Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 50

Ämne: Vart tar oljan vägen OG9-5 B2x5

  1. #1

    Vart tar oljan vägen OG9-5 B2x5

    gjorde service på min 9-5 aero 02 för ungefär trehundra mil sen. nu är oljan slut. redan!! vart tar den vägen. ja ser inga läckage. skruvade bort cobran å kände på turbon. inget glapp. kollade tryckröret vid gasspjället. ingen större mängd olja någonstanns. har hört att de kan bli täppt i vevhusventilationen. men ja har blåst. inte för att ja riktigt vet hur de funkar me flamfälla å sånt. men de verkade inte täppt???????

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    164

    olja

    kolvringar+ventiltätningar
    9-5 Aero FaceLift Edition.

  3. #3
    Så ett komp prov borde visa de isåfall???

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    164
    kompet i din motor är det nog inget fel på. det slinker olja igenom ändå. slitna ringar/tjärvar/sot mm
    9-5 Aero FaceLift Edition.

  5. #5
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Sök på oilsludge så får du lite att läsa om ditt problem!

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671
    lugn bara, enligt Saab är det normalt att den drar 0,5 liter per 100 mil, fast din verkar ju slå det nästan
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Närke
    Inlägg
    7
    Tja
    har samma problem med min aero -00 drar sjukt mkt olja!! 1L på 100-150 mil inget läckage och den rycker inget speciellt heller...??

    skriv gärna hur det går, om du hittat ngt fel..
    Saab 9-5 Aero -00
    Nybliven Saab ägare.

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671
    Allt handlar om kolvringarna, så enkelt är det. Det kan bli bättre med nya kolvar och kolvringar, men jag vet flera bilar som rullar med "eftermarknadskolvar" som drar olja lik förbannat. Har du en Saab med T7-motor får du räkna med att det drar olja, det är klart och tydligt eftersom Saab inte kan/vill göra något åt det. Det är bara att se hur dom ändrar uppfattning, först var det ok med 1 liter på 1000 mil, sen var det ok med en liter på 500 mil och nu är det ok med 0,5 liter på 100 mil.

    mvh Fredrik
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  9. #9
    hade de varit kolvringarna. borde de väl synas på Hc värdet? men de va som bilen vore ny. men typ 0,5L på 100mil fattar väl vilken bonde till mekaniker att de inte ä normalt. å visst varvas de en del ibland?? va är hästarna till för annars...

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av knutte66
    hade de varit kolvringarna. borde de väl synas på Hc värdet? men de va som bilen vore ny. men typ 0,5L på 100mil fattar väl vilken bonde till mekaniker att de inte ä normalt. å visst varvas de en del ibland?? va är hästarna till för annars...
    "Katten" fixar detta, den tar även bort all oljerök givetvis på bekostnad av avsevärt kortare livslängd.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404
    Byt kolvar i motorn så försvinner problemet.

    Sen om de drar olja även man bytt kolvar så kan de vara annat i motorn som är fel.
    Inte ovanligt innan vevlager ras att motorn drar mer olja än normalt!

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    336
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Byt kolvar i motorn så försvinner problemet.

    Sen om de drar olja även man bytt kolvar så kan de vara annat i motorn som är fel.
    Inte ovanligt innan vevlager ras att motorn drar mer olja än normalt!

    MVH

    F
    Varför skulle en motor dra mer olja innan ett vevlagerras? Kanske så att motorn börjar dra olja och man kör med för lite i så att det rasar för det?
    CosmoBlå 9-3 Aero -01

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404
    Citat Ursprungligen postat av TeamKarlsson
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Byt kolvar i motorn så försvinner problemet.

    Sen om de drar olja även man bytt kolvar så kan de vara annat i motorn som är fel.
    Inte ovanligt innan vevlager ras att motorn drar mer olja än normalt!

    MVH

    F
    Varför skulle en motor dra mer olja innan ett vevlagerras? Kanske så att motorn börjar dra olja och man kör med för lite i så att det rasar för det?
    Nej!
    Jag har haft att en motor börjat dra en onormal mängd olja innan vevlager ras på en 9000 2,3
    En kompis hade lika dant på sin 9000 innan de hände.
    Lyssna efter lite skrammel från motorn om den drar olja och de är bra kolvar och kolvringar i motorn.
    Sen har man en trimmad motor kan de dra lite olja eller lite otät topp packning men annars inte.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  14. #14
    [quote=Fredrik.j]
    Citat Ursprungligen postat av TeamKarlsson
    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik.j":2jne0nsf
    Byt kolvar i motorn så försvinner problemet.

    Sen om de drar olja även man bytt kolvar så kan de vara annat i motorn som är fel.
    Inte ovanligt innan vevlager ras att motorn drar mer olja än normalt!

    MVH

    F
    Varför skulle en motor dra mer olja innan ett vevlagerras? Kanske så att motorn börjar dra olja och man kör med för lite i så att det rasar för det?
    Nej!
    Jag har haft att en motor börjat dra en onormal mängd olja innan vevlager ras på en 9000 2,3
    En kompis hade lika dant på sin 9000 innan de hände.
    Lyssna efter lite skrammel från motorn om den drar olja och de är bra kolvar och kolvringar i motorn.
    Sen har man en trimmad motor kan de dra lite olja eller lite otät topp packning men annars inte.

    MVH

    F[/quote:2jne0nsf]


    Jag har problem med oljesvinn i min 9000 2,3t, jag kan inte se något läkage nånstans men jag ska boka tid för komptest och se om de kan ge något.
    Bilen har börjat dra olja dom senaste 1000-1500 milen, men exakt mängd den drar vet jag tyvärr inte.. men runt en liter på 4-500 mil.

    Min bil har dock totalt renoverad motor förra vintern då både kolvar,ringar,stakar och alla möjliga lager bytes. Den borrades även upp till 2.4l och en massa annat gjordes i motorn.. info om allt som gjorts finns på min garagetsida.
    Ihopmonteringen av allt gjordes av förra ägaren(en polare) och hans far. Dom äger en saabdemontering och kan sina saker men alla kan vi ju missa något

    MVH//Nicklas
    SAAB 9000 "aero"-95 SÅLD med en tår i ögat http://www.garaget.org/?car=25727
    SAAB 900 s -94 (bruksbil)
    Söker nu ny bil för nytt projekt

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Danmark
    Inlägg
    163
    Hej Knutte66 och Axel78.

    Har ni uppgraderad Vevhusventilationen, till version 6? Om ni inte har - det bör fixa det mesta av oljaförbrukningen.

    M.v.h.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Och kolla den MYCKET viktiga backventilen till vevhusventilationen, detta gäller både T7 och T5 bilar. Denna sitter emellan nipplen från ventilkåpan, på en vackumslang till insuget/spjällhuset.
    Denna ska inte släppa vackumet på 15s om du suger från ventilkåpanssida av ventilen.
    Läcker denna igenom, så får du luftöverskottet som turbon arbetar upp, rakt in i motorn, och som följd så skickas oljan ut genom vevhusventilationen. Har man otur så går även tätningen i lagerhuset på turbon på avgassidan av detta.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    58
    kompisens 9-5 2,3t -00 förbrukade extremt mycket olja, 0,5-1 liter/tank om han körde hårt (vilket han oxå alltid gör).
    Hjälpte honom byta till T5-kolvar och nu drar den ingen olja längre!
    Kan därav konstatera att det i alla fall på den bilen hjälpte med "kolvbyte"

  18. #18
    uppgraderad vevhusventilation, de vet jag inget om. inget som hänt under min tid me pärlan iaf. går de att se på något sätt?? lämnade in bilen på verkstad dom hittade inget fel på vevhusventilationen. backventilen har ja kollat. men inte om den håller vacumet i 15s. ska ta en titt på de. men om de ä kolvar eller ringar måste de väl synas på ett komptest?? Pratade me en kille som varit på typ information om olja. han sa att saab bara går att köra på en sorts olja?? EDGE eller nått liknande? allt annat va förbjudet? likadant me någon ford.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Danmark
    Inlägg
    163
    Knutte66.

    Det me oljan är "rubbish".

    Ang. vevhusventilationen, så ska dom inte kolla om den är okay. Dom ska byta ut till version 6 - om det inte redan är sket. På min '02 9-5'a försvann oljaforbrukningen med uppgraderingen av VV.

    M.v.h.

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Citat Ursprungligen postat av knutte66
    uppgraderad vevhusventilation, de vet jag inget om. inget som hänt under min tid me pärlan iaf. går de att se på något sätt?? lämnade in bilen på verkstad dom hittade inget fel på vevhusventilationen. backventilen har ja kollat. men inte om den håller vacumet i 15s. ska ta en titt på de. men om de ä kolvar eller ringar måste de väl synas på ett komptest?? Pratade me en kille som varit på typ information om olja. han sa att saab bara går att köra på en sorts olja?? EDGE eller nått liknande? allt annat va förbjudet? likadant me någon ford.
    Tyvärr är det väldigt svårt att se om ringarna tätar dåligt med ett komptest. Hade du haft en sprucken kolv så möjligen kan du se det, men även där kan sprickorna ibland täta sig när man kör på starten, för att sära sig när motorn går eller belastas.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Ny turbo men vart tar oljan vägen nu ?
    Av Basso i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-06-13, 15:28
  2. Vart har 2.8T tagit vägen?
    Av Fredrik1765 i forum Allmänt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2009-12-27, 23:29
  3. vart tar oljan vägen?
    Av NEPTUNE GREEN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-09-15, 21:32
  4. Vart tar volten vägen ? 12.86 -> 11.4
    Av csan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-27, 21:13
  5. Vart f*n tar bromsoljan vägen????
    Av EmilJ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-17, 21:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •