Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Kylvätskeläckage 900i -88

  1. #1

    Kylvätskeläckage 900i -88

    Hej!

    Jag har sökt men inte funnit mitt problem diskuterat tidigare, även om liknande problem verkar finnas.

    SAAB 900i -88, 11000mil. Urkopplad AC. Borttagen katalysator. Nyligen bytt olja och filter.

    Jag körde min sambos bil i helgen och vi skuttade fram på några risiga skogsvägar ett tag innan vi tog oss ut på landsväg igen. Efter någon mil blinkar CE till, men försvinner snabbt igen. Några kilometer senare stannar vi till vid en mack, och när vi börjar svänga in så låter bilen konstigt när den får gas (lättare knackljud) och precis innan vi stannar börjar det ryka. Motortempen har gått upp och vattnet kokar. Ångan (luktar lite illa) stiger upp någonstans ifrån mitt i bilen. Efter att ha väntat ett tag fyller vi försiktigt på vatten igen (ca 6 liter). Fläkten startar på tomgång. Det verkar inte finnas vätska i oljan. Vi kör en mil och när vi stannar för att kolla igen ser vi att vätskan rinner fort igenom och droppar under motorblockets bakkant, möjligen något åt vänster (bakifrån sett). vätskan läcker inte när motorn är avstängd. Expansionkärlet är vätskefyllt.

    Nu ska vi nog köpa ny bil ändå, men vi vill gärna veta om det är värt att försöka laga den eller om den ska raka vägen till skroten. I övrigt är den väldigt fin.

    Kan det vara vattenpumpen? Går den att byta om man har tummen mitt i handen? Ca kostnad?

    Tacksam för tips.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    255
    Låter som om det skulle vara vattenpumpen ja...

    Hade liknande symptom på min 900 även om den inte tappade vatten lika snabbt.

    Efter lite konsulterande här på forumet bytte jag min pump själv.

    Kostnad runt 600:- inkl pump & glykol.

    Hade aldrig bytt innan och det tog mig ca 3h att göra.

    Mvh
    //
    Ulf

  3. #3

    Uppdatering: Lagat

    Det var vattenpumpen. Bilen blev kvar i fel stad när vi skulle ta oss till jobbet dagen efter så en bilmekaniker fick laga det åt oss. 1125kr totalt. Klart överkomligt. Tack för tipsen!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kylvätskeläckage OG9-5 B2x5
    Av Sundström i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2020-02-26, 09:27
  2. [LÖST] Plötsligt kylvätskeläckage OG9-5
    Av JSN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-05-12, 16:25

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •