Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: kabeldragning baslåda

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    338

    kabeldragning baslåda

    jag undrar hur man kan dra strömkabeln genom torpedväggen. Jag har rivit loss plastskyddet under ratten. men ser inget hål man kan dra strömkabeln genom.. Sen kan man dra kablar i dörrlisterna? dom sitter som f*n på min bil :/

    mvh Jonas
    Saab 9000 a50 -97 2,3t

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    521

    trä kabel!

    Om du kollar inne i motorrummet. PÅ torpedväggen, snett nedvid under säkringsboxen sitter det en gummiknopp.(Har för mig att det finns en på höger sidan) En rund gummi platta ca 3cm i diameter. Den kan du sticka hål i. För att sen få igenom kabeln så tar du ståltråd som du sätter fast med isoleringstejp runt kabeln. Sen så smörjer du in kabeln med lypsyl (Funkar skit bra). Så är det bara att börja dra in kabeln i hytten.
    Sen som du sa, så finns det bra löpbanor att lägga ner babeln i längs med instegslisterna. Bara att dra av dom, de sittar med 3 klipps vardera.

    Hoppas du fick en någurlunda förklaring
    Jag kan annars springa ut till bilen och fota så du ser var du ska dra igeonom kabeln

    Lycka till!

    Mvh jonas

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    521

    kabel

    Jag litade inte på mig själv, så jag tog en bild. Jag får rätta mig själv! Du ska se till att dra Strömkabeln på VÄNSTER sida i motorutrymmet. Så du ska ta bort handsfacket istället för plasten under ratten. Här har du bild på var du ska dra igeonom kabeln. DU ser den röda kabeln på bilden och den bruna, breda. Båda två går till mina två steg..(Du gör alltså hål i den "gummiknoppen". Men sen kan du göra det jag i mitt tidigare inlägg med ståltråd och lepsyl
    Dålig bild dessvärre!



    Mvh Jonas

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 231
    Det går att dra in på förarsidan om man vill, ska finnas en genomgång bakom kopplingspedalen har jag för mig att det är. Jag tycker att den vägen är väldigt bökig att gå så jag har dragit som Braather

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    338
    okej då får ja sätta tillbaka allt:d..
    men hur får ja bort handskfacket har kollat men hittar inga skruvar:/..
    sen om ja vill dra lågnivå kabeln på förarsidan.. hur ska ja dra den på ett bra sätt... sen kolla ja på listerna vid instigningslisten.. hur får ja bort dom :S
    Saab 9000 a50 -97 2,3t

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    521

    kabel

    Citat Ursprungligen postat av Jonas_b
    okej då får ja sätta tillbaka allt:d..
    men hur får ja bort handskfacket har kollat men hittar inga skruvar:/..
    sen om ja vill dra lågnivå kabeln på förarsidan.. hur ska ja dra den på ett bra sätt... sen kolla ja på listerna vid instigningslisten.. hur får ja bort dom :S
    Handsfacket sitter med ca: 5-7 torks plus en skruv till högerkanten/ snett till höger om facket. Torksen ser du då du öpnnar de där små fickorna som siter på listkanten, innanför facket. Finns även två torks på högersidan om facket.
    Sen så ser du till att dra handsfacket rakt mot dig. Och efter du dragit en bit så ser du till att dra ut kabeln för lampan som sitter på vänster baksidan facket. Efter det så är facket löst för att ta av.
    Lägnivån kan du då se till att dra på bästa sätt på andra sidan bilen, där du tänkte dra strömkabeln från första början. Så där kan du se till att lossna plasten under ratten då. Så får du slingra upp lågnivån på bästa sätt- Det är ganska trångt och bökit, men det ska gå.

    Som jag sa ang listerna så ser du till att dra dom rakt upp bara. var inte rädd att ta i. De klippsen just där, är rätt tåliga. Om man jämför med de andra klippsen som hela bilen är uppbyggd på så är de vädligt klena och går lätt sönder. Så dra rakt upp. Ta använding av en lång mejsel annars och bend upp dom.. De är lite svåra att få bort första gången

    Lycka till!

    //Jonas

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    338
    okej tack för all inofrmation ska testa imorgon och kolla om ja lyckas:d
    Saab 9000 a50 -97 2,3t

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    521

    kabel

    Tycker jag allt! Uppdatera gärna så jag vet hur det går för dig

    Mvh Jonas

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    521

    kabel!

    PS. Se även till, då du drar bort handsfacket, att lossa en bit från dörrlisten i kanten. För kolla du noga så sitter handsfacket fastkilat under listen

    //Jonas

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    338
    aha men hur fean vill inte sabba bilen ju
    Saab 9000 a50 -97 2,3t

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    521
    Hehe, mena ju inte att du ska "klippa" bort listen. Du drar bort den från kanten och sätter på den igen.. SAAB vettu! Menar då alltså gummilsiten som sitter tunt hela dörren. Tar bort ca 20 cm, och sen bankar man på den efteråt !

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    338
    okej okej heheh jo ja vet saab är ju som dom är :s
    Saab 9000 a50 -97 2,3t

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    dra in kablen vid ratten, ganska lätt gjort, bara att kolla ner framme vid torpedväggen finns en lite grå gummibussning där, eftersom du BÖR dra strömmen på vänster sida (förarsidan) så bör man även dra in där, resten av bilens elkablar är dragna där, därför vill man ha lågnivåkablar på högersidan och ström på vänster, på högersidan är de helt fritt från kablar och på så vis slipper man risken att få störningar.

    de är busenkelt att dra in sladden, det som kan ställa till det är genomföringen som gärna trillar bort när man gör hålet eller trycker genom sladden jag gjorde helt enkelt en egen bussning och trädde på från andra hållet när sladden väl va dragen.
    men tar bara bort dne plasten du gjort, trycker in kablen från motorummet, om du matar in 3-4dm av sladden så kan du plocka den med handen innifrån bilen, sen är de hyfsatt lätt att få ner den till dörrlisten och dra där.

    golvlisterna är för övrigt inte mycket att bekymra sig för, bara dra på, de värsta som kan hända är att du pajar klipsen och de kostar några kronor på saab.
    brukar funka ganska bra om men trycker in fingrarna under listen och "viker" upp listen mot sig.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    338
    men vart ska man dra in den under ratten? vid pedalerna eller=?
    Saab 9000 a50 -97 2,3t

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    du trycker ju in sladden från motorummet så kommer den ut över pedalerna jag fick stoppa in handen en bit upp där för att få tag i sladden.

    de finns en grå rund packning vid torpedväggen ute i motorummet, syns om du lyser med en lampa ner där.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    338
    ska ja göra hål i den eller?? :s sett att det finns ett hål i mitten av torpedväggen som går lite uppåt om man stoppar in fingrarna ... :s va är det för hål ett ovalt hål..
    Saab 9000 a50 -97 2,3t

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    338
    vilket pill får inte genom kablen under ratten till motorrummet. kan man inte plocka bort säkringsboxen i motorrummet eller flytta den en bit så kan man dra kabeln från motrrummet.. måste vara mycket lättare..

    Någon som vet hur man tar bort säkrings boxen i motorrummet?+

    mvh Jonas
    Saab 9000 a50 -97 2,3t

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    338
    ingen som vet ??
    Saab 9000 a50 -97 2,3t

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    767
    Medlem#
    7159
    jag drog precis kablarna i min 9-3 nu, strömkabel och lågnivå..
    strömkablen tog jag på VÄNSTER sida som en tidigare skrev, mycket lättare.
    Kolla bara bilden var du ska gå in sen lossar du handsfacket som sitter med torx...
    sen är det bara att gå bakåt, sidolisterna vid dörrarna är bara dit tryckta..
    Lågnivån lägger man på förarsidan...lossade plasten under ratten för att lättare kunna dra upp den till stereon, kanske går utan att ta bort den...

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    338
    Så nu är det löst.. jag kämpade med strömkabeln och tillslut så gick det som ja ville hehe .. så jag tog den jobbiga vägen men nu spelar det fint ... tack för alla svar...

    mvh Jonas
    Saab 9000 a50 -97 2,3t

Liknande ämnen

  1. Kabeldragning SAAB 9-5
    Av Nordin87 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-29, 00:44
  2. Kabeldragning för slutsteg NG900
    Av Talle i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-07-06, 00:42
  3. Kabeldragning..
    Av TaNKeRPiDDe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-08, 14:54
  4. [LÖST] Kupévärmarinstallation kabeldragning OG9-3
    Av panzersaab i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-25, 15:19
  5. Kabeldragning OG9-3
    Av Sandstig i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-07, 20:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •