Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Ingen tändning

  1. #1

    Ingen tändning

    Saab 9000CD 2.3L -91 Manuell, Tvärdog på E4

    Jag var ute och körde på E4 då den bara la av, tvärdog. Motorn stendöd och inget bromsservo funkade. Ingen lukt av bränt och ingen rök.

    Efter det har den inte gått att starta igen. Startmotorn går runt men bilen tänder inte. Har kollat säkringar och bensin i tanken. Har även försökt att starta med startkablar utan framgång. Försökt att styra igång bilen men den vill inte tända.

    Tips och idéer mottages tacksamt!

    EDIT: osäker det där med växeln
    Saab 9000CD 2.3 -91

  2. #2
    ingen som vet? bränslepumpen kanske?
    Saab 9000CD 2.3 -91

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Om du vrider på nyckeln, kan su höra bränslepumpen surra? Ta ur stiften så ser du om bränslet kommit fr am iaf, då kan man ganska mycke anta astt den inte tänder,.

    Mvh

  4. #4
    tack, ska prova det imorrn
    Saab 9000CD 2.3 -91

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 522

    Re: Ingen tändning

    Citat Ursprungligen postat av holmbergz
    Saab 9000CD 2.3L Tvärdog på E4

    Jag var ute och körde på E4 då den bara la av, tvärdog, växeln las ut automatiskt till friläge hade 5an i. Motorn stendöd och inget bromsservo funkade. Ingen lukt av bränt och ingen rök.

    Efter det har den inte gått att starta igen. Startmotorn går runt men bilen tänder inte. Har kollat säkringar och bensin i tanken. Har även försökt att starta med startkablar utan framgång. Försökt att styra igång bilen men den vill inte tända.

    Tips och idéer mottages tacksamt!

    Hur sjutton skulle væxeln kunna læggas automatiskt (som om det var en avsiktlig funktion) nær det ær en manuell bil?

    Det enda som ev. kan hænda ær væl om motorn "hugger till" så att væxeln hoppar ur av den saken. Men det ær ju snarare ett fenomen som kan ske, och ingen avsiktlig automatiskt funktion.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 483
    Rör sig varvräknaren när du försöker starta bilen eller ligger den helt stilla?
    Glider under sommaren SAAB 9-3 Aero cab.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av J Bilstrup
    Rör sig varvräknaren när du försöker starta bilen eller ligger den helt stilla?
    Varvräknaren rör sig några mm.
    Saab 9000CD 2.3 -91

  8. #8

    Re: Ingen tändning

    felpost
    Saab 9000CD 2.3 -91

  9. #9
    Ett surrande ljud hörs från motorummet när jag slår på tändningen, är det bränslepumpen som ljuder så? eller är det nått annat?
    Saab 9000CD 2.3 -91

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710
    Citat Ursprungligen postat av holmbergz
    Ett surrande ljud hörs från motorummet när jag slår på tändningen, är det bränslepumpen som ljuder så? eller är det nått annat?
    Pumpen sitter i tanken så det är inte den du hör.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    Citat Ursprungligen postat av holmbergz
    Ett surrande ljud hörs från motorummet när jag slår på tändningen, är det bränslepumpen som ljuder så? eller är det nått annat?
    Pumpen sitter i tanken så det är inte den du hör.
    Som ni märker kan jag inte mycket om bilar, därför behöver jag er hjälp.

    Tänkte bara om det finns nåt enkelt som jag kan kolla... Har hört talas om att det ska vara nåt typ av relä som styr bensinpupen, right? Nån som vet var jag hittar det, hur vet jag om det är helt/trasigt?
    Saab 9000CD 2.3 -91

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 631
    Surret i motorummet är förmodligen bromsservopumpen. Det låter mest som att din tändkassett har lämnat in. Prova att byta den...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    151
    Citat Ursprungligen postat av holmbergz
    Tänkte bara om det finns nåt enkelt som jag kan kolla...
    Det finns en sak som är väldigt enkel att testa. Spruta in lite startgas i insuget och prova att starta. Går motorn igång är det något i bränslesystemet som är trasigt. Om inte så är det tändningen som det är fel på.
    9-5 2.3t -03 nu med BioPower.
    9-3 -99 Cab.
    Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

  14. #14
    Jag har nu fått hjälp av en kunnig som konstaterat att det är tändkasseten. Nån som vet på ungefär vilken nivå det ligger på att byta en sån? Är det nånting som man kan klara själv eller borde jag anlita nån?
    Saab 9000CD 2.3 -91

  15. #15
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 631
    Citat Ursprungligen postat av holmbergz
    Jag har nu fått hjälp av en kunnig som konstaterat att det är tändkasseten. Nån som vet på ungefär vilken nivå det ligger på att byta en sån? Är det nånting som man kan klara själv eller borde jag anlita nån?
    Det köper du en på Mekonomen och den byter du själv hemma på parkeringen. Byt tändstiften när du ändå har den lös, det står i handboken vilken typ av stift du ska ha och det står på tändstiftförpackningen hur hårt dom ska skruvas.

    Do it yourself and kick ass...

    EDIT: Tändkasseten heter 18-478955 och kostar 2313 kronor. Tändstiften heter 18-BCPR6ES11 och kostar 43 kronor styck. Du behöver fyra tändstift...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    313
    Hur faen kunde alla som skrivit i denna tråd missa tändkassetten??
    OG9-3 AERO BIOPOWER -01 No more.
    OG900T16 CAB -87
    STCS Medlem 6415

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Citat Ursprungligen postat av holmbergz
    Jag har nu fått hjälp av en kunnig som konstaterat att det är tändkasseten. Nån som vet på ungefär vilken nivå det ligger på att byta en sån? Är det nånting som man kan klara själv eller borde jag anlita nån?
    Det köper du en på Mekonomen och den byter du själv hemma på parkeringen. Byt tändstiften när du ändå har den lös, det står i handboken vilken typ av stift du ska ha och det står på tändstiftförpackningen hur hårt dom ska skruvas.

    Do it yourself and kick ass...

    EDIT: Tändkasseten heter 18-478955 och kostar 2313 kronor. Tändstiften heter 18-BCPR6ES11 och kostar 43 kronor styck. Du behöver fyra tändstift...
    Hehe jo 4 tändstigt så långt är jag med , jo men det roliga var att tändkasetten är bytt sedan en månad tillbaka så det känns konstigt att den ska ge upp redan... Har nyss köpt bilen och det var det senaste som var åtgärdat på den...
    Saab 9000CD 2.3 -91

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    313
    Citat Ursprungligen postat av holmbergz
    Hehe jo 4 tändstigt så långt är jag med , jo men det roliga var att tändkasetten är bytt sedan en månad tillbaka så det känns konstigt att den ska ge upp redan... Har nyss köpt bilen och det var det senaste som var åtgärdat på den...
    Om tändkassetten var ny, kolla med förra ägaren om han/hon har kvittot kvar?

    Mvh. Stefan
    OG9-3 AERO BIOPOWER -01 No more.
    OG900T16 CAB -87
    STCS Medlem 6415

  19. #19
    Jo har kontaktat ägaren som hänvisar till handsfacket men där ligger tyvärr inget kvitto , han hade köpt tändkasetten på autoexperten har provat ringa dit o höra om det går bra ändå, men tydligen så är det kvitto som gäller annars -no deal.
    Saab 9000CD 2.3 -91

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    313
    Om du inte vill köpa en ny så köp en på nån skrot för nåra hundralappar. Du borde kunna få nån månads garanti om du frågar, så du vet den funkar.

    Mvh. Stefan
    OG9-3 AERO BIOPOWER -01 No more.
    OG900T16 CAB -87
    STCS Medlem 6415

Liknande ämnen

  1. Ingen tändning - Saab 9-5
    Av Danneman101 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-05-11, 22:27
  2. [LÖST] Ingen laddning, men ändå ingen laddningslampa? og900
    Av nibjo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-05-20, 14:34
  3. 9-5 -98 Ingen tändning. Stendöd! Hjälp!
    Av VSJ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-04-01, 23:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •