    2,0T SS -04

Liknande ämnen

  1. chip till 9-5 aero
    Av mojje74 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-03-01, 23:48
  2. Chip till 9000 aero-96
    Av andersl9000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-31, 11:03
  3. Chip till 9k aero -91
    Av JEK i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-06-07, 18:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •