Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Byta stereo i 9-5 AS2

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bokenäs-Uddevalla-Bohuslän
    Inlägg
    191

    Byta stereo i 9-5 AS2

    Köpte mig en 9-5 Aero Sc -03 för ett tag sen. Tröttnade välldigt fort på att orginal stereon inte tar mp3 så den fick åka ur och in åkte en Pioneer 6600 som jag hade liggandes.

    Lite konstigt är det där emot, volymen är jättehög? När jag hade stereon i min förra bil var normal volym där man kunde prata med passagerare och så ca 20-25. Då med några vanliga Mds högtalare på. Nu i 9-5 med orginal högtalare så ligger jag på 3-4 i volym? Upp till 20 har jag aldrig varit för då tror jag högtalarna går sönder. Det är även ett ganska högt brus på konstant nivå i bakgrunden? Är det slutsteg efter orginal AS2 enhet som sitter någonstanns mellan ISO kontakten och högtalarna?
    Även funderat på vart center-högtalaren får sin signal ifrån? Måste vara nått som lägger ihop lite av höger och vänster kanal till en?

    Någon som vet om man kan hitta signalen för "nyckel ur" så att stereon stänger av sig först när man drar ur nyckeln och inte så fort man stänger av tändningen?
    02-06 Saab 9-3 -99 T200
    06- Audi 80 -92 2.8 Quattro
    07-08 Saab 9-5 -03 Aero
    09- Audi A4 -00 1.8Ts Quattro

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235
    Har du ljud i från centern nu..?
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  3. #3

    Re: Byta stereo i 9-5 AS2

    Citat Ursprungligen postat av Dsb
    Är det slutsteg efter orginal AS2 enhet som sitter någonstanns mellan ISO kontakten och högtalarna?
    Ja. Det sitter inget slutsteg i huvudenheten. AS2-systemets slutsteg sitter under handskfacket under passagerarens A-stolpe.

    Citat Ursprungligen postat av Dsb
    Även funderat på vart center-högtalaren får sin signal ifrån?
    Varje högtalare i AS2-systemet har sin egen kanal i slutsteget. Alla delningsfilter sitter på lågnivåsidan i slutsteget.

    Citat Ursprungligen postat av Dsb
    Någon som vet om man kan hitta signalen för "nyckel ur" så att stereon stänger av sig först när man drar ur nyckeln och inte så fort man stänger av tändningen?
    Den signalen sänds i ett meddelande på instrumentbussen, en CAN-bus som kopplar ihop de flesta av bilens styrboxar och instrument.

    Mer info hittar du på min hemsida här.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bokenäs-Uddevalla-Bohuslän
    Inlägg
    191
    Citat Ursprungligen postat av T16_AeRo
    Har du ljud i från centern nu..?
    Jo den fungerar precis som med orginal AS2
    02-06 Saab 9-3 -99 T200
    06- Audi 80 -92 2.8 Quattro
    07-08 Saab 9-5 -03 Aero
    09- Audi A4 -00 1.8Ts Quattro

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bokenäs-Uddevalla-Bohuslän
    Inlägg
    191

    Re: Byta stereo i 9-5 AS2

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av Dsb
    Är det slutsteg efter orginal AS2 enhet som sitter någonstanns mellan ISO kontakten och högtalarna?
    Ja. Det sitter inget slutsteg i huvudenheten. AS2-systemets slutsteg sitter under handskfacket under passagerarens A-stolpe.

    Ok då måste det alltså gå via högnivå till steget nu då,det förklarar väll bruset.

    Citat Ursprungligen postat av Dsb
    Även funderat på vart center-högtalaren får sin signal ifrån?
    Varje högtalare i AS2-systemet har sin egen kanal i slutsteget. Alla delningsfilter sitter på lågnivåsidan i slutsteget.

    Det är inte möjligt att koppla line-out från min pioneer stereo till det slutsteget? Blir väll helskumt ljud när det skall vara balanserat ljud in igenligen.


    Citat Ursprungligen postat av Dsb
    Någon som vet om man kan hitta signalen för "nyckel ur" så att stereon stänger av sig först när man drar ur nyckeln och inte så fort man stänger av tändningen?
    Den signalen sänds i ett meddelande på instrumentbussen, en CAN-bus som kopplar ihop de flesta av bilens styrboxar och instrument.

    Synd att det är så. Får bygga en egen knapp för att ge den ström när tändningen inte är på då.

    Mer info hittar du på min hemsida här.
    Mycket bra sida :-)
    02-06 Saab 9-3 -99 T200
    06- Audi 80 -92 2.8 Quattro
    07-08 Saab 9-5 -03 Aero
    09- Audi A4 -00 1.8Ts Quattro

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    459
    Ang. automatiskt avslag vid nyckel ur...
    Om det går att fixa vet jag inte, men att fixa så att den går på radioläge istället för tändning var enkelt.
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=139990
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

Liknande ämnen

  1. Byta stereo 9-3 ng
    Av fluppen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-04-22, 04:59
  2. Byta stereo i og 9-3
    Av Euroman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-04-18, 00:47
  3. Byta stereo
    Av Waller90 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-03-03, 23:26
  4. Byta stereo i en 9-5:a
    Av WannabeeGBG i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-16, 17:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •