Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Angående åtagande av garanti från Bilhandlare

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231

    Angående åtagande av garanti från Bilhandlare

    Hej!

    Kunde inte komma på en bättre rubrik men det är så att jag står inför ett problem. Är så att sen jag och min sambo köpte våran Saab 9-3 SS 2.0t -03 i April i år så har vi haft en hel del problem. Vissa mindre problem men även ett större.

    Det är så att sen starten så har jag haft problem med att bilen ibland när man startar upp den skrammlar HÖGT från vänster sida av motorn och att ljudet då påminner om en diesel fast oftast mycket högre. Det här problemet är nåt jag försökt påpeka sen start, men det har inte känts som varken bilhandlaren eller dom andra verkstäderna som ingår i koncernen riktigt har vilja tagit tag i det förräns idag tre månader senare!

    Jag bad verkstaden kolla upp problemet redan första gången jag var inne med bilen, ca: 2 veckor efter bilköpet, men dom ansåg att dom då inte hört nåt, och därför inte brytt sig om det, och sådär har det rullat på tills förra veckan när dom ÄNTLIGEN i en annan Saab verkstad tog sig tid efter att jag tjatat om det och att felet då "turligt" nog uppstod inne i själva verkstaden. Detta utlöste då en hel del aktivitet från meckarna som då försökte felsöka upp vart det kom ifrån, men ljudet hann då tyvärr försvinna innan dom kunde fastställa vart i motorutrymmet det kom ifrån. Dom bad mej då återkomma till slutet av veckan då jag ändå skulle fixa en 9000mila service på bilen.

    Men så nu i helgen rann bägaren över för mej då ljudet vart så högt att jag trodde nånting skulle tränga ut ur motorblocket, och jag kunde själv då ganska enkelt härleda vart ifrån ljudet kom i motorn. Så jag tog kontakt med verkstaden i måndags och idag fick jag äntligen en förklaring.

    Dom menade att detta problem hade dom upplevt på nån annan Saab 9-3 SS av -03:ans årsmodell. Problemet ansåg dom efter ha slagit lite i datorn på den Saab:en, hade uppkommit genom att kamkedjans sträckare hade varit dålig i kombination med en taskig oljepump. Detta hade enligt dom lett till att oljetrycket inte kom upp tillräckligt fort och att detta missljud då infunnit sig.

    Dom ansåg på denna verkstad att detta var ett klart fall av garanti- åtagande ifrån bilförsäljaren och att jag skulle ta kontakt med honom, då kostnaden för denna lagning skulle kunna bli rätt stor. Då jag frågade kundmottagaren på denna verkstad om inte detta var nåt han ändå kunde ta upp med försäljaren, då han ändå hade haft mycket kontakt angående andra garantifel på bilen, så ansåg han att han fått så mycket skit av försäljaren då när dom varit i kontakt att då han hellre såg att jag ringde upp försäljaren.

    (Detta är ju dock en reaktion jag kan förstå då denna bilförsäljare är den klart mest otrevliga och ovilliga försäljare jag någonsin mött. När jag frågade om saker på bilen, började han istället ignorera mej och prata semesterminnen med min sambo. Detta var tydligen också en åsikt som flera verkstäder/butiker inom denna koncern delade mej. Det var jättekul att sälja en bil, men att hjälpa till när strulena hopade sig var inget försäljaren tydligen gillade alls.)

    Problemet då efter denna långa historia är:

    Hur tycker ni? Har jag rätt att komma tre månader efteråt dragandes med detta? Vad har man för rättigheter när man köper begagnad bil via bilhandel? Jag har ju ändå påpekat felet redan veckan efter eller 2 veckor efteråt och även haft bilen inne för detta.

    Stora problemet jag har är att jag alldeles för snäll/feg och kass när det gäller sånt sånt här, att jag är rädd att han ska köra över mig när det gäller detta problem. Han har redan fått byta mugghållaren (under protest) som var trasig vid köpet, en felande centrallåsknapp (Där tyckte han att vi skulle dela på kostnaden, då han ansåg att jobbet på plus materialet skulle kosta runt 1200kr, nåt som sen vekstaden garvade åt och påpekade att knappen kostade 350kr och gick att byta på ett nafs, och att dom skulle bjuda på det) plus att jag också fått veta att en handbromsvajer också är av, frambromsarna är slut, detta till en kostnad av 2700kr, även fast han enligt sig själv skulle gå "igenom" bilen innan köp. Kan ju påpeka att bilen bara har gått ganska lugna 700mil sen vi köpte den.

    Behöver nog knappast påpeka att vi är rätt besvikna efter det här bilköpet...144.000kr och den här servicen...*suck*

    Ni får ursäkta min taskiga meningsuppbyggnad...

    Tackar för alla svar!
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  2. #2
    Grundladd Turborulles avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    277

    Re: Angående åtagande av garanti från Bilhandlare

    Citat Ursprungligen postat av Renjaveln
    Detta är ju dock en reaktion jag kan förstå då denna bilförsäljare är den klart mest otrevliga och ovilliga försäljare jag någonsin mött.
    Köpte du möjligen bilen på Blennows Bil i Skurup?

    Enligt köplagen så har du rätt att reklamera alla fel i två år efer köpet. Alla fel som uppträder under de första sex månaderna anses per automatik ha funnits när du köpte bilen Fel som du hittar efter sex månader måste du bevisa att de fanns när du köpte bilen.

    Här är det alltså solklart att säljaren ska stå för reperationen. Vill han inte så anmäl fallet till Allmänna Reklamationsnämden. Se bara till att du för en skriftlig kommunikation med säljaren och bekräftar vad som sagts på telefon skriftligt. Fixa även ett intyg från verkstaden vad felet bestod i och hur det uppstått. Den som har den bästa dokumentationen vinner!

    Om du får rätt hos ARN och säljaren inte vill följa ARN:s utslag, så tar MRF över kostnaden för reparartionen. Under förutsättning att handlarn är med i MRF förstås.

    Så ge dig inte, du har rätten på din sida!
    BMW 328 GT M-sport
    Tidigare: og900 turbo 3d 1980, og900 turbo 3d 1981, og900i 3d 1985, Volvo 744 GLE 1988, 9000 CSE 1994, 9-5 Aero SC 2004
    https://www.garaget.org/Turborulle

  3. #3
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996
    Om han strular när du snackar med honom så kan du ta hjälp av din konsumentvägledare hur du ska göra!

    Ring till din kommun så kopplar dom dig!

    Börja med att läsa detta. http://www.konsumentverket.se/mallar/sv ... goryID=892

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    319

    Re: Angående åtagande av garanti från Bilhandlare

    Citat Ursprungligen postat av Turborulle
    Alla fel som uppträder under de första sex månaderna anses per automatik ha funnits när du köpte bilen Fel som du hittar efter sex månader måste du bevisa att de fanns när du köpte bilen.
    Om de inte fanns listade på varudeklarationen...

    Fick du se nån varudeklaration? Om inte så har dom skitit i det blå skåpet. Då lär du ha rätt att få alla fel som finns på bilen fixade.
    (det är dessutom olagligt)

    Mvh. Stefan
    OG9-3 AERO BIOPOWER -01 No more.
    OG900T16 CAB -87
    STCS Medlem 6415

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Halloj!

    Nej, nån varudeklaration har dom inte visat. Jag var bara med och provkörde bilen innan vi sen slog till på den, och där fick vi inte se några sådana papper. Inte hellre sa han någonting om det när vi sen gjorde upp det hela så att säga..Han sa att han hade fått i bilen dagen innan, och att han då inte hunnit fixa till bilen. Han ville hellre dessutom prata om semestern han varit på med min flickvän än att svara på min frågor angående bilen. P.g.a problem med magen så har jag svårt att göra vissa saker, så min flickvän och hennes far fixade dom sista detaljerna och hämtade bilen utan mej.

    Bilhandlaren är dock MRF ansluten enligt vårt kvitto.

    Dock vill jag inte hänga ut bilhandlarens firma förräns jag vet hur det går. Mycket tack vare att jag inte vill slänga skit på den andra hjälpsamma handlaren som också ingår i samma firma.

    Turborulle: När du skriver att alla fel inom upkommer inom 6 månader ska räknas per automatik som garanti. Kan jag även räkna sånt som bromsarna och den där vajern för handbromsen med? Är inte det slitgrejor? Är ju iaf 2700kr som droppade ner i knäet och jag lär ju knappast kört slut bromsarna/handbromsen redan på 700mil i en väldigt liten stad med omnejd.
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  6. #6
    Grundladd Turborulles avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    277
    Citat Ursprungligen postat av Renjaveln
    Turborulle: När du skriver att alla fel inom upkommer inom 6 månader ska räknas per automatik som garanti. Kan jag även räkna sånt som bromsarna och den där vajern för handbromsen med? Är inte det slitgrejor? Är ju iaf 2700kr som droppade ner i knäet och jag lär ju knappast kört slut bromsarna/handbromsen redan på 700mil i en väldigt liten stad med omnejd.
    I princip så gäller det allting, utom de fel som du blivit upplyst om och accepterat när du köpte bilen. Jag vet inte om det finns något utrymme för tolkningar där man skulle anse att vissa slitdetaljer skulle undantas från garantiansvaret, men det är bäst att låta ARN avgöra. Du ska ta med alla fel som uppstått under de första sex månaderna i din anmälan. Bromsarna hör f.ö. till trafiksäkerhetsdetaljer, så det borde man i så fall se extra allvarligt på.

    Helt avgörande för framgång är dock, som jag tidigare sa, att du har en mycket välstrukturerad och komplett dokumentation till din anmälan. Det blir helt avgörande för bedömningen om bilhandlaren konstrar!
    BMW 328 GT M-sport
    Tidigare: og900 turbo 3d 1980, og900 turbo 3d 1981, og900i 3d 1985, Volvo 744 GLE 1988, 9000 CSE 1994, 9-5 Aero SC 2004
    https://www.garaget.org/Turborulle

Liknande ämnen

  1. Fråga angående garanti.
    Av JohnM i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-21, 20:05
  2. Åtagande 19052 hos Saab??
    Av 9-3 Mike i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-11-17, 13:54
  3. Fråga angående garanti på oilsludge!
    Av 9-5 halmstad i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-07, 14:23
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-07-08, 23:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •