Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: 900T8 spikar på höga varv!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    10

    900T8 spikar på höga varv!

    hej tänkte höra om någon kan hjälpa mig genom att svara på några "enkla" frågor :).

    Min Saab 900T8 spikar på höga varv nu när laddtrycket är höjt till 1.1bar .

    Jag undrar om jag behöver byta bränsletrycksregualtor såfall till vad för någon sen om man behöver byta spridare också ?

    Tacksam om någon iaf kan hjälpa till MVH / Benny

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Välkommen till Forumet!

    T8 är ju lite speciellt, tex har du inga vanliga spridare att byta som på tex T16 utan det är luftemängd-mätaren som pytsar ut bensinen till motorn. För att öka bränslet så brukar man mickla med bränsletrycks-regulatorn tex.

    Du kan ju börja att kolla hur tändningen står? Kanske att membranet/fördelaren inte är hundra och att tändningen inte ändras som den skall då trycket ökar. Mitt start-tips är tändningen dock, lätt att kolla med stroboskoplampa...

    Har du en T8 1989, dvs en Special? Snygga bilar, men lite jobbiga pga insprutnings-systemet inte lirar så bra med Kat tyvärr. Du har K-jettronic från Bosch i din bil isåfall och det finns en anledning till att dessa bilar försvann 1989, nämligen avgas-krav.... Finns många här som är duktiga på dessa bilar.
    MEDLEM 7032.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    10
    OKej , aa jag har en T8 Special. Då kanske det är skillnad ?
    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Välkommen till Forumet!

    T8 är ju lite speciellt, tex har du inga vanliga spridare att byta som på tex T16 utan det är luftemängd-mätaren som pytsar ut bensinen till motorn. För att öka bränslet så brukar man mickla med bränsletrycks-regulatorn tex.

    Du kan ju börja att kolla hur tändningen står? Kanske att membranet/fördelaren inte är hundra och att tändningen inte ändras som den skall då trycket ökar. Mitt start-tips är tändningen dock, lätt att kolla med stroboskoplampa...

    Har du en T8 1989, dvs en Special? Snygga bilar, men lite jobbiga pga insprutnings-systemet inte lirar så bra med Kat tyvärr. Du har K-jettronic från Bosch i din bil isåfall och det finns en anledning till att dessa bilar försvann 1989, nämligen avgas-krav.... Finns många här som är duktiga på dessa bilar.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    533
    Medlem#
    6866
    om du vet vart original bränsletrycksregulator sitter på bränsle huvudet?

    När du lokaliserat den kan inte beskriva det helt då det var länge sen jag höll på med dessa men gå på skroten eller om du har ett bränslehuvud ligger.

    Skruva ur den bulten och du får se att det sitter en bricka på bulten och sätt dit en EXAKT likadan alltså en utöver den som sitter där så får motorn mer bränsle och du borde bli av med spikningarna

    Dålig beskrivning men detta tips funkade på min iaf


  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Så var det nog ja, har hört innan... Men kolla även tändningen som jag sade, spökar ofta....

    har du nyligen köpt bilen eller? Det kryllar ju av Specialer till salu tycker jag. Härliga bilar, har haft en själv som dock fick skrotas tyvärr.

    Hur långt har den gått din bil? Fint skick??
    MEDLEM 7032.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    10
    Okej tack för hjälpen får kolla det dära ! . Jag köpte bilen för 5 månader sen kanske . men när jag köpte den så va det bara en chansning , bromsarna ur funktion och lite såna fel . Men fixa till allt och har just gått igenom besiktning felfri . den har gått ca 21000 , den är riktigt fräsch tycker iaf jag , finns inget ytligt rost och den är fin i lacken , sen så fick jag 4 stycken superaero fälgar av en kompis också . så nu har bilen perfekt ! . fattas bara stora vingen .

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    533
    Medlem#
    6866
    Hade en jag åxå saknar den....







  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Ooooohhhhh..... Sålde du den?????

    Men det är lugnt, kryllar av og900 till salu trots allt, frågan är bara hur mycket jobb man vill lägga att nå det skicket.

    Men sidoljus ala S40?
    MEDLEM 7032.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    533
    Medlem#
    6866
    japp var tämligen ensam om att ha belysning så.. Från bmw va dom och passade bra med vinkeln på glaset kontra vinklar på bilen


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •