Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Saab AERO med Anti spinn problem!

  1. #1

    Saab AERO med Anti spinn problem!

    Hej alla !

    Är så att jag är intresserad av en Saab AERO 2.3T (225 hk). hittat en på blocket nu:

    http://www.blocket.se/vi/12526092.htm?ca=5_s

    i annonsen beskriver säljaren att TCS-CTRL lampan har börjat lysa vilket enligt säljaren menas att bilens anti spinn system har slutat funka...

    det klarar jag mig helt utan.. utan problemet är att anti spinn funktionen och ABS funktionen går väll på samma system?

    I annonsen beskriver han även att tomgången är svag när bilen är kall och att felet med anti spinn + tomgången beror på spjällhuset....

    hur hänger detta ihop? kan inte tomgångsproblemet bero på att toppen är dålig eller nån kolv givit upp eller liknande?


    tack för alla svar!


    mvh Kenny

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 350
    Jag skulle titta på en annan bil utan TCS.Det är inge kul när det börjar strula.Den låga tomgången har med TCS,n och göra den går i limp home läge.


    Mvh

  3. #3
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    486
    Precis. Det som händer är att spjällhuset styrs av en nödvajer istället för elektriskt som det gör när inga felkoder rapporterats.

    En annan grej jag tänkte på är att det lär behövas mer jobb på motorn eftersom det medföljer ett kamkedjekit. Det är kanske inte en bra bil att börja med om du inte har mycket tålamod, tid och plats till att skruva på.

    Men får du den till att lira har du en jäkligt skön bil som går rätt bra orginal, men är lättrimmad och har väldigt, väldigt sköna säten!

    Men köp den inte i tron om att det är en rätt problemfri bil, då hade den nog inte kostat 25k.


    Några tankar från mig som köpte en CC-Aero med tcs för 21k för 2 år sedan. Man har lärt sig enormt mycket under resans gång, men ibland är det bara för mycket

    Mina små funderingar..

    /David
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  4. #4
    tack så mycket för svaren

Liknande ämnen

  1. Anti-lock problem 9000-93
    Av Rydman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-06-30, 15:32
  2. Antisladd/spinn. Kanske hjärndöd fråga men....
    Av Unisoldier i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-10-14, 21:54
  3. Dålig funktion hos TCS OG9-5 -01
    Av FenioN i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-02-08, 20:54
  4. SAAB 900 2,3I -94 ANTI-LOCK - Bulten har fastnat :( Bilder!
    Av floow i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-10-09, 11:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •