Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Konvertera bakbromsar 900ng

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    839

    Konvertera bakbromsar 900ng

    Hej

    Har svurit åt min handbroms på min 900 -96:a flertalet gånger o sist nu idag. Försökt justera den kors o tvärs men blir aldrig bra; tar ojämt på varje sida, ligger an ibland och spaken inne i bilen tar högt.
    Haft den både hos Saab och en annan verkstad för justering men blir aldrig bra tycker jag. Skivorna, backarna och vajern är drygt 1-2 år gamla.

    Kan man konvertera på något sätt och slippa detta problemet ? (verkar vara problem överlag med handbromsen på 900ng) ?

    /Martin
    Saab 900 SE Turbo -96 (19600mil 2008-10-10)

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568
    Jag upplever det inte som ett problem.

    Däremot har ja märkt att endel har fel hjulbultar, lite för långa så det så sett drar sönder grejjorna.

    Har du nya saker ska de funka bra.

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037
    Plocka isär och se till att allt är uppsmörjt. Jag hade ínga problem med p-bromsen på min 900. Man kan inte bara köra å tro att allt håller i flera år... men måste plocka ner och smörja upp med jämna mellanrum... så slipper man bekymmer.
    Gone country....

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    839
    För 1-2 år sedan byttes skivor, handbromsbackar med tillhörande fjädrar, belägg och vajer (2 delad). Borde inte behöva smörja redan nu känns det som. En illa konstruktion man har till handbromsen...

    Finns det inen Saab som har bättre konstruktion som man kan använda sig av på en 900ng ??
    Saab 900 SE Turbo -96 (19600mil 2008-10-10)

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Exakt samma handbroms finns på flertalet tyngre Oplar och där fungerar det nästan jämt. Har verkstad själv och renoverar man en Opel handbroms på 50 dito Saab så är det nog att ta i ändå.
    På 900 så är förvisso det största problemet wiren som går i massor me dböjar så mycket av kraften försvinner men det ska inte var anåt problem att få den bra och sen inte att förglömma, man måste använda den regelbundet...............

    Det enda man kan konvertera till är ju ok med inbyggd handbroms men jag lovar, det är ett frekvent bytande av dessa ok också så helt slipper man inget problem.........

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    upplever faktiskt inte problemet så stort som många tycker..
    visserligen är min handbroms sönder men inte pga klossar eller vire... eller nått som för den delen kan beskyllas saab heller då jag drog sönder fästet i golvet helt själv

    de som brukar va problemet är ju slitna backar eller dålig vire.

    om du upplever att de ligger på, köp en slägghammare, funkar ypperligt börjar de gå lite trögt så ett par rejäla slag så går de fint igen och man kan spänna lite till, och tillslut så funkar de kalasfint.

    det enda jag upplever jäkligt är den delen av bytet när man ska vrida runt brickan på fjädern för att låsa fast klotsarna, de kan ta sin lilla tid, jag har inte kommit på någon riktigt bra lösning som jag kör med.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Mälardalen Ransta
    Inlägg
    26
    Jag håller med dig mortimer! Jag hatar handbromsen på 900ng!
    Dags för besiktning...jag justerar spännskruven..händer ingenting..skruvar åt till det tar stopp..hjulet rör sig fortfarande. *suck*
    River isär och upptäcker att ena backen har limmet släppt på! ringer runt till mackar och får tag på ett par och smäller dit och rengör allt och testar..tar lite bättre men helt klart dåligt. *börjar bli trött och irreterad*
    Dag 2 köper nya bromsskivor/trummor bak och gör om allt igen..resultat inte mycket bättre *fly förbaskad* köper nya handbromsvajrar och monterar dit..nu börjar man märka skilnad..justerar spännskruven och skruven som spänner vajern under handbromsen..har gått efter hanyes bok och det verkar inte bita på min bil alls! efter mycket jäklande så fick jag handbromsen att fungera med detta upprepar sig nästan likadant år efter år vid besiktning..ingen annan bil har varit så känslig..9000 är ju en drömm att arbeta med och har bättre bett i handbromsen! så jag anser att handbromshandtaget är den felande länken..för handbromskonstruktionen är ju liknande på 9-5 men med bättre handtags funktion/rörelse..eller är min -94 ett måndags exemplar?
    Full fart spar tid...

Liknande ämnen

  1. Bakbromsar 9-5
    Av saabsport83 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-08, 21:58
  2. NG 9-3 bakbromsar på en OG 9-3
    Av Nurmi i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 13:19
  3. BakBromsar ng900 vs 9-3og
    Av MrJo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-11, 22:27
  4. Montering bakbromsar 900ng
    Av mortimer i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-16, 13:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •