Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Stereo problem! Hjälp!!!!!

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    521

    Stereo problem! Hjälp!!!!!

    Hej! (9-3 SE 2.0T år-01)

    har precis byggt ljud i bilen och även så bytt ut orginal stereoenheten till
    en Alpine CDA-9855R.

    Allt är inne och spelar kanon fint. Men har tre problem som jag undrar om man kanske kan få hjälp av eller tips:?

    Det första är att Jag måste ha på bilen i strålkastarläge eller ha i gång bilen för att kunna spela musik.

    För det andra så spraras inga inställningar på stereon då jag startat om den.

    Och för det tredje, så låter det mindre kul i högtalarna då jag har på musik och då jag bara stänger av bilen. Det liksom smäller i dom. Så det jag gör, är att jag stänger av stereon innan jag slår av motorn.

    Så vad kan det vara för fel? Är det någon speciel kabel som inte ligger rätt? Har det något med direktström/tändningsström att göra?

    Tack på förhand!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Alingsås.
    Inlägg
    456
    Dom 2 första har ju med att du troligtvis inte kopplat in minet på stereon.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    521

    Stereo problem!

    Vilken kabel är minnet då? Var sitter den?


    //Jonas

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Alingsås.
    Inlägg
    456

    Re: Stereo problem!

    Citat Ursprungligen postat av Braather
    Vilken kabel är minnet då? Var sitter den?


    //Jonas
    Brukar vara gul på stereon, och samma i bilen om folk inte skarvat.
    Men är ju inte säkert dom använt minne innan, isåfall drar du bara en liten kabel från nått som har ström hella tiden, batteri, säkring eller så.

    /mikel

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    521

    stereo

    Okey, men det ska i allafall vara gul på Stereon då? Vanligtvis?

    Tack för det!

    //Jonas

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571
    3:an låter som att det är dålig jordning till stereon eller steget om du har något extra sådant.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    521
    JAg har ju steg till framsystemet och ett till basen.. 21kvadrats jordkabel har jag till det.. Eller vad tänker du på då?

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571
    Tänkte att det kan vara dålig kontakt vid jordpunkten eller en illa vald jordpunkt. Är jordkabel och +kabeln i samma dimension?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Alingsås.
    Inlägg
    456
    Citat Ursprungligen postat av Braather
    JAg har ju steg till framsystemet och ett till basen.. 21kvadrats jordkabel har jag till det.. Eller vad tänker du på då?
    Ja brukar va gul på stereon.
    Det borde ju räka, men han menar någ så att du fäst kabeln vid en bra jord punkt!
    Och så att det är samma dimension på ström och jord.
    Du har inte korsat ström och lågnivå kabeln?

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    521
    Där fick du mig nog kanske att tänka till. Det kan hända att det är det steget som jag inte har samma dimenstion på kablarna.. ..Men kan det verkligen göra så att det blir sådant ljud i högtalarna? Har en bra jordpunkt i og9-3 bagagfästerna..

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Alingsås.
    Inlägg
    456
    Citat Ursprungligen postat av Braather
    Där fick du mig nog kanske att tänka till. Det kan hända att det är det steget som jag inte har samma dimenstion på kablarna.. ..Men kan det verkligen göra så att det blir sådant ljud i högtalarna? Har en bra jordpunkt i og9-3 bagagfästerna..
    Ja om skillnaden på dimensionerna är stora så kan det göra skillnad i ljudet, också det klipper.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    521
    Citat Ursprungligen postat av M.Persson86
    Citat Ursprungligen postat av Braather
    JAg har ju steg till framsystemet och ett till basen.. 21kvadrats jordkabel har jag till det.. Eller vad tänker du på då?
    Ja brukar va gul på stereon.
    Det borde ju räka, men han menar någ så att du fäst kabeln vid en bra jord punkt!
    Och så att det är samma dimension på ström och jord.
    Du har inte korsat ström och lågnivå kabeln?
    Förstod det ja..ska kolla det. Korsat hur?

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Alingsås.
    Inlägg
    456
    Förstod det ja..ska kolla det. Korsat hur?[/quote]

    Ska helst ha iallafall en 5-10cm mellanrum då det kan bli störningar, brus och sånt i högtalarna om dom drass jämte varan för mycket.
    Sen så är det klart att dom ligger nära varan ibland.
    Kan också vara så att nån högtalare/högtalarkabell ligger emot jord/plåt kanske?

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571
    Citat Ursprungligen postat av M.Persson86
    Förstod det ja..ska kolla det. Korsat hur?
    Ska helst ha iallafall en 5-10cm mellanrum då det kan bli störningar, brus och sånt i högtalarna om dom drass jämte varan för mycket.
    Sen så är det klart att dom ligger nära varan ibland.
    Kan också vara så att nån högtalare/högtalarkabell ligger emot jord/plåt kanske?
    Jag röstar för minst 2 dm, helst på varsin sida om bilen. Men då gillar jag att ha god marginal

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Alingsås.
    Inlägg
    456
    Jag kan bara hålla med där, men sa ju helst
    E ju bara så att inte alla orkar ta den tiden det tar att dra så seriöst.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    521
    Var nere och kolla lite..Jag har ju samma jordningspunkt på båda stegen.
    Så ska jag se till att flytta den ena jorden till den andra sidan av bilen, där det finns en likadan bult? Är det detta som kanske gör detta ljud? :/

    För jag har en 30mm kabel som sitter på samma jordpunkt som 22mm kabeln...ikke bra?

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm / Söderort
    Inlägg
    97

    Re: Stereo problem! Hjälp!!!!!

    Citat Ursprungligen postat av Braather
    Hej! (9-3 SE 2.0T år-01)

    har precis byggt ljud i bilen och även så bytt ut orginal stereoenheten till
    en Alpine CDA-9855R.

    Allt är inne och spelar kanon fint. Men har tre problem som jag undrar om man kanske kan få hjälp av eller tips:?

    Det första är att Jag måste ha på bilen i strålkastarläge eller ha i gång bilen för att kunna spela musik.

    Är inte den brutna strömmen till stereon kopplad via tändningslåset? Isåfall kan du bara spela just när du vrider på radioläget och när bilen är igång. För att avhjälpa detta dra ström förbi tändningslåset, direkt från batteri med säkring till stereon, är för det mesta den röda kabeln i stereon.

    För det andra så spraras inga inställningar på stereon då jag startat om den.
    Nix, ingen minnesström inkopplad. Gul kabel från stereon direkt till plus, säkra av den för säkerhets skull. Drar iofs knappt nån ström men det är nog lika bra ändå.

    Och för det tredje, så låter det mindre kul i högtalarna då jag har på musik och då jag bara stänger av bilen. Det liksom smäller i dom. Så det jag gör, är att jag stänger av stereon innan jag slår av motorn.

    Så vad kan det vara för fel? Är det någon speciel kabel som inte ligger rätt? Har det något med direktström/tändningsström att göra?

    Det där med jordpunkter är viktigt, om du tror att det borde räcka kan du passa på att lägga på en klutt batteripolsfett för mer kontakt...

    Tack på förhand!
    SAAB og9-3 Steg 221hk
    Opel Vectra 4x4 turbo 260hk

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    521
    ??? öö va?

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm / Söderort
    Inlägg
    97
    vad var det som va ÖHH?? ser lite konstigt ut bara, har skrivit lite mellan dina rader, glömde att ta bort quote... har eventuella lösningar åt dig där...
    SAAB og9-3 Steg 221hk
    Opel Vectra 4x4 turbo 260hk

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    521
    Citat Ursprungligen postat av Excalibur
    vad var det som va ÖHH?? ser lite konstigt ut bara, har skrivit lite mellan dina rader, glömde att ta bort quote... har eventuella lösningar åt dig där...
    Förlåt! Jag kollade inte, såg det som att du bara hade skickat de jag skrev innan igen? Men så var det inte. Och dina svar var väldigt bra och tydliga. Ska allt ta och kolla detta så fort jag kan.

    Tack för all hjälp till er som skrivit!

    //Jonas

Liknande ämnen

  1. Hjälp mig ni som kan stereo!!
    Av Daniel2,0T i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-02-20, 01:23
  2. PANIK HJÄLP SÖKES !!!! problem med ORGINAL STEREO !!!!
    Av WoX i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-19, 19:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •